De AMG GT3 is een angstaanjagende raceauto met 500 pk en een enorme vleugel. Bernd Schneider moet ‘m temmen, zodat iedereen in ‘m kan excelleren.

Bezweet,emotieloos en met een van pijn vertrokken gezicht vanwege zijn nek, stapt vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider uit de cockpit van een GT3-prototype. Hij heeft onheilspellende feedback.

‘Ik heb het warm’, zegt de Duitser kalm met gedempte stem. Arme man. Zijn zintuigen zijn net vijf uur achter elkaar geroosterd, terwijl hij vastgesnoerd zat in een cockpit met suboptimale ventilatie. Zijn werkdag bestond uit zeer moeilijk testwerk op een weinig vergevingsgezind circuit in Noord-Spanje in een auto zonder tractiecontrole. Om het allemaal nog een graadje erger te maken, hebben een set gloeiend hete uitlaatpijpen het interieur van de AMG gedurende de werkdag ook nog eens aan de kook gebracht. Dante zelf zou woeste kreten uitslaan bij het ondergaan van de helse beproevingen die Bernd zojuist heeft doorstaan. Ondanks dat hij door de zeven poorten van de hel is gegaan, heeft hij nooit te maken gehad met het rijdende inferno dat deze AMG GT3 is.

‘Het is een monster’, zegt Bernd glimlachend. ‘Deze auto is niets minder dan een beest.’

Het beest, zoals Bernd ‘m toepasselijk noemt, is de inbreng van Mercedes-AMG voor het GT3-seizoen van 2016. Het team werkt hier aan de afstelling van de racer voordat later dit jaar een laatste Balance of Performance-test wordt uitgevoerd. Simpel gezegd: dit wordt de GT3-auto die klantenteams binnenkort kunnen kopen. Een racer die het resultaat is van hard werk van een bijzonder team van AMG-specialisten. Het beest vervangt de oude SLS AMG GT3 – waarvan Mercedes-AMG wereldwijd 84 exemplaren aan coureurs met diepe zakken heeft verkocht.

Met het overlijden van de straat-legale Mercedes SLS had AMG een nieuwe, sterke kandidaat nodig om in een GT3-krijger te kunnen veranderen. Een machine waardig genoeg om het te kunnen uitvechten in wat snel een van ‘s werelds meest zware raceklasses aan het worden is.

Dat is dus de nieuwe AMG GT-straatauto. Hier gestript tot zijn naakte basis (slechts het aluminium dak en het chassis halen het tot aan de straatversie) en voorzien van een bredere carrosserie van kevlar en koolstofvezel; breder nog dan die van de SLS GT3. Dan het kloppend hart; de nieuwe twin-turbo 4,0-liter V8 van de straatversie heeft plaats gemaakt voor de oude, atmosferische 6,2-liter V8. Geplaatst in de neus van de nieuwe AMG GT3 levert deze motor een vermogen van ongeveer 500 pk. Het aantal pk’s wordt teruggehouden door toepassing van twee begrenzers volgens de FIA Balance of Performance-reglementen. Die stellen grenzen aan aerodynamica, vermogen en gewicht.

‘Voor mij was die motor fantastisch’, vertelt Bernd over de 6.2. ‘In vijf jaar tijd hebben we deze achtcilinder nooit sterker hoeven maken. Van 2011 tot nu was de motor exact hetzelfde.’

Stefan Wendl, Mercedes-AMG manager voor klantensport, voegt met een brede glimlach toe: ‘We hebben gekozen voor de 6.2 omdat hij onder onze klanten beroemd is en bovendien zeer betrouwbaar.’

Wendl merkt verder op dat deze motor nu voordeliger is, omdat hij vanwege de jarenlange ervaring is uitgerijpt. De motor komt in de SLS AMG immers al vijf jaar lang in de werkplaats. Ieder exemplaar wordt bovendien nog steeds volgens AMG’s ‘één man, één motor’-filosofie gebouwd. Een filosofie die de innerlijke nerd in Wendl vrolijk stemt. ‘Wat een gelukkige man,’ declameert hij, ‘iedere motor is een van zijn kindjes. Er zijn veel meer ontwikkelingsjongens hoor, die eveneens goed werk voor de auto leveren. Maar alleen de motorman mag er zijn handtekening op zetten. Dat is goed.’

