Toyota lanceert weer eens een studiemodel waarvan al direct wordt gezegd dat hij niet bedoeld is voor productie. Zelden waren we het zo hartgrondig oneens met een besluit van een autofabrikant.

Want de door SURE design ontworpen Toyota 2000 SR is een bijzonder geslaagd eerbetoon aan de legendarische 2000GT die in 1967 voor het eerst op de markt kwam. Voor wie het niet weet: met die 2000GT deed Toyota als eerste Japanse autofabrikant een dappere poging om door te dringen tot de klasse der superauto’s. De 200GT was in zijn tijd dan ook behoorlijk exclusief. En dat bleef hij ook, want tussen 1967 en 1970 werden er maar 351 van gemaakt. Daarvan staan er in ieder geval twee in Nederland, en wel in het Louwman-museum in Raamsdonksveer.

De 2000 SR is dus ontworpen in de geest van de 2000GT en doet uiterlijk ook zeker aan zijn voorvader denken. Maar zoals onderhand wel mag worden verwacht is hij onderhuids volledig anders. De tweezitter heeft een hybride aandrijflijn, bestaand uit een 3,5 liter V6 middenmotor met een vermogen van 600 pk en een voorin geplaatste elektromotor. Deze drijft alleen de voorwielen aan, terwijl de pk’s van de V6 naar de achterwielen gaan.

De benzinemotor is bedoeld om met biobrandstoffen het circuit onveilig te maken, waarna je de elektromotor kunt gebruiken om in volmaakte stilte weer huiswaarts te rijden. Hopelijk is dat dan niet met een gangetje van 30 km/u, zoals bij de Prius het geval is. Maar wat maken we ons druk? Deze auto komt er toch niet.

Reacties

Meer van TopGear