Ter ere van ons honderdste nummer hebben we op de Nederlandse TopGear-redactie de koppen bij elkaar gestoken om antwoord te geven op een belangrijke vraag: wat zijn de honderd gaafste auto's die we sinds de oprichting van ons magazine hebben gereden?

Vraag niet hoe, maar na veel bekvechten, met koffie gooien, bureaustoelmeppen en een flinke hoeveelheid builen zijn we eruit. Dit zijn, op volgorde, de honderd coolste auto's uit honderd nummers TopGear. Inmiddels zijn we aanbeland bij de nummers 40 tot en met 26, met daartussen onder andere een stel brute Benzen, twee legendarische Britse offroaders, must-haves van BMW, Volkswagen en Honda, en een heel bijzondere Aston Martin. Klik snel verder op de nummertjes hieronder voor tekst en uitleg!


040: Cadillac CTS-V

Coupe
564 pk, 787 Nm, 0-100 km/u in 4,0 s, top 286 km/u

Als je nou eens echt origineel uit de hoek wilt komen, bestel je bij Cadillac een CTS Coupe. Als je dan ook nog voor de V-versie kiest, komen wij je hoogstpersoonlijk een stuk taart en een ferme handdruk brengen. Dit kunnen we rustig opschrijven, want niemand in Nederland koopt een CTS-V. Letterlijk niemand. Vanwege z’n bizarre (met CO2-boetes beladen) aanschafprijs. Of misschien vanwege z’n aparte uiterlijk. In ieder geval niet vanwege z’n gebrek aan brute kracht, snelheid, bruikbaarheid, comfort, afwerking of fantasie. De CTS-V Coupe is een waanzinnig apparaat en verdient beter.


039: Aston Martin One-77

One-77
760 pk, 750 Nm, 0-100 km/u in 3,7 s, top 350 km/u

Het was een ambitieus idee van Aston Martin: 77 exemplaren van een extreme hypercar bouwen, deze verkopen voor een prijs van 1,5 miljoen euro (exclusief belastingen) per stuk, maar niemand erin laten rijden. Dat wil zeggen, niemand die niet eerst het volledige aankoopbedrag betaalde. Toch wist een sloeber van TopGear achter het stuur te kruipen. Het was bijzonder.

Als een merk als Aston Martin aankondigt dat ze een nieuw topmodel gaan maken, zit je daar als automagazine natuurlijk bovenop. We volgden het nieuws rondom de ontwikkelings- en testwerkzaamheden op de voet, ontmoetten de geestelijk vader van de auto, werden ’s nachts gillend wakker in de veronderstelling dat het ding ons achtervolgde met een snelheid van meer dan 350 km/u. En toen bleek dat de productie-exemplaren stuk voor stuk direct doorgingen naar klanten, en niet voor persdoeleinden bestemd waren. Nu niet, nooit niet. Nou zeg. Moeten we dan echt helemaal naar een dure-auto-verzamelende kennis in Dubai afreizen om daar het ritje te maken waar we al zo lang naartoe leefden?

Ja, dat moest. Dus dat deden we.

Een auto waarvan er slechts 77 bestaan, die meer kost dan een riante villa, die er uitziet als een DB9 die door een angstaanjagende genetische transformatie bezig is om in een enorme wesp te veranderen – die intimideert je over het algemeen wel een beetje. Zeker als z’n 7,3-liter grote V12 gestart wordt en het geluid door je merg en been blèrt. Nog meer als je je realiseert dat je dit kunstwerk van koolstofvezel en aluminium over het kleverige asfalt van een verlaten woestijn gaat jagen. Wat als er een zandstorm opsteekt? Wat als er plots een kameel voor je neus staat? Wat als dit een gluiperige methode van kwaadwillende aliens is om je te ontvoeren in hun 760 pk sterke ruimteschip?

Dan blijkt dat de One-77 verrassend comfortabel is en de V12 de gemoedelijkheid zelve. Je zit in een prachtige leren stoel, haast boven de achterwielen; een noodzakelijkheid aangezien de motor in feite in het midden ligt, volledig achter de voorwielen. Als hij op toeren en tot leven komt, maakt hij een geluid dat enkel te omschrijven valt als perfect. Het is dat de gerobotiseerde versnellingsbak – zo’n geval met een door een computer bediende enkele koppeling – de hele ervaring nogal verpest. Hij is nukkig en onvriendelijk en hort-en-stoterig, vooral bij lage snelheden. En die zul je nogal eens tegenkomen, op de openbare weg. Je kunt ermee leren omgaan, maar de eerste kilometers waren voor ons een typisch geval van shaken, not stirred.

Niet perfect dus, deze One-77 – misschien mocht de pers er daarom niet in rijden? – maar hij oogt en klinkt wel zo fantastisch mooi dat we alsnog goed kunnen begrijpen dat alle exemplaren snel vergeven waren. Hij mag dan meer kosten dan een Veyron, minder hard gaan (ja hoor, daar gaan we ‘m op afrekenen) en z’n onhebbelijkheden kennen, maar het is een unieke, excessieve Aston Martin die van een andere planeet lijkt te komen. Die enge dromen? We hebben ze nog steeds.


038: Honda S2000

S2000
240 pk, 208 Nm, 0-100 km/u in 6,2 s, top 241 km/u

Waar denk je aan als je aan Honda denkt? Waarschijnlijk of aan helemaal niks, of aan de Civic Hybrid, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt. Toch zijn de Japanners veel meer dan dat. Ze werden ooit, zonder dat zelf al te nadrukkelijk te hebben opgezocht, gebombardeerd tot ‘het BMW van het Oosten’, omdat ze zulke schaamteloos leuke sportauto’s konden maken. Hoogtepunten waren de NSX (Senna!), alles waar Type-R achter stond én deze S2000. Een volstrekt compromisloze tweepersoons roadster, voorzien van een VTEC-motor die boven 6.000 toeren veranderde in een alles-verscheurend monster dat krijsend eiste dat je nooit onder die 6.000 tpm kwam. Wát een pret.


037: Ariel Atom

3.5
310 pk, 310 Nm, 0-100 km/u in 2,7 s, top 250 km/u

Een kart? Een skelter? Een auto zonder carrosserie? De Ariel Atom heeft van alle drie wel wat weg, maar is ongeslagen in één ding: pure, niet te bevatten snelheid. Met z’n vederlichte gewicht en absurde vermogen bereikt de Atom prestaties van formuleauto-proporties, en dat gewoon op de openbare weg. De auto heeft in de loop der tijd verschillende varianten gekend – waaronder een met een V8, wat een wrede grap – maar dé grote klassieker blijft voor ons de versie met de supercharged Honda viercilinder die Clarksons gezicht ooit onherkenbaar wist te verwoesten. Oh Atom, we houden van je, heel veel.


036: Porsche Carrera GT

GT
612 pk, 590 Nm, 0-100 km/u in 3,5 s, top 334 km/u

Sinds onze oprichting in 2005 hebben we talloze schitterende hypercars zien langskomen, maar een van de meest indrukwekkende was en blijft deze Carrera GT. Met een ongeëvenaard mooie carrosserie en een motor die oorspronkelijk voor de F1 bedoeld was, kon je er als bestuurder zeker van zijn dat je zou opvallen; was het niet door de looks, dan wel door het kippenvelopwekkende geluid. Behalve mooi was de Carrera GT ook link; hij ging niet mee in de trend om serieuze performance toegankelijker te maken. Wilde je hard rijden en heel blijven, dan moest je hard werken. Is dat eigenlijk niet hoe het moet zijn?


035: Mercedes CLS 63 AMG Shooting Brake

63 AMG
525 pk, 700 Nm, 0-100 km/u in 4,4 s, top 250 km/u

We zijn niet vaak hoteldebotel van een stationwagen, en al helemaal niet bij de eerste aanblik, maar allemachtig: wat is die CLS Shooting Brake een plaatje. Hij kent werkelijk een van de mooiste lijnenvoeringen die we ooit gezien hebben. Je zou ‘m ons kunnen voorschotelen met een astmatisch driecilindertje, en nog zouden we ‘m aanbidden. Gelukkig wordt ie niet met astmatische driecilindertjes geleverd. Wel, onder andere, met een gestoorde twinturbo V8 van AMG.

Dit uiterlijk en deze motor zijn een combinatie die wat ons betreft ooit op pagina 1 van de bundel Ontzettend Geslaagde Dingen uit de 21ste Eeuw mag prijken. De V8 buldert de boel bij elkaar, je bagage schuift heen en weer over de houten (!) laadvloer, terwijl je geniet en weet dat er nauwelijks iets bestaat dat luxer én sneller én stijlvoller is dan deze Mercedes. Wat een prachtbak.


034: Range Rover Sport

V8
510 pk, 625 Nm, 0-100 in 5,3 s, top 250 km/u

De RR Sport werd een regelrechte hit en heeft de verkopen van Land Rover, tezamen met de Evoque, naar ongekende hoogten gestuwd. Ook al ziet de nieuwste versie er nogal bling uit, denk nou niet dat ie niets kan. Hij is echt ontiegelijk goed in ruig terrein en ook op asfalt zal ie je niet telleurstellen. Te meer daar de nieuwste versie lichter is, meer balans heeft en er wederom gelikt uitziet. Neem de V8 Supercharged en je hoeft nooit meer een andere auto.


033: Volkswagen Golf GTI

GTI Performance Pack
230 pk, 350 Nm, 0-100 km/u in 6,4 s, top 250 km/u

Een auto met een illustere historie, waarin hij van briljant stoeimaatje langzaam afzakte naar een ietwat vadsig marketingmodel, om vervolgens weer snoeihard terug te komen als een van de toonaangevende middelgrote hete hatchbacks. Nu tilt de nieuwste versie de GTI-badge weer naar een hoger plan.

We reden onlangs een handgeschakelde GTI met Performance Pack (extra pk’s en – hoera en hoezee – een sperdifferentieel) en werden er nog net niet door bevangen. Het is dat er ook Fiesta ST’s bestaan (en, als we toch bezig zijn, GT86’s), maar anders zouden we klakkeloos iedereen met een drang naar snelheid en een enigszins beperkte portemonnee een Golf GTI voorschrijven. Het is de allrounder der allrounders, de boodschappen- en zakenauto die elke bocht voor vermaak zorgt en het bij elk stoplicht uitbrult van pret. Snel, praktisch en nog cool ook – wat let je?


032: BMW M3

M3
420 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 4,9 s, top 250 km/u

De introductie van een nieuwe M3 is altijd een bijzonder moment, maar nu deze jongen op het punt staat om te worden vervangen, beginnen we ons te beseffen dat we het ‘oude’ model behoorlijk zullen gaan missen. Het is niet alleen de laatste tweedeurs die de aanduiding M3 mag dragen, het is ook de enige die ooit met een V8 is geleverd. Een extreem hoogtoerige, smeuïge en hemels klinkende V8. Wij houden van die motor.

Als een van de meest bruikbare semi-supercars (ja, zo mogen we ‘m wel noemen, met z’n 0-naar-100-tijd van 4,6 seconden) en tevens een van de meest bezielende auto’s die je kunt rijden, heeft de M3 ons slapeloze nachten bezorgd. We peinsden oeverloos over hoe we nu toch die ruime euroton bij elkaar konden krijgen om er een in onze garage te parkeren. We zijn er nog niet uit. Afschrijving, doe je ding.


031: Range Rover

V8
510 pk, 625 Nm, 0-100 km/u in 5,4 s, top 225 km/u

Het kon nog wel eens een van de slimste ideeën uit de autogeschiedenis zijn: een terreinauto zó ongelooflijk luxe maken dat rijke Britten er hun Bentley voor lieten staan. Het ding was een instant hit en is dat eigenlijk altijd gebleven. Geen wonder ook: als je wel eens hebt meegemaakt waartoe zo’n Range Rover werkelijk in staat is, z’n gepommadeerde tapijtjes en knuffelkoeienleer ten spijt, weet je dat dit zo’n auto is die je de rest van je leven naar geen andere meer doet verlangen. King of(f) the Road? Nou en of.


030: Mercedes-Benz S-klasse

S 500
456 pk, 700 Nm, 0-100 km/u in 4,8 s, top 250 km/u

Al sinds het begin van onze jaartelling staat ‘S-klasse’ voor ‘alles wat Mercedes van auto’s weet in één auto’. Zonder uitzondering zijn het dan ook wonderen van comfort, luxe en innovatieve (veiligheids)technologie. Met de nieuwe S-klasse heeft Mercedes het kunstje opnieuw geflikt: het is dat het wettelijk niet mag, maar hij is technisch in staat je van a naar b te brengen zonder dat je het stuur één keer aanraakt. Het is trouwens allerminst vervelend om dat wél te doen, want hij rijdt formidabel. De beste auto ter wereld? Wij zouden zo snel geen betere kennen.


029: Lamborghini Gallardo

LP570-4
570 pk, 540 Nm, 0-100 km/u in 3,4 s, top 325 km/u

De overname van Lamborghini door Audi heeft in ieder geval één duidelijk resultaat gehad: Lamborghini-rijders hoeven zich niet per se meer dood te rijden in hun Italiaanse trots. De Countach, Diablo, Murciélago – allemaal zo bruut dat de ambulances alvast uitrukten als je hem wilde uit-parkeren. En toen was daar de Gallardo. Met vierwielaandrijving en genoeg elektronica om je in leven te houden. Zonder ook maar een spatje aan prestaties of rijbeleving (dat geluid!) in te leveren. Is er ook open, met alleen achterwielaandrijving en bizarre vermogens tot 570 pk, en is in elke variant een sensatie.


028: Mercedes-Benz SLS AMG

SLS AMG
571 pk, 650 Nm, 0-100 km/u in 3,8 s, top 317 km/u

Het ‘submerk’ dat de afgelopen jaren (letterlijk en figuurlijk) het hardst is gegaan, is zonder twijfel AMG. Als je ziet wat die jongens eruit hebben moeten pompen, dan zijn ze à la James Brown The Hardest Working Men in the Car Business. Veelal zijn het bestaande modellen die tot supercar-prestaties worden gedreven, maar de uitzondering en daarmee de kroon op het werk is de SLS AMG – de enige waarvan geen ‘normale’ versie bestaat.

Aan de ene kant schaamteloos retro, met z’n haast aanstellerige vleugeldeurtjes, aan de andere kant een triomf van design en techniek. Als je hem alleen al een keer langs hebt horen komen, vergeet je hem nooit meer. De daverende beuken die de uitlaten uitdelen voel je diep in elk lichaamsdeel, vooral je ziel. Waarschijnlijk de makkelijkst te rijden supercar, die tegelijk genadeloos dwars kan. En als je toch bezig bent: pak de Roadster. Hoor je ‘m nog beter. En je hebt normale deuren.


027: Chevrolet Corvette ZR1

ZR1
647 pk, 819 Nm, 0-100 km/u in 3,6 s, top 330 km/u

Dat Amerikaanse auto’s (soms) meer kunnen dan alleen hard rechtuit rijden, liet Chevrolet zien met de vorige generatie Corvette. Dat ze zich (heel soms) ook nog eens kunnen meten met het beste dat Europa te bieden heeft, bleek uit deze ZR1, die met z’n supercharged V8 een verschroeiende Nürburgring-tijd neerzette en zelfs Clarkson om z’n met olie besmeurde worstenvinger wist te winden.

Ja, het interieur was nog steeds gemaakt van oude frietsausbakjes en enige verfijning in de aandrijflijn was niet te ontdekken; maar de ZR1 was een verslavend beest, een sloophamer op wielen die je niets cadeau gaf. Je moest ‘m maar met pijn en moeite leren hanteren, en dat was, tussen alle vierwielaangedreven launchcontrol flipper-supercars, heerlijk verfrissend. De redacteur die ‘m reed, geeft sindsdien aan dat dit zijn absolute droomauto is. Is ie gek, of heeft ie gelijk?


026: Bentley Continental GT V8

V8
507 pk, 660 Nm, 0-100 km/u in 4,8 s, top 303 km/u

Vroeger, zeg tot zo’n tien jaar geleden, waren Bentleys vooral aangepaste Rolls-Royces. Totdat de Continental GT in 2003 op de markt kwam, waarmee het merk nogal opgeschud werd.

Lees hier ons artikel over deze Bentley!

Reacties