Wees bang. Aston Martin presenteert: je nieuwe ergste nachtmerrie. Hij is groot. Hij is eng. Als hij je grijpt, kan niemand je horen schreeuwen. Omdat hij zo veel lawaai maakt.

De meest extreme Aston Martin in de geschiedenis van Aston Martin heet Vulcan. Hij wordt in een oplage van slechts 24 exemplaren gebouwd en is enkel en alleen geschikt voor circuitgebruik. Maar dat had je misschien al geraden; hij ziet er niet echt uit alsof ie een paar verkeersdrempels kan nemen.

De Vulcan heeft een 7,0-liter grote, ruim 800 pk sterke V12 aan boord, ontwikkeld door Aston Martin Racing. Inderdaad, dezelfde club die zich ook onder andere met Le Mans bezighoudt. De motor ligt voorin, maar achter de vooras, en is gekoppeld aan een zestraps sequentiële Xtrac-transmissie die de immense kracht – uiteraard – naar de achterwielen stuurt.

Aston Martin geeft geen prestatiecijfers op, maar hé: denk je nou echt dat ie langzaam zal zijn? De auto staat op een aangepast chassis van de One-77 en is van top tot teen opgebouwd uit koolstofvezel; dat betekent dat hij licht, stijf en wendbaar zal zijn. Er is een FIA-goedgekeurde rolkooi aanwezig, en de pk-gewichtsverhouding schijnt die van de GTE-auto's uit het FIA WEC-kampioenschap (waaronder ook Le Mans valt) te overtreffen. Ieks.

Nog wat indrukwekkende feitjes? Wat dacht je van de carrosseriehoogte: 1.186 millimeter. De Vulcan heeft een cardanas van magnesium en koolstofvezel, en Brembo-remmen op keramische schijven die vóór 380 en achter 360 millimeter meten. De velgmaat is 19 inch, de breedte van de banden is niet met hedendaags beschikbare technieken te beoordelen. In het interieur vind je uiteraard geen enkel sprankje luxe, maar een stel spartaanse stoelen, een vet racestuurtje, een gefocust tft-scherm, wat knoppen, en verder eigenlijk bar weinig.

Mocht je er een kopen – dat kost je 1,5 miljoen pond exclusief belastingen, zegt Aston – dan krijg je er tevens een uitgebreide racecursus bij in een V12 Vantage S, One-77 en Vantage GT4 met hulp en advies van Darren Turner. Als je het lief vraagt, mag je ook in zijn simulator. Pas daarna ga je met je Vulcan de baan op.

Wat jij hier als straatauto-rijdende sterveling aan hebt? Nou, de Vulcan is niet zomaar een snel uitziende machine: hij hint naar de ontwerptaal van de volgende generatie Aston Martins.

Wees bang.

Reacties

Meer van TopGear