‘Er is blijkbaar nog een lange weg te gaan, want op dit moment vindt Schneider de AMG GT3 een vals beest’

Wat ook goed is, is het feit dat de nieuwe auto lichter is dan de SLS. ‘We hebben de mogelijkheid om onder de 1.300 kilo te komen’, gaat Wendl verder. ‘Maar we proberen het gewicht in lijn te brengen te brengen met de aerodynamica en het vermogen.’ Ah ja, de aerodynamica. Wat ziet ie er fantastisch uit. Boordevol ingehouden agressie en getooid met een monsterlijke vleugel – volgens dezelfde specificaties als de SLS. Groot genoeg om een kleuter in huilen te laten uitbarsten. Hij produceert waanzinnig veel van die heerlijke neerwaartse druk (hoeveel mogen we nog niet precies weten), terwijl de kieuwen bij de wielkasten de druk helpen verlagen. Daarnaast is er nog de voortdurende strijd tussen het zo ver mogelijk verlagen van de auto, het op een variëteit aan circuits kunnen rijden en de luchtstroom onder de auto en de downforce zo efficiënt mogelijk laten verlopen.

‘Ik wil deze auto’s niet laten rijden met meer vermogen en minder aerodynamica,’ gaat Stefan verder, ‘omdat onze klanten op een goede aerodynamica kunnen vertrouwen. Vroeger gleden auto’s nog wel eens door snelle bochten en gingen ze overal dwars. Dat was niet altijd de snelste of veiligste manier’, zegt hij met een logica die wij moeilijk kunnen bevatten.

Natuurlijk, de auto ziet eruit als een ongetemd beest en – in zijn huidige, rauwe vorm – is het dat ook. Maar de taak van Bernd en Stefan is om het beest te temmen. Om ‘m vriendelijker te maken. Net zoals, geloof het of niet, de SLS GT3.

‘Reacties van klanten over de rijdbaarheid van de SLS hebben ons een hoop geleerd’, vertelt Stefan. ‘Ze hielden natuurlijk van de motor, maar het totale pakket vonden ze te gek. Het is de motor tezamen met de aerodynamica en het onderstel. De SLS was snel, maar niet vermoeiend om te rijden in vergelijking met snelle auto’s van andere merken. De SLS was gewoon. Precies dat was een belangrijk aspect voor ons succes en daarom opnieuw een speerpunt bij de ontwikkeling van de AMG GT3. We willen een auto bouwen waar alle soorten coureurs op verschillende circuits mee uit de voeten kunnen.’

Dat is waarom Stefan er zeker van moet zijn dat de AMG GT3 niet de set-up krijgt voor een coureur zoals Bernd Schneider, want ‘als dat gebeurt, eindigen we met het ontwikkelen van een DTM-auto.’ Bernd heeft uit vijf jaar werken aan het SLS-programma ook lessen getrokken. Hij heeft klanten geïnstrueerd en onderwezen, maar ook van de kopers geleerd wat zij precies van een raceauto verwachten.

‘Ik heb met ontzettend veel gentleman-coureurs geracet en daarom weet ik precies wat ze willen’, vertelt hij met de logica die coureurs zo eigen is. ‘Ze hebben de voorkeur voor een auto die een veiliger achterkant heeft. Sterker nog, die hebben ze eigenlijk nodig. Als de auto achter wild en ongetemd is, wordt ie moeilijk om te rijden en worstelen ze ermee.’

‘Als ze daarentegen de auto kunnen controleren, kunnen ze echt het beste uit zichzelf halen. Dit is alles waar Thomas Jäger [algemeen hoofd van het sportprogramma voor klanten, red.] en ik aan kunnen denken tijdens deze laatste ontwikkelingsfase’, zegt Bernd. Zelfs het zitcomfort wordt tot in het ridicule onder de loep genomen. ‘We hebben de hoge standaarden van de SLS in ere te houden’, zegt hij, terwijl hij na de slachting van vanmorgen nog eens over zijn schouder wrijft.

‘De AMG GT3 moet in grote voetsporen treden, en de markt is nu veel competitiever’

Er is blijkbaar nog een lange weg te gaan, want op dit moment vindt Schneider de AMG GT3 een vals beest. ‘Je voelt de kortere wielbasis en daarom is zijn stuurgedrag een stuk puntiger dan dat van de SLS GT3 ooit is geweest’, zegt hij. ‘Daardoor verandert ie wel weer wat makkelijker van richting en voel je meer scherpte in de auto, maar op dit moment rijden we nog zonder tractiecontrole en de balans is er op dit moment gewoon nog niet. Daar­naast worstelen we nog met het terugschakelen, we spelen wat met de ophanging en we doen aanpassingen aan het abs om de auto tijdens het remmen stabiel te houden.’

