Het mocht ook wel eens: na een jaar of vijf heeft de Alfa Giulietta een opfrisbeurt gekregen. Bescheiden, hoor, maar dat kan ook niet anders als je al je tijd kwijt bent aan vergaderingen over hoe je gaat voorkomen dat straks de 'nieuwe' Giulia voor de 843e keer wordt uitgesteld. 

En dus heeft de Giulietta een nieuwe neus gekregen, waarin vooral een voorliefde voor honingraatjes opvalt. Zelfs de toch redelijk karakteristieke horizontale chroomspijltjes die het driehoekje onder het logo op de neus verfraaiden, zijn er aan opgeofferd. En zo maakt het nieuwe front, met al zijn luchtopeningen, een nogal hongerige indruk, alsof de vorige aan de astmatische kant was en dat nu is opgelost. Of het daar nou per se beter van wordt – wij weten het niet, misschien een kwestie van wennen.

Aan de achterkant blijft ons oog vooral hangen op die enorme diffusor, die er al ook al eerder voor de sportief dan voor de mooi lijkt te zitten. Tsja, cuore sportivo hè. En zo kun je rustig concluderen dat de enige uiterlijke verschillen hem zitten in de vormpjes van wat plastics.

Het interieur heeft ook een milde makeover gekregen, met hier en daar wat nieuwe materialen, wat andere kleuren en een verbeterd infotainmentsysteem met allerlei moderne connectiviteitstoepassingen. 

Daarnaast mogen we ons verheugen in een nieuwe dieselmotor van 120 pk met de dubbelkoppelings TCT-automaat en heet de Quadrifoglio Verde-versie voortaan Veloce, en krijgt er voor die gelegenheid 5 hele pk's bij, waarmee het totaal op 240 komt. Daarmee ga je in 6 seconden naar 100 km/u en top je 243 km/u. Hij is herkenbaar aan de zwarte spiegelhuizen. 

Het kan aan ons liggen, maar het maakt allemaal een nogal armetierige indruk. Terwijl we je zo graag weer eens wat léuks over dat prachtige merk zouden willen melden. We blijven hopen…

Reacties