Et voilà: dit is de nieuwe Alpine, de sportauto waarmee Renault niet alleen een oud en roemrucht merk in ere herstelt, maar (in de nabije toekomst) auto's als de Porsche Cayman en Alfa 4C het leven een flink stuk zuurder wil maken. 

Herstel: dit is níet de nieuwe Alpine, maar een concept – alweer. Vorig jaar lieten de Fransen immers al de Celebration zien, waarmee het zestigjarig bestaan van het merk welverdiende luister werd bijgezet.

Waar we er toch echt op hadden gerekend dat we vandaag de productieversie konden laten zien, is het dus wederom een concept geworden. Tweede milde teleurstelling: deze Alpine Vision Concept wijkt nauwelijks af van de Celebration. Goed, de twee uitlaten zijn er eentje geworden en zo zien we nog wel wat kleinigheden, maar dat is omdat we met een lampje hebben lopen zoeken.

Laat echter niet onverlet dat het een erg fraai, erg retro ontwerp is geworden, die Alpine. Hij stikt van de verwijzingen naar de beroemde A110, destijds immens populair bij rallyrijders en immens onpopulair bij minder gekwalificeerde hardrijders, omdat de politie ermee reed. 

Alpine zwijgt nog in alle talen over de te gebruiken techniek, maar weet wonderlijk genoeg al wel te melden dat de acceleratie naar 100 km/u in 'minder dan 4,5 seconden' achter de rug zou moeten zijn. Dan hebben wij toch sterke vermoedens van de tweeliter turbomotor uit de Mégane RS, met een pk of 300. Eén ding is zeker: hij ligt in het midden (waar hij bij oude Alpines altijd achterin lag, maar dat terzijde).

Later dit jaar zal de productieversie getoond worden, die naar Renaults zeggen voor zeker 80 procent overeenkomt met deze Vision. In 2017 moet de Alpine dan op de markt komen. We wachten ongeduldig af.

 

Reacties

Meer van TopGear