UPDATE: de prijzen

Intussen heeft de Porsche-importeur ook de prijzen voor Nederland berekend: de coupé vergt een investering van 204.900 euro en de cabrio komt op 220.250 euro!

Goede tijden, slechte tijden, Porsche gaat er vol tegenaan en lanceert op de IAA de nieuwe 911 Turbo als coupé en cabriolet. Technisch is er nog meer uit het concept gehaald en fijnafstemming doet de rest.

 
De 3,8-liter boxer levert een maximaal vermogen van 500 pk. Het is de eerste volledig nieuwe motor in 35 jaar Porsche turbohistorie. De motor is voorzien van directe brandstofinspuiting en een turbo met variabele geometrie. Het is ook voor het eerst dat de turbo te combineren is met de PDK versnellingsbak met dubbele koppeling.
 
En wat is het resultaat. Allereerst meldt Porsche trots dat de CO2-uitstoot ten opzichte van het vorige model met 18 procent is gedaald. Het volgens de officiële cyclus gemeten verbruik ligt tussen de 11,4 en 11,7 liter/100 km (voor zover iemand daarin geïnteresseerd is).
 
De prestaties, die willen we weten. In 3,4 seconden passeert de naald de 100 km/u en de auto topt bij 312 km/u. De elektronica die alle componenten van de 911 controleert is helemaal opnieuw geprogrammeerd en dat moet de rijdynamiek extra bevorderen. En bij een powerkanon als deze is Launch Control natuurlijk aanwezig.

Wij gaan nu alvast op zoek naar de uiterlijke wijzigingen, die hebben we nog niet kunnen ontdekken. Of zou de linker koelsleuf 1,2 mm vergroot zijn? Nou ja, in ieder geval 20 pk meer dan de vorige.

Reacties