De kliffen van West-Cornwall noemen de Britten in al hun bescheidenheid het Eind van de Wereld. Wij spreken liever van een ontzagwekkende natuur. Toch hebben ze bij onze westerburen wel een beetje gelijk, want die smalle, kronkelige kustweg tussen St. Just en St. Ives is het laatste stukje Europees asfalt voordat je vierenhalf duizend kilometer oceaan en een legertje piraten moet overwinnen om in de VS te komen. Rijd je op een stormachtige winterdag over de B3306, dan heb je inderdaad het idee zo van de wereld te kunnen vallen. Dikke, koude golven beuken op de stenen onder je, terwijl de zilte wind over het hoger gelegen heuvellandschap giert.
 
De B3306 is regelmatig benoemd tot de beste mountainbikeroute van Groot-Brittannië en dat geeft aan wat je te wachten staat. Vergeet de flauwe, glooiende bochten en het verse asfalt. Nee, hier word je getrakteerd op een mix van blinde bochten, steile hellingen en boerenkarren.
 
En laten we vooral de koeien niet vergeten. Die zijn er. In groten getale. De lokale ossenpopulatie is een van de grootste gevaren op deze weg. Soms alleen en plompverloren, maar vaker in een kudde die gehoed wordt door een verlopen collie of dito tiener. Net als in de binnenlanden van India houden ze hier meer van koeien dan van mensen. Rijd er één aan, en de schade aan je auto is nog maar je kleinste probleem.
 
De uitwerpselen van de runderen zijn een speciale toevoeging aan het wegdek. Ook je neus kan zijn lol op. De unieke combinatie van stront, grind en regenwater is een aanslag op de grip van je banden. Ga met gepaste snelheid een bocht in, tenzij je de offroad-capaciteiten van je auto wilt testen.
 
Waarom zou je hier in hemelsnaam willen rijden? Allereerst is er dat uitzicht. Op een mooie heldere dag (ja heus, die zijn er ook) kun je zo’n 60 kilometer ver kijken, tot aan de kust van Newquay. Je ziet een aaneenschakeling van baaien met witte zandstranden en grillige kliffen en tal van hippe eetgelegenheden. Een andere reden om er te rijden is de uitdaging. Wil je lekker de ruimte en goed zicht op de weg hebben, neem dan de M25. Maar zoek je een plek om al je rijkunsten te kunnen vertonen en waar elke bocht een scheut adrenaline in je bloed gooit, waar je een doodgewone auto tot zijn grens kan dwingen, dan moet je hier zijn.
 
Rijd de B3306 van west naar oost. De start is in het oude mijnstadje St. Just, vervolgens slinger je je via Morvah en Zennor naar de beklimming van Rosewall Hill. Vanaf daar duik je weer naar beneden om jezelf te laten verwennen in het gastronomische en artistieke St. Ives. Die extra grote pasty met clotted cream, een echte locale specialiteit, is de perfecte afsluiter voor zo’n heerlijke route.
 
Noodnummers
In alle noodsituaties bel je 999. Ben je in zee gevallen, dan kun je de kustwacht in Falmouth bellen: +44 (0)1326 317575
 
Zo ga je op weg
Zoals gezegd is dit het eind van de wereld en dat is nou eenmaal lastig te bereiken. Vanaf Utrecht is het zo’n 950 kilometer rijden, gerekend via de Kanaaltunnel. Een overtocht met de boot is mogelijk, maar door de tunnel gaat het een stuk sneller. Vliegen is ook mogelijk. Het dichtstbijzijnde fatsoenlijke vliegveld is Newquay, om daar rechtreeks naartoe te vliegen moet je eerst naar Düsseldorf. Vertrek je liever vanaf een Nederlandse of Belgische luchthaven, dan zul je twee vluchten moeten boeken. De eerste naar bijvoorbeeld London Gatwick, daarna door naar Newquay. Reken op een totaalprijs van 460 euro voor een retour. Vanaf het vliegveld is het 75 kilometer naar St. Just. Je kunt de route natuurlijk ook andersom rijden en starten in St. Ives. Dat ligt 60 kilometer van Newquay
 
Hoteltip
Gurnard’s Head is een vaak onderscheiden hotelletje op een schitterende locatie op de klippen. Het zeebanket is zo vers dat het nog nat is. www.gurnardshead.com
 
Muziek voor onderweg
Two Suns, Bat For Lashes
 
De ideale auto
Een smalle, anders kom je vast te zitten. Met droog weer is een Caterham R500 aan te raden. Wil je wat beschutter zitten – tegen het weer en de muren, neem dan een Lotus Evora
 
De beste auto
Een hot hatch is de beste optie. Een Clio RS zou geen straf zijn, in een open Mini Cooper Works krijg je ook nog eens de zeelucht erbij
 
Wat je moet weten
Pas op voor zeedamp. Zelfs op een heldere dag kan deze dikke mist in luttele seconden je het zicht ontnemen. Zit je erin, matig dan je snelheid, tenzij je levensmoe bent

Reacties