Hier zijn ze dan: de eerste officiële foto’s van de nieuwe Jaguar XF. Vorige week verschenen dezelfde beelden al op een aantal websites, maar die werden op verzoek van Jaguar net zo hard weer verwijderd.

Kennelijk zitten de zenuwen hoog bij de PR-mensen van Jaguar, en misschien is dat ook wel terecht. De XF is misschien wel de belangrijkste auto die Jaguar ooit maakte. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat deze auto voor een belangrijk deel de toekomst van zijn makers gaat bepalen. Moeder Ford heeft Jaguar immers in de etalage staan, en potentiële kopers zullen de verrichtingen van de XF ongetwijfeld met argusogen gaan volgen.

Daarom zullen wij ook maar eens een blik werpen op de nieuweling. Dat de XF duidelijk anders zou worden dan de auto die hij opvolgt, wisten we al sinds we het prototype mochten aanschouwen. Het was alleen even afwachten in hoeverre de XF uiteindelijk in de buurt zou blijven van datzelfde prototype. En het moet gezegd, de lijnen wijken niet eens heel veel af van de X-CF. De daklijn is zoals verwacht wat hoger, de achterkant lijkt wat minder scherp gesneden, en de achterportieren hebben niet de grappige handgrepen die het concept wel had. Verder kunnen we niet zo heel veel verschillen ontdekken, over de saaie buitenspiegels zullen we het maar niet hebben.

Onderhuids gebruikte Jaguar net als bij de S-Type een stalen chassis, maar om gewicht te besparen is links en rechts gestrooid met aluminium en magnesium. Dat neemt echter niet weg dat het gewicht met 1.749 kilo –f 1.842 kilo voor de V8 – behoorlijk fors is. Ook de wielbasis en de wielophanging zijn vrijwel identiek aan het onderstel van de S-Type. Ook onder de motorkap heeft de XF aardig wat overeenkomsten met zijn voorganger. De motoren die Jaguar voor de S-Type in petto had, komen in iets gewijzigde vorm terug. Dat betekent dat het basismodel is voorzien van een 3,0 liter V6 met 238 pk. Daarna volgt een 4,2 liter V8 met 298 pk of 416 pk in de R-versie en voor de dieselaars is er een 2,7 liter diesel met een vermogen van 207 pk.

In het interieur heeft Jaguar met de nodige gadgets geprobeerd om de leefomgeving aan te laten sluiten bij de moderne snit van de buitenkant. Met zaken als de Jaguar Drive Selector en lichtblauwe sfeerverlichting probeert Jaguar in het gevlei te komen bij jongeren met een dikke portemonnee. Daarbij mikt Jaguar ook op mensen die nu wellicht in een Mercedes E-klasse, BMW 5-serie of Audi A6 rijden. We zijn benieuwd hoe het zit met de kwaliteit van de XF. 

Reacties

Meer van TopGear