De nieuwe Aston Martin DB11 is nogal een big deal. Al was het maar omdat het de eerste Aston sinds de oude Vanquish is die niet van het VH-platform van de DB9 gebruik maakt (oké, de Cygnet telt niet). Met die basis heeft Aston het ver geschopt, maar hé, tijden veranderen. Hetzelfde geldt voor de glorieuze 6,0-liter V12, die in de oorsprong in feite al decennia oud is. De DB11 heeft nog steeds een V12, maar dan met 800 cc minder inhoud en met twee turbo’s – voor een totaal vermogen van 608 pk. Dat is voldoende, zouden we zeggen. De DB11 is niet foutloos – we reden er een behoorlijke afstand mee, dwars door Europa, zoals je in ons komende nummer zult lezen – maar hij is verdraaid goed. Echter, in de categorie loeisnelle kilometervreters zijn er meerdere sterke spelers. Hieronder hebben we zeven auto’s voor je op een rijtje gezet die de nieuweling zal moeten verslaan.

Dit zijn de grootste Aston Martin DB11-concurrenten

Bentley Continental GT

Zeker zo goed als de DB11 in het miraculeus laten verdwijnen van lange afstanden. Lijdt wel aan het nieuw-geld-syndroom. Iets goedkoper dan de Aston als je voor de V8 gaat in plaats van de W12.

Mercedes-AMG SL 63/65

De S-klasse Coupé is een beetje te groot en deinerig, de AMG GT is te hardcore. Dan blijft in het gamma van Mercedes de eerbiedwaardige SL over, die qua missie het dichtst bij de DB11 in de buurt komt – maar wel een open dak heeft. Ook beschikbaar met een V12 voor een bizar bedrag dat met een ‘3’ begint.

Porsche Panamera

We hebben de nieuwe generatie nog niet gereden – wel erin meegereden, en dat maakte indruk. Alles wat we tot nu toe weten over de Panamera belooft veel goeds. Kies een Turbo en kruis wat opties aan – dan kan het niet fout gaan.

Ferrari California T

De California T is een schot in de roos en is met 230.000 euro nog relatief goedkoop ook. Aan de Côte d’Azur is dit sowieso de betere keuze (tenminste, zolang Aston het dak nog niet van de DB11 af heeft gehaald), maar op alle andere plaatsen? Dat moeten we nog maar zien.

Jaguar F-type SVR

Niet zo ontzettend knalhard als je misschien zou denken. Heeft echter wel bakken charisma, zowel wat betreft z’n uiterlijk als z’n geluid. Vooral op dat laatste vlak klopt ie de Aston Martin met gemak.

Maserati GranTurismo

Jazeker, Maserati maakt ‘m nog steeds. En hij is nog steeds net zo oogverblindend beeldschoon als toen we ‘m voor het eerst zagen. Echter, z’n leeftijd valt behoorlijk te merken in z’n interieur. En aan z’n (gebrek aan) vermogen.

Lexus LC 500

Ook in deze hebben we nog niet gereden, maar we kijken ernaar uit. Als Lexus iets uitzonderlijk goed kan, is het grote, zachte en ontspannende cruisers maken. Laten we hopen dat de LC aan al onze verwachtingen voldoet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)