Volgens de laatste geruchten krijgt de aankomende BMW M5 een 4,4-liter V8. Hij sprint in minder dan 4 seconden naar 100 km/u. Het basismodel krijgt vermoedelijk ongeveer 600 pk en het Competition-pakket gooit hier nog eens 30 pk bovenop. Voordat het officiële nieuws loskomt: hoe ontwikkelde de M5 zich door de jaren heen? Dit zijn alle generaties BMW M5. Welke is jouw favoriet?

Eerste generatie BMW M5 – E28

preview

Pas twaalf jaar na de geboorte van BMW Motorsport GmbH komt BMW op het lumineuze idee om een bestaand model van M-logo’s en een dikke motor te voorzien en daarmee de basis te leggen voor een succesvol, smakelijk en vaak gekopieerd recept. Naar een vette zes-in-lijn-motor hoefde niet zo lang gezocht te worden; de motor uit de M1 past perfect onder de motorkap van de E28. Uiterlijk onderscheidt deze deels met de hand gebouwde M5 zich nauwelijks van de 518i van je boekhouder en nadat je de contactsleutel hebt omgedraaid, klinkt hij net zo vredelievend als de romige zescilinder uit een 528i. Ondanks Bilstein-schokdempers voelt de eerste M eerder comfortabel dan sportief. Totdat je ‘m bij z’n lurven pakt. Houd de naald van de toerenteller tussen 4 en 7 en deze Fünfer ontpopt zich tot een Beiers pretpark waarin hooguit je passagier misselijk wordt en die bochtig asfalt met plezier en zelfvertrouwen verslindt. Ter info en vermaak: hij beleefde zijn publieksdebuut op de AutoRAI van 1985.

Bouwjaren: 1985-1987
Motorinhoud: 3453 cc
Motortype: zescilinder
Vermogen: 286 pk
Koppel: 340 Nm
Aandrijving: Achter
0-100 km/u: 6,5 seconden
Topsnelheid: 245 km/u
Gewicht: 1446 kg

Tweede generatie BMW M5 – E34

preview

M5 nummer twee liet niet lang op zich wachten. Al kort na de introductie van de derde generatie 5-serie, de E34, hadden de dames en heren van BMW Motorsport een productierijpe versie van de snelste Derrick-express klaar. Door de slag van het E28-blok te vergroten naar 86 millimeter nam de cilinderinhoud iets toe en werd de 300 pk-grens doorbroken. Wel nodig ook, want geheel naar Beierse traditie, waar men zich de vazen bier en gebraden zwijnenpoten goed en veelvuldig laat smaken, werd de M5 aardig zwaarlijvig. En die 223 kilo extra moet ook de bocht door. Dankzij betere ondersteltechniek dan zijn voorganger heeft de E34 daar weinig moeite mee; wat je mist, is de lichtvoetigheid. Daarentegen voelt 200 km/u op de Autobahn aan als 100 km/u in een Yaris en heeft de versie vanaf medio 1992 meer cc’s, meer pk’s – en als Touring meer laadruimte.

Bouwjaren: 1988-1995
Motorinhoud: 3535 cc
Motortype: zescilinder
Vermogen: 316 pk
Koppel: 360 Nm
Aandrijving: Achter
0-100 km/u: 6,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.670 kg

 Derde generatie BMW M5 – E39

preview

Een hoogtoerige V8 met 400 pk, een aluminium onderstel, een handgeschakelde zesbak en lichter dan zijn voorganger. Dat is de E39 M5 in het kort. Puur als chocola van eerlijke cacao, maar dan wél lekker. Opmerkelijk laat op de markt gekomen; dik drie jaar na de introductie van deze nog altijd magistrale 5-serie. Hij ziet er een tikkeltje wilder uit dan de gewone 5, hoewel de bezitter daarvan zijn 520i kon opleuken met een M-pakket en daarmee een surrogaat-M5 onder de billen had. Verwacht geen hamerende AMG-sound van deze achtcilinder, BMW vindt dat een echte ster zich decent opstelt. De bouwkwaliteit van deze M5 is van topniveau. Net als z’n rijeigenschappen, die minstens zo verslavend zijn als al die dingen die écht niet goed voor je zijn.

Bouwjaren: 1999-2003
Motorinhoud: 4941 cc
Motortype: V8
Vermogen: 400 pk
Koppel: 500 Nm
Aandrijving: Achter
0-100 km/u: 5,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.695 kg

Vierde generatie BMW M5 – E60 (Touring: E61)

preview

Uitgerekend in een periode dat de afdeling design een sabbatical hield, moest er bij BMW een nieuwe 5-serie ontwikkeld worden en maakte het merk ongeveer net zo’n uitglijder als Porsche met de 996. Ondertussen werd er binnen de motorendivisie een beul van een machine ontworpen voor M5 nummer 4: een V10. Niet gebaseerd op een vrachtwagenblok zoals in de Viper, maar een fonkelnieuwe machine. In eerste instantie met 400 pk, na een druk op de knop gaan er nog eens 107 staldeuren open. De gerobotiseerde handbak doet z’n werk weliswaar efficiënter dan een soortgelijk systeem in een Smart en je hebt de keuze uit ontelbaar veel rij- en schakelmodi, maar ideaal is die transmissie niet. De enorme hoeveelheid vermogen en het elektronische ondersteltechniek weten de kilo’s te maskeren, de schreeuw van een tiencilinder die bijna 8.000 toeren draait, bezorgt je kippenvel.

Bouwjaren: 2005-2010
Motorinhoud: 4999 cc
Motortype: V10
Vermogen: 507 pk
Koppel: 520 Nm
Aandrijving: Achter
0-100 km/u: 4,7 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.670 kg

Vijfde generatie BMW M5 – F10

preview

Welkom in het era van de CO2. Dat betekent downsizen. Afknijpen. Een miezerig turbomotortje met een stop-startsysteem, je kent het wel. En inderdaad ging de M5 motorisch op dieet, de rest nam alleen maar in omvang en gewicht toe en daarmee is de huidige versie 400 kilo zwaarder dan z’n stamvader. Het zou kunnen dat je praktijkverbruik iets afwijkt van de 1 op 10,1 die BMW opgeeft, tenzij je je M5 alleen gebruikt om met 100 km/u over vlakke wegen te rijden. De prestaties van de V8 met twee turbo’s, gekoppeld aan een zevenbak met dubbele koppeling, zijn indrukwekkend, dat moet gezegd. En de liefhebbers van elektronische gadgets komen volop aan hun trekken, inclusief nep-motorgeluid via de luidsprekers en heel veel knopjes. Die keurige rapportcijfers voor verbruik maakten de M5 goedkoper, waar je bijvoorbeeld bij Cadillac alleen al 94.324 euro (echt!) aan bpm kwijt bent voor de 564 pk sterke, handgeschakelde en 2.040 kilo zware CTS-V.

Bouwjaren: 2011-2017
Motorinhoud: 4395 cc
Motortype: V8 biturbo
Vermogen: 560 pk
Koppel: 680 Nm
Aandrijving: Achter
0-100 km/u: 4,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.845 kg

Zesde Generatie BMW M5 – F90

preview

Is die veranderd? Ja zeker je moet alleen even goed kijken. De nieuwe BMW M5 heeft toch een hoop aanpassingen van nieuwe turbo’s, een tot 350 bar verhoogde inspuitdruk en geoptimaliseerde koeling. Het blok is net als voorheen een 4.4 V8. Het blok levert nu 600 pk en 750 Nm. De nieuwe M5 wordt binnenkort ook geleverd met een Competition Package die 625 pk moet gaan leveren met de M accenten rondom de auto. Wij weten wel zeker dat de nieuwe Mercedes-AMG E63 S 4+ Matic het lastig gaat krijgen tegen de nieuwe M5 want hij is erg goed..

Bouwjaren:
Motorinhoud: 4395 cc
Motortype: V8 biturbo
Vermogen: 600 pk
Koppel: 750 Nm
Aandrijving: Achter
0-100 km/u: 3,4 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Gewicht: 1.830 kg

Bekijk nu ook: Alle generaties Porsche 911 GT3 RS 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)