Uitgelicht

Manthey 911 GT3 M480

Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 1Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 2Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 3Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 4Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 5Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 6Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 7Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 8Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 9Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 10Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 11Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 12Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 13Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 14Uitgelicht: Manthey 911 GT3 M480 - Foto 15
30-12-2010reageer
Op een steenworp afstand van de Nürburgring hebben zich verschillende autofabrikanten met hun testcentra genesteld. Daar tussenin zit Manthey, de grootste Porsche-specialist in de wijde omtrek.
 
Eigenlijk zijn ze bij Manthey Motors (spreek uit: Mantai) niet blij wanneer je hen onder de noemer ‘tuner’ schaart. In dat veld opereren immers een hoop prutsers, die een auto knalblauw verven, een stel nutteloze gigaspoilers monteren en een andere chip in het motormanagement proppen. Dat heeft met de edele kunst van het verfijnen niets te maken. De Porsche-specialist Manthey, die is op te delen in de afdelingen Motorsport, Streetsport en onderhoud, en weigert om Cayennes aan te raken, geeft niets om schreeuwerige pk-cijfertjes of uiterlijk vertoon. Ze bouwen hun auto’s met slechts één doel: om alles eruit te halen wat erin zit.
 
Als we stellen dat ze bij Manthey aardig wat racekennis in huis hebben, doen we hen tekort. Niet alleen was oprichter Olaf Manthey in zijn tijd een succesvol coureur (onder andere bij DTM, Porsche Supercup, VLN lange-afstandsraces); het team van Manthey Racing veegt nog regelmatig het asfalt aan met haar tegenstanders. Van 2006 tot en met 2009 wonnen ze de 24 Uur van de Nürburgring. Dit jaar bezetten hun Elfjes het gehele podium van de zesuursrace op het legendarische circuit.
 
Het feit dat hun schat aan ervaring zich direct vertaalt in hun straatauto’s, zorgt dat liefhebbers feilloos de weg naar deze specialist weten te vinden. Veel klanten uit Engeland of Zweden parkeren hun auto permanent bij Manthey (voor 180 euro per maand), zodat ie in topvorm klaarstaat wanneer ze een weekeindje op de Ring willen spelen. Na afloop leveren ze ‘m in, en gaat ie na een onderhoudsbeurt weer veilig op stal. Met sommige klanten heeft Manthey de afspraak dat ze hun Porsches af en toe mogen inzetten voor persdoeleinden. Voor zo’n auto zijn wij vandaag naar de Eifel afgereisd.
 
De pre-facelift 911 GT3 waarmee we gaan rijden, was ooit een demonstratieauto. Manthey verkocht ‘m ongewijzigd aan een klant, die er geen probleem mee heeft om de auto zo nu en dan nog even af te staan. Dat komt goed uit, want deze 911 is een ware rollende showcase; nagenoeg alles wat Manthey levert voor de 911 GT3, zit erop. Vooral het enorme aantal lichtgewicht onderdelen maakt indruk, evenals de resulterende gewichtsbesparing. De titanium sportuitlaat is bijvoorbeeld 23 kilo lichter. De koolstofvezel motorkap scheelt 5,2 kilo. De koolstofvezel deurpanelen: nog eens 9 kilo. Alles bij elkaar is deze GT3 maar liefst 52 kilo kwijt, plus – heel belangrijk – 13 kilo aan onafgeveerd gewicht, dankzij de extra lichte aluminium velgen.
 
Motorisch viel er ook het een en ander te verbeteren. Deze Manthey GT3 luistert naar de typeaanduiding M480, wat je als een hint mag opvatten. De motor, standaard 3,6 liter groot, kan worden opgeboord naar 3,9 liter, waarmee hij de 3.8 van de nieuwe, facelift-GT3 al overschrijdt. Dit exemplaar meet nu echter maar liefst 4,1 liter. Een Cup-vliegwiel werd gemonteerd, een carbon luchtinlaat en het eerder genoemde uitlaatsysteem. Na nog een rits andere verfijningen zijn de pk’s uiteindelijk omhoog geschoten van 415 naar, inderdaad, 480 stuks. Het koppel steeg naar 475 Nm.
 
Om de extra kracht optimaal (op de Ring) te kunnen gebruiken, werd ook de versnellingsbak aangepakt. De vijfde en zesde trap werden korter gemaakt, en de schakelwegen zijn met 22 procent geslonken, zodat je de tandwielen extra vlot kunt laten dansen. Ook werd er een sportkoppeling gemonteerd die maximaal 980 Nm aan kan, plus een 60-procent sperdifferentieel. Een hoop technische praat om maar aan te geven dat deze 911 bepaald niet standaard meer is, ook al zie je op het oog niet meer dan wat koolstofvezel onderdelen en kleine spoilertjes.

'De typische 911-karaktertrekjes beleven we in vijfvoud met deze M480'
 
Zelfs wanneer je de onmogelijk krappe kuipstoelen en de wirwar van racegordels waarin je jezelf moet worstelen even buiten beschouwing laat, is de ervaring in de M480 vanaf de eerste seconde radicaal anders dan in een standaard Porsche. Al het isolatiemateriaal (zo’n 7 kilo zwaar) is verwijderd, dus wanneer je de auto start, word je van alle kanten getrakteerd op een kakofonie van sissende, gierende en tikkende geluiden. Belanden er een paar zandkorrels in je wielkasten, dan klinkt het alsof je door een grindbak ploegt. Het is haast beangstigend wanneer je beseft dat dit feitelijk een pure, compromisloze raceauto is; maar dan met een kenteken.
 
Wanneer we het terrein van Manthey af rollen, slaken we een zucht van verlichting: geen regen. We zaten al een beetje in over de semi-slicks die onder deze M480 liggen – de dreigende donderwolken doen ons de rest van de dag regelmatig bezorgd omhoog kijken – maar we hebben mazzel en houden het droog. Sowieso doen we vandaag niet al te gek; omdat het hun eigen auto niet is, hebben ze bij de Porsche-specialist eieren voor hun geld gekozen. We gaan niet over de Nürburgring jakkeren, maar zoeken een paar leuke weggetjes in de eveneens schitterende omgeving.
 
Een 911 is altijd alert, maar de M480 voelt aan alsof ie strak staat van de pillen, zo scherp en bijterig is hij. Om te beginnen is er de koppeling. Die is behoorlijk zwaar, en wanneer je ‘m loslaat, moet je echt zorgen dat je genoeg gas geeft. Hij grijpt aan met het enthousiasme van een troep hongerige wolven die een hertje zien langshuppelen. Het is even wennen, maar bij raceonderdelen als deze weet je dat ze niet zijn gemaakt op gebruiksgemak. Wij passen ons graag aan.
 
Het weggedrag van een 911 is, door die achterin liggende motor, op zich al erg bijzonder. De typische karaktertrekjes – de onbehoorlijke grip op de achterwielen, de lichte neus die op een eerst zorgwekkende, later geruststellende manier feilloos van richting verandert – beleven we in vijfvoud met deze M480. ‘De stuurinrichting is aangepast met een zogenoemd uniball-systeem, zoals ook op een GT3 Cup te vinden is’, zeggen ze bij Manthey. Daarvan snappen we letterlijk geen woord, maar allemachtig: het werkt fantastisch. Gewichtig, precies, vertrouwenwekkend; deze Porsche stuurt als in een droom.
 
De 4.1 zescilinder boxer is een ware toerenwellusteling. Vooral boven de 4.000 tpm kun je goed merken dat er een vracht extra koppel voorhanden is; hij sleurt onverminderd door tot aan het gaatje. Terwijl de motor luidkeels blèrt, ergens ver achter ons, duwen we de heerlijk stevige pook door de versnellingsbak. Het gaat met dezelfde gesmeerde klik-klak-precisie als, zo stellen we ons voor, het doorladen van een eersteklas jachtgeweer. Nu klopt plots ook die koppeling, die als vanzelf terugschiet wanneer je ‘m hard en snel intrapt. Het duurt een oogwenk, en je hebt geschakeld.
 
Alsof je een onderdeel van een machine bent, knallen jij en de auto als vanzelf naar onbehoorlijke snelheden. We besturen de Manthey alsof we nooit iets anders gedaan hebben, en dat al voor we bij het eerste stoplicht komen. Het is niets minder dan een sensatie. Vanochtend voelden we ons Clarice Starling die Hannibal Lecter voor het eerst benaderde, maar binnen een paar minuten blijken we een goed, diepgaand gesprek te kunnen voeren met deze levensgevaarlijke psychopaat. Als we even niet opletten, bijt ie waarschijnlijk ons hoofd eraf; maar dat moment lijkt zo ver weg dat we ons er nauwelijks zorgen om kunnen maken.

'Een standaard Porsche is gemaakt om overal ter wereld te kunnen functioneren; daartoe moeten er concessies gedaan worden. Manthey doet geen concessies'
 
Ondertussen verbazen we ons over het onderstel. De M480 is flink verlaagd, maar springt op de een of andere manier bijzonder zachtmoedig met onze ruggengraat om. De oorzaak hiervan is de afstelling voor de Nürburgring, een circuit dat nu niet bepaald uitblinkt door geleidelijke hoogteverschillen en glad asfalt. In de slopende, twintig kilometer lange achtbaanrit die een rondje Nordschleife heet, is het niet alleen zaak dat de wielen goed contact met de baan blijven maken, maar ook dat het achter het stuur enigszins uit te houden is.
 
Wanneer we vaart minderen, ontdekken we nog een typisch element uit de racerij. Van de drie verschillende remmensets die Manthey kan leveren, is deze auto uitgerust met de heftigste. Dat houdt in dat je ongelooflijk snel stilstaat wanneer de blokken en schijven warm zijn, maar ook dat ze in koude toestand een oorverdovend kabaal maken. De eerste vijf minuten kijken we voor elke bocht even in de binnenspiegel of er niet toevallig een goederentrein op onze bumper zit te duwen. De oplossing is natuurlