Ter ere van ons honderdste nummer hebben we op de Nederlandse TopGear-redactie de koppen bij elkaar gestoken om antwoord te geven op een belangrijke vraag: wat zijn de honderd gaafste auto's die we sinds de oprichting van ons magazine hebben gereden?

Vraag niet hoe, maar na veel bekvechten, met koffie gooien, bureaustoelmeppen en een flinke hoeveelheid builen zijn we eruit. Dit zijn, op volgorde, de honderd coolste auto's uit honderd nummers TopGear. Zie hier de nummers 55 tot en met 41, met (verrassend genoeg) wat elektrospul, een allesverslindende musclecar, een klein hitsig Japannertje, een brave stationwagen en zelfs iets met drie wielen. Klik snel verder op de nummertjes hieronder voor tekst en uitleg!


055: Mazda 6

2.0 SkyActiv-G HP
165 pk, 210 Nm, 0-100 km/u in 9,1 s, top 214 km/u

Bij gebrek (nog altijd) aan de volgende Ford Mondeo krijgt de onlangs geheel vernieuwde Mazda 6 voorlopig vrij baan. Los van het feit dat we ‘m erg mooi vinden, is ie erg licht, zijn z’n motoren behoorlijk geslaagd (al vinden we de verzamelnaam ervoor – SkyActiv – best wel stom) en is het nog altijd moeilijk om aan ‘m te tippen op het vlak van rijeigenschappen. Zeker qua afwerking is de nieuwe 6 met flinke stappen vooruitgegaan, en aan ruimte zal het je in het interieur ook al niet ontbreken. Bijzonder aantrekkelijke auto’s in elkaar draaien: ze zijn het nog niet verleerd, daar bij Mazda.


054: Maserati Ghibli

S
410 pk, 550 Nm, 0-100 km/u in 5,0 s, top 285 km/u

Maserati is naar beneden aan het uitbreiden, en deze Ghibli gaat proberen om het auto’s als de 5-serie en de A6 moeilijk te maken. De ingrediënten zijn alvast dik in orde: de Ghibli is wonderschoon en beschikt over een benijdenswaardige balans, een subliem onderstel en haarscherpe besturing. Voor het eerst in de geschiedenis van Maserati kan er gekozen worden voor een prettige diesel-zescilinder, die de auto, het moet gezegd, helemaal niet misstaat. Toch zouden wij koste wat kost voor een van de twee door Ferrari gebouwde V6-benzinemotoren proberen te gaan: alleen het geluid is het al dubbel en dwars waard.


053: KTM X-Bow

R
300 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 3,9 s, top 231 km/u

Bouwen ze al sinds mensenheugenis (cross)motoren, komen ze ineens met een soort van auto vanuit Oostenrijk. Niet heel handig, zonder voorruit, maar je kunt er extreme lol mee beleven. Al kun je dat met een Ariel Atom ook. Of een Radical. Om eens wat te noemen. Toch: alleen het feit dát ze met zoiets bijzonders durfden te komen, verdient al een plaats in deze Top 100. En je kunt ‘m nu ook met voorruit bestellen…


052: Maserati GranTurismo MC Stradale

MC Stradale
457 pk, 510 Nm, 0-100 km/u in 4,6 s, top 301 km/u

Soms besef je hoe belangrijk geluid is voor een auto. Dé manier om dat te doen is een ritje in een Maserati GranTurismo. Dé attractie, even afgezien (alsof dat kan…) van zijn fenomenale schoonheid, is zijn sportknop. Hij klinkt normaal gesproken al niet echt ingetogen; het gorgelt, giert en gromt alle kanten op, als een cheeta die je probeert uit te laten aan een gehaakt touwtje. Maar oh wee als je dat touwtje loslaat door die sportknop in te drukken. Er worden kleppen in de uitlaat geopend waardoor alle motortornado’s ongefilterd naar buiten kunnen. Dat levert een instant Top 3-plaats op in de lijst met Meest Hardnekkige Kippenvel Bezorgende Herrieschoppers. Komt nog bij dat hij uitstekend rijdt, plaats biedt aan vier en jou als berijder onmiddellijk typeert als iemand met stijl – waar veel van zijn concurrenten juist het tegendeel over je beweren en een patser van je maken. Verliefd worden was zelden zo makkelijk.


051: Opel Ampera / Chevrolet Volt

Ampera / Volt
150 pk, 370 Nm, 0-100 km/u in 9,0 s, top 161 km/u

In tegenstelling tot de Prius en al z’n misvormde afgezanten vinden we de eeneiige tweeling Opel Ampera en Chevrolet Volt wel erg interessant. Het waren de auto’s die het principe van plug-in hybrides beschikbaar maakten voor het grote publiek, en dat valt te prijzen; het is momenteel een ideale manier om elektrisch je woon-werkritjes te maken en toch af en toe een grotere afstand te kunnen rijden met één enkele auto.

Met volle lading rijdt een Volt of Ampera op enkel de elektromotor een afstand van maximaal 80 kilometer, waarna je een ‘normale’ actieradius (meer dan 400 extra kilometers) kunt aanspreken door middel van een range extender, een benzinemotor die de accu’s bijlaadt. Een goed idee, mits juist toegepast (bijladen wanneer het kan). Het rijdt geinig en de auto’s zien er ook nog eens erg aardig uit. Af en toe kan GM best vooruitstrevend zijn.


050: Renault Twizy

80
17 pk, 57 Nm, 0-100 km/u haalt ie niet, top 80 km/u

Elektrische auto’s hebben nog een aardige weg te gaan voor ze naadloos in onze verwende levensstijl passen, dus wat doet Renault? Ze bouwen iets elektrisch wat helemaal geen auto is. De tweepersoons Twizy heeft meer weg van een scooter met vier wielen, en is ook nauwelijks groter. Het gevolg is dat je ‘m eigenlijk alleen in de stad zult rijden, en daar red je het prima met een (opgegeven) actieradius van 100 kilometer en een laadtijd van 3,5 uur. Laat het ding er nou ook nog eens lollig uitzien, doordacht in elkaar steken en als 45-km/u ‘brom’-uitvoering te krijgen zijn. Vinden we tof!


049: Ferrari FF

FF
660 pk, 683 Nm, 0-100 km/u in 3,7 s, top 335 km/u

Met afstand één van de idiootste creaties van Ferrari in de afgelopen twintig jaar. Natuurlijk hebben wij niets tegen de 660 pk sterke V12 in de lange neus. En hoewel het bepaald niet Italiaans-alledaags is: die vierwielaandrijving is wel zo slim geregeld dat hij een ‘normaal’ Ferrari-weggedrag niet in de weg zit en bijspringt als je er ook echt wat aan hebt. Dat er vier personen meekunnen: prima. Alleen dat uiterlijk, hè. Zo’n shooting brake – als zelfs Pininfarina er niets mee kan, is het misschien ook geen wonder dat het concept nooit echt wat is geworden.


048: Suzuki Swift Sport

Sport
136 pk, 160 Nm, 0-100 km/u in 8,7 s, top 195 km/u

We lopen wel altijd te zaniken dat we meer pk’s willen, maar diep van binnen weten we eigenlijk wel beter. Vroegah, toen seks nog vies was en hete hatchbackjes nog vederlicht, had je (naast een leuk vriendinnetje) aan 100 pk voldoende om in zo’n auto een spannende tijd te beleven. De originele Golf GTI en de Peugeot 205 GTi zijn schoolvoorbeelden. Gelukkig is er tussen de opgefokte keffertjes nog één fabrikant die dit aloude recept hanteert: Suzuki bouwt nog steeds de succesvolle Swift Sport, met een turboloos motortje, een laag gewicht en bochtengedrag waar maar weinig andere auto’s aan kunnen tippen. Vergeet ‘m niet.


047: Ford Mustang Shelby GT500

GT500
671 pk, 813 Nm, 0-100 km/u in 3,5 s, top 320 km/u

Musclecars zijn lachen, en al helemaal als ze zo over the top zijn als deze Shelby. Officieel is de auto hier niet te koop, en dat is misschien maar goed ook, want hij is levensgevaarlijk: het vermogen van een supercar en de verfijning van een postkoets zijn niet direct een aanbevelenswaardige combinatie. Toch maken ze de Shelby tot wat ie is: een heerlijk speeltje waarmee iedere volwassene zich weer zes voelt. Z’n uiterlijk is potsierlijk, de pook voelt aan alsof je tussen brokken graniet zit te roeren, en het geluid is voldoende om de meest fanatieke milieuactivist te doen stamelen: ik wil er zo één. Heftig.


046: Volkswagen Up / Seat Mii / Skoda Citigo

1.0 60 pk
60 pk, 92 Nm, 0-100 km/u in 14,4 s, top 161 km/u

Auto’s voor minder dan 10.000 euro zijn er genoeg, maar ze zijn niet allemaal even indrukwekkend. Sterker, meestal zijn het emotieloze, hol klinkende rammelkarretjes met futloze motoren en slechts één duf doel: vervoer. We zagen niet in waarom het trio VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo meer te bieden zou hebben, tot we met een Mii op winterbanden een rally naar de Poolcirkel en terug reden. Ja, dat was vrij gestoord, maar we scheurden de 4×4’s voorbij, zaten behaaglijk, stapten elke avond fris en fruitig uit, en de auto gaf geen kik. Werkelijk een topding en onze nadrukkelijke tip als je in de goedkoopste klasse winkelt.


045: Morgan 3Wheeler

3Wheeler
120 pk, 156 Nm, 0-100 km/u in 4,5 s, top 184 km/u

Is dit wel een auto? Laten we voor het gemak even aannemen van wel. Dan is het wel een behoorlijk vreemde snuiter, met z’n buiten de carrosserie geplaatste motorblok, z’n onder de ellebogen van de inzittenden doorlopende uitlaten en z’n ontbrekende voorruit. Maar bovenal mist ie een achterwiel. Dat had je zelf ook al gezien. De logica daarachter ontgaat ons – misschien omdat die er niet is – maar één ding is zeker: je hebt nooit zoiets gezien of meegemaakt als de Morgan 3Wheeler. Hij pruttelt, hij stuitert, hij kreunt en steunt, en hij laat je onophoudelijk schaterlachen als een bedwelmde aap. Hij is volstrekt geniaal.


044: Porsche Boxster S

S
315 pk, 360 Nm, 0-100 km/u in 5,1 s, top 279 km/u

Met subtiele wijzigingen toverde Porsche de nieuwe Boxster om in een heuse, eh, Boxster, met hier en daar een vleugje van de nog te verschijnen 918 Spyder maar vooral een voor- en achterkant die niet op elkaar lijken. Daarnaast: hij rijdt fenomenaal. Voor dit geld is er simpelweg geen betere roadster of cabriolet te krijgen. Hij maakt jou echt beter als bestuurder en hij leert je in een middag al die autojournalistieke onzin over onderstuur, overstuur, gevoel in het onderstel, over richeltjes rijden en meer. Hoewel zelfs de basis-versie een snoepje is, zouden wij altijd de S nemen. Net wat meer bite.


043: Aston Martin Rapide

S
557 pk, 620 Nm, 0-100 km/u in 4,9 s, top 304 km/u

Het was een van de meest gedurfde stappen in de geschiedenis van Aston Martin: een vierdeurs limousine. Ooit bouwden ze de Lagonda, maar die ruimteschip-achtige creatie werd niet echt een succes. De Rapide is dat, relatief bezien, wel. Natuurlijk, je kunt ook een Rolls of Bentley gaan rijden, maar dat zijn toch ietwat oubollige slagschepen terwijl de Rapide meer een verlengde DB9 is, de natte droom van iedere kerel met een rijbewijs, die daarmee weer de natte droom wordt van iedere vrouw zonder kerel. Of met. We dwalen af. De Rapide is wonderschoon, ontiegelijk snel en een feest om mee te rijden. Al is dat helaas voor weinigen weggelegd.


042: BMW 5-serie Touring

530d
258 pk, 540 Nm, 0-100 km/u in 5,9 s, top 250 km/u

BMW mag nog zo veel rare crossovers en bastaardjes van ruimtemodellen onze kant op mikken, wij blijven stug geloven in de allesomvattende capabiliteiten van de goede oude 5-serie Touring. Het is een auto die simpelweg heerlijk stuurt, waarmee je voor kunt komen rijden bij zowel een boardmeeting als een houthakkerscongres (welja), die met uiteenlopende – en stuk voor stuk formidabele – motoren te krijgen is, en die desgewenst is aan te kleden als een echte toplimousine. Dit alles, én je kunt je labrador achterin laden. De 5-serie Touring was altijd een dijk van een auto, is dat nog steeds, en zal dat ook wel altijd blijven.


041: Wiesmann GT

MF4
407 pk, 600 Nm, 0-100 km/u in 4,6 s, top 291 km/u

Wat krijg je als je een klassiek Brits sportwagenmodel kruist met Duitse perfectie? Precies: een werkelijk prachtig model waarop iedereen (m/v) stantepede verliefd wordt. Tel daarbij op dat er een BMW M-motor in ligt en je weet dat je iets waanzinnigs in handen hebt. Wiesmann verkeert in zwaar weer en het is de vraag of ze het redden; wij blijven eeuwig verdrietig als ze zouden ophouden te bestaan.

Reacties