Wow. Dit hier is de Jaguar Project 7, de ronduit spectaculaire 'one-off special' waarmee Jaguar het Goodwood Festival of Speed afgelopen weekend opluisterde.

De Project 7 is bedoeld als eerbetoon aan Le Mans – de 7 in de naam slaat dan ook op het aantal overwinningen dat de Engelsen behaald hebben in de beroemdste race ter wereld. Het verhaal wil dat de Project 7 ontstaan is in het hoofd van Jaguar-ontwerper Cesar Pieri, die de sexy vloeiende lijnen van de nieuwe F-type wilde combineren met die van roemruchte racers als de D-type.

Toen designbaas Ian Callum van de plannen hoorde en de eerste schetsen zag, werd hij dermate enthousiast dat hij vond dat er ook meteen maar een (of liever: één) rijdend exemplaar moest komen. De relatie met de D-type komt het best tot uiting in de bult achter het hoofd van de bestuurder, een (letterlijk en figuurlijk) dragend element van het D-type-ontwerp. Onderhuids is het allemaal F-type wat de klok slaat, met dien verstande dat de motor die uit XFR-S en XKR-S is; de 5,0-liter supercharged V8 met 550 pk dus. Je hoeft nu al zeker geen helderziende meer te zijn om met enige mate van zekerheid te voorspellen dat die motor ook ooit in de 'gewone' F-type te vinden zal zijn.

Da's fijn nieuws, want hoewel de F-type bepaald niet over een gebrek aan snelheid te klagen heeft, kan hij die extra pk's natuurlijk altijd gebruiken. In de Project 7 is die brute V8 in ieder geval goed voor een sprint naar 100 km/u in 4,1 seconden en een (afgeregelde) top van 300 km/u.

Verder is de Project 7 één grote orgie van koolstofvezel: de voor-, zij-, en achterspoilers, de diffuser en spiegels zijn ervan gemaakt. Ook opvallend zijn de lagere voorruit, die zalige 20"-wielen en het feit dat de passagiersstoel plaats heeft gemaakt voor een plek waar je je helm kwijt kunt. Dat laatste begrijpen we niet helemaal – wat zou je nou liever naast je hebben, een leuke bijrijder (m/v) of een helmhouder? Goed, alles voor de racerij, alles voor de snelheid, zullen we maar zeggen…

 


Reacties