Nissan Skyline GT-R – C10

preview

De oer-Skyline en de eerste die trots het GT-R-logo mocht dragen. Een 2,0-liter zes-in-lijn maakte 160 pk vermogen. Vergelijk dat maar eens met nu. De eerste generatie met de bijnaam Hakosuka is 1.945 keer geproduceerd. Tegenwoordig is die niet meer zo makkelijk te vinden plus dat die onbetaalbaar is..

Bouwjaren: 1969-1973
Motorinhoud: 2000 cc
Motortype: zes-in-lijn
Vermogen: 160 pk
Koppel: N.V.T.
Aandrijving: Vierwielaangedreven
0-100 km/u: N.V.T.
Topsnelheid: N.V.T.
Gewicht: 1100 kg

Nissan Skyline GT-R (KPGC110) – 1973

preview

Dankzij de oliecrisis in 1973 waren de mensen niet op zoek naar performance-modellen. Slechts 197 Skylines werden verkocht en allemaal in Japan. Na één jaar werd de productie gestaakt en viel het doek voor de GT-R. Het is de zeldzaamste van alle generaties Nissan GT-R.

Bouwjaren: 1973-1974
Motorinhoud: 2000 cc
Motortype: zes-in-lijn
Vermogen: 160 pk
Koppel: N.V.T.
Aandrijving: Vierwielaangedreven
0-100 km/u: N.V.T.
Topsnelheid: N.V.T.
Gewicht: 1100 kg

Nissan Skyline GT-R (R32) – 1989

preview

Na de onsuccesvolle KPGC110 kwam de Skyline pas weer terug in 1989. Wederom een zes-in-lijn, maar nu met twee turbo’s en minimaal 276 pk vermogen. De eerste GT-R die Ferrari’s bang maakte en het sjabloon voor alle Skylines die volgden. Nissan produceerde maar liefst 43.934 exemplaren van deze generatie.

Bouwjaren: 1989-
Motorinhoud: 
Motortype: zes-in-lijn biturbo
Vermogen: 276 pk
Koppel: N.V.T.
Aandrijving: Vierwielaangedreven
0-100 km/u:
Topsnelheid:
Gewicht: 1100 kg

Nissan Skyline GT-R (R33) – 1995

preview

Meer van hetzelfde, maar dan beter. En zwaarder. De R33 is de eerste productieauto die in minder dan 8 minuten de Nürburgring verslond. De productieteller staat op 16.520.

Bouwjaren: 1995-
Motorinhoud: 2600 cc
Motortype: zes-in-lijn biturbo
Vermogen: 291 pk
Koppel: N.V.T.
Aandrijving: Vierwielaandrijving
0-100 km/u: N.V.T.
Topsnelheid: N.V.T.
Gewicht: 1100 kg

Nissan Skyline GT-R (R34) – 1995

preview

Voor velen de onbetwiste held van de GT-R-familie. Komt deels door de The Fast & The Furious reeks. Maar dan geef je de R34 niet genoeg credit, want het is een bizar snel apparaat. In totaal bouwde Nissan 12.175 exemplaren. Twintig daarvan werden in 2003 teruggekocht, compleet gestript en opnieuw gebouwd als V-Spec II Nismo Z-tune. Als je zo’n Z-tune wilt, moet je heel goed zoeken. Prijzen gaan richting de 500.000 euro.

Bouwjaren: 1999-
Motorinhoud: 2568 cc
Motortype: zes-in-lijn biturbo
Vermogen: 280 pk
Koppel: N.V.T.
Aandrijving: Vierwielaangedreven
0-100 km/u: N.V.T.
Topsnelheid: N.V.T.
Gewicht: 1.620 kg

Nissan GT-R (R35) – 2007

preview

De laatste generatie van Nissan’s Godzilla laat de naam Skyline vallen en de zes-in-lijn gaat verder in V-vorm. In 2007 (ja, bijna tien jaar oud alweer!) had de GT-R nog maar 478 pk. Sinds de – twintigste – facelift zijn dat er 570. Bekijk de nieuwste Nissan GT-R.

Bouwjaren: 2007 tot heden
Motorinhoud: 3799 cc
Motortype: 3.8 V6 biturbo
Vermogen: 160 pk
Koppel: 588 Nm
Aandrijving: Vierwielaandrijving
0-100 km/u: 3,5 seconden
Topsnelheid: 314 km/u
Gewicht: 1.715 kg

Reacties

  • Jorik heeft op 30 maart 2022 geschreven:

    Volgens mij een klein foutje in het artikel, de skyline tot en met de R34 een Inline 6 i.p.v. een V6.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)