De topklasse van de 24 uur van Le Mans, de LMP1, blies dit jaar zijn laatste adem uit. In ieder geval zoals we ‘m kennen. Porsche en Audi trokken hun hybride prototypes terug uit het World Endurance Championship en Toyota bleef als enige over. Maar vrees niet voor de 24 uur van Le Mans. De slopende race zal komend jaar nog steeds bijzonder tof zijn om te volgen.

Ford kwam vorig jaar ijzersterk terug, Porsche bouwde een heidense 911 met middenmotor, de BMW M8 GTE staat te trappelen en Aston Martin garandeert het spektakel nu met deze nieuwe Aston Martin Vantage GTE.

Bovendien veranderen de regels waardoor we volgend jaar een ‘superseizoen’ krijgen, met twee rondes op het Circuit de la Sarthe. De laatste 24 uur van Le Mans van het seizoen (in juni 2019) is direct ook de beslissende finale. Spannender wordt het niet.

Specificaties Aston Martin Vantage GTE

De normale Vantage doet het met 509 pk en 685 Nm koppel. De circuitversie zal meer dan 530 pk en ruim 700 Nm koppel hebben. Door de Balance of Performance-regels is het lastig om een exact getal te noemen. Ach, alsof je 30 pk meer of minder zult merken vanaf je televisiescherm.

Het elektronische differentieel maakt plaats voor een mechanisch exemplaar en een sequentiële zesbak doet het schakelwerk. Het gewicht zakt van 1.530 kilo naar 1.245 kilo. Zeer indrukwekkend. En kijk even goed naar alle aerodynamica. Als je niet uitkijkt, struikel je over de diffuser of valt je kleuter in de luchtinlaten van de motorkap.

Is de Aston Martin Vantage GTE er klaar voor?

De raceauto heeft al bijna 13.000 testkilometers achter de boeg, inclusief een 30-urige sessie op het Navarra-circuit in Spanje. Volgens de testcoureurs rijdt de nieuwe Vantage GTE gemakkelijker dan de oude. Geen overbodige luxe als je concentratie dreigt te verslappen na 23 uur.

Laat Toyota maar lekker in z’n uppie de LMP1-klasse domineren, wij kijken wel naar de GTE-klasse.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)