Aan de manier waarop Bernd de AMG GT3 over het Circuit d’Alcarràs joeg was het onmogelijk ook maar één van deze verbeterpunten op te merken. De auto zag er stabiel, stijf en snel uit. Bovendien bewees de 6.2 opnieuw maar weer eens dat AMG weet hoe ze motoren fantastisch kunnen laten klinken.

Stefan is eveneens gelukkig met de hoeveelheid vooruitgang die het team in korte tijd heeft geboekt. ‘Het is niet normaal dat je een gloednieuwe auto vanaf de schetstafel opnieuw ontwikkelt en dat je er vervolgens al zo snel meters mee kunt maken om in dit vroege stadium de set-up te bepalen’, zegt hij. Deze vroege tests gaan over de betrouwbaarheid van onderdelen en om ervoor te zorgen dat niets uit elkaar valt – een punt dat in de achtergrond kracht wordt bijgezet door een monteur die op de diffuser staat te springen.

‘We moeten uitzoeken waar de limiet ligt en deze zo ver mogelijk oprekken, zodat uiteindelijk de levensduur van onderdelen nog langer wordt dan in het geval van de SLS’, voegt hij toe.

Bernd is het daarmee eens. ‘Voor mij is het belangrijk om te leren hoe de auto reageert. Zodat ik, als we later afstellingen doen, de ervaring en de kennis heb om te zeggen wat er moet veranderen als we problemen met de balans hebben. Ook voor volgend jaar is dit belangrijk, want als klanten dan tegen problemen aanlopen, kunnen ze me om hulp vragen’, zegt hij. Met vijf DTM-titels op zak wedden we dat Bernd een goede hotline is om over te kunnen beschikken.

Stefan en Bernd zijn stilletjes erg tevreden met de vooruitgang en hebben er vertrouwen in dat de auto in 2016 goed voor de dag komt. ‘Hij ziet er goed uit,’ zegt Stefan glimlachend, ‘en auto’s die er goed uitzien, zijn normaal gesproken snel. Of niet soms? Ik ken weinig lelijke auto’s die snel zijn.’

Afgemeten aan die variabele moet de AMG GT3 een raket worden, maar beide heren zijn zich terdege bewust van de uitdagingen die de auto te wachten staan. ‘Hij moet in grote voetsporen treden,’ geeft Stefan toe, ‘en de markt is nu veel competitiever. In 2010 hadden we zes concurrenten, nu zijn er 38 of 39 gehomologeerde GT3-auto’s.’

Er staan dus zweterige dagen in het vooruitzicht. Niet dat Bernd dat erg vindt. Zijn race-eer staat hem niet toe zich te laven aan de weldaad van airco. ‘Toen ik een tijdje terug in de SLS racete en de kans had om de airco te gebruiken, deed ik dat niet, omdat het me te veel vermogen kost. Ik racete met een Japanse kerel. Na zijn stint vroeg ik hem of hij de airco had gebruikt, waarop hij antwoordde: “Natuurlijk niet, ik ben een samoerai!” Na mijn stint vroeg hij hetzelfde, waarop ik zei: “Natuurlijk niet, ik ben een Duitser!”’

De coureur

Hoewel Bernds korte avontuur in de Formule 1 niet tot zijn meest memorabele momenten behoort, is hij bepaald geen slak. De 50-jarige Duitser heeft op Le Mans geracet en in 1995 en 1997 deelgenomen aan achtereenvolgens het International Touring Car Championship en het FIA GT World Championship. Daarnaast heeft hij in dienst van Mercedes-Benz vijf DTM-titels (1995, 2000, 2001, 2003 en 2006) op zijn naam geschreven. Zijn bijnaam? ‘Mr. DTM’.

Teammanager

Stefan Wendl is de programmamanager van de AMG GT3. Wendl heeft zijn sporen verdiend met het afstellen van raceauto’s en hij was de afgelopen jaren Bernds race-ingenieur. Hij heeft ook gewerkt aan de enorm succesvolle SLS GT3.

Mercedes-AMG GT3

Motor
6.208 cc
V8
ca. 500 pk / koppel n.b.

Aandrijving
achterwielen
6v sequentieel

Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 298 km/u

Remmen
voor 380 mm
achter 360 mm

Gewicht
1.300 kg

Prijs
ca. € 345.000

Reacties