Hoe zit het nou met Alfa Romeo en Formule 1?

Sergio Marchionne zegt opnieuw dat de terugkeer van Alfa Romeo in de Formule 1 het hoogste doel is.

Alfa Romeo opnieuw in verband gebracht met Formule 1
Alfa Romeo opnieuw in verband gebracht met Formule 1

Het duurt nog even voordat we weer kunnen genieten van Formule 1. Dus ondertussen checken we even bij Alfa Romeo hoe het zit met de plannen. Want die zijn er.

Eerst even terug in de tijd. Alfa Romeo heeft al een rijke historie in de Formule 1. Het fabrieksteam won de eerste twee kampioenschappen ooit. De legendes Nino Farina en Juan Manuel Fangio klaarden dat klusje in 1950 en 1951. Daarna stapte Alfa Romeo uit de Formule 1 in verband met financiële problemen. Italiaanse merken en geldproblemen. Het zal eens niet. Van 1979 tot en met 1985 probeerde Alfa Romeo het nog eens. Door onder meer betrouwbaarheidsproblemen was deze periode niet succesvol. En zo gaan we alle stereotypen van Italiaanse merken langs.

Gaan ze het dan nu voor de derde keer proberen?

Als het aan Sergio Marchionne ligt wel. De grote baas van Fiat Chrysler, ziet een terugkeer in de Formule 1 met Alfa Romeo nog steeds zitten als de Giulia en de Stelvio goed gaan verkopen. Een geldkwestie dus. Dit vertelde Marchionne vorig jaar aan Reuters. ‘Het is geweldig hoe het merk Alfa Romeo nog altijd in de harten van de mensen zit, daarom denken we eraan om het merk terug te brengen in de Formule 1. Het is belangrijk dat Alfa terugkeert.’

Woorden waar we het niet meer mee eens kunnen zijn. Dit jaar zei Marchionne bij de jaarlijkse kerstborrel in Maranello opnieuw dat een terugkeer van Alfa Romeo in de Formule 1 zeker niet wordt uitgesloten. Het is zelfs het hoogste doel is van het merk. Hoeveel vergiste druivensap de grote baas toen al geconsumeerd had, wordt niet verteld. Zal het er dan echt van komen? We weten dat de Italianen wel van een potje grootspraak houden, maar we hopen dat dit plan gaat lukken.

Wanneer zien we de Alfa’s over het circuit rijden?

Hoe lang het nog duurt voordat het team in de Formule 1 moet gaan meedoen is nog niet bekend. Alleen dat het in de nabije toekomst zal zijn. Voordat deze plannen allemaal werkelijkheid gaan worden, moeten de Giulia en de Stelvio eerst goed gaan verkopen. Het doel is namelijk om 400.000 auto’s wereldwijd te verkopen voor 2019. Alfa Romeo heeft tot nu toe 6.671 modellen van de Giulia verkocht. Er is dus nog een lange weg te gaan, maar laten we hopen dat het merk goede zaken gaat doen met deze auto’s, dat zou zowel het straatbeeld als de Formule 1 een stuk aantrekkelijker maken.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws