Uitgelicht

Supercars UK: Jaguar XKR-S

27-09-2011reageer

De heel, heel grote GT

 
Jaguar XKR-S: groot, snel en lui wordt groot, snel en gek.
 
‘Allrounder’ is een eretitel die een verwijt inhoudt. Een manusje van alles is een ambachtsman van niks – dat is het verwijt. Daarom worden koppen boven artikelen in autobladen altijd gedomineerd door het opvallendste kunstje dat een auto in huis heeft: snelheidskanon, circuitwapen. Je kent het wel.
 
Wij zeggen: krijg het heen en weer met dat verwijt. De XKR-S mag dan niet de snelste auto zijn die we op deze roadtrip bij ons hebben, hij is een letterlijk adembenemende allrounder. Het is het grootste compliment dat we ‘m kunnen geven. Want het is een stuk moeilijker voor ingenieurs om een auto te ontwerpen die hard kan rijden op om het even welke weg, dan om een auto te ontwerpen die het record op de Nürburgring voor productie-auto’s vermorzelt, maar dat ten koste van alle subtiliteit en comfort. Als een echte allrounder is de XKR-S ongeëvenaard.
 
Geef eens toe wat je nu denkt? Dat is dus het probleem met de term ‘allrounder’. Want je denkt nu: Dus hij is een beetje saai, hè? Mis. De XKR-S’ supercharged 5,0-liter V8 is sterker geworden, heeft nu 542 pk, en is daarmee de meest krachtige Jaguar in de historie van het merk. Hij rijdt binnen vier seconden 100 km/u, en stopt pas bij 299 km/u. Hij is echt onbeschoft snel.
 
Er valt geen combinatie van bak en motor te bedenken die beter samenwerkt dan de supercharged 5,0-liter V8 en de zijdezacht opererende ZF-automaat. En dan is er dat geluid. Met uitzondering van onze twee V12-Italianen – de Zonda, met name, zorgt ervoor dat alle zwangere vrouwen binnen een straal van vier kilometer direct weeën krijgen – heeft de XKR-S duidelijk de beste soundtrack van onze groep: een woeste, diepe kettingzaagbrom die verandert in een metalig gegier boven de 5.000 toeren. Als we achter ‘m hangen op een Italiaanse snelweg, geeft de uitlaat van de Jaguar geluiden weg die je alleen hoort in geanimeerde films over dondergod Thor.
 
Toen hij ‘m op tv testte, vond Clarkson dat de XKR-S nogal hard en stug aanvoelt. Dat is niet onwaar als je ‘m vergelijkt met de standaard XK – hij is inderdaad wat minder comfortabel – maar, ondanks een ophanging die 26 procent stijver is dan die van de gewone XKR, volgens de logica en regels van deze test is de grote Jaguar net een Rolls-Royce. Hij vangt de ergste holen en gaten in de Italiaanse wegen prima op.
 
Zou de snelste en krachtigste Jaguar – een Jaguar met een heel stevige prijs – wat extremer hebben moeten zijn, wat gemener? De standaard XKR doet alles wat je mag wensen van een super GT, dus zou de R-S niet meer een geestverwant hebben moeten zijn van de Porsche GT3 RS 4.0?
 
Wellicht. De Jaguar weegt een forse 1.753 kilo (schoon aan de haak): vergelijk dat even met de 1.360 kilo van de (we geven het toe: kleinere) Porsche. Als ze de achterbank eruit zouden gooien en het tapijt zouden weglaten, zou de Jaguar een kilo of 100 lichter zijn dan ie nu is. Maar een meer op het circuit gerichte XKR-S zou z’n positie als grootste der Grand Tourers in gevaar brengen – het zou niet langer de auto zijn voor elke gelegenheid.
 
Toen het tijd werd om naar huis te gaan, had je ons moeten zien. Iedereen wilde de sleutels van de XKR-S hebben.
 
 

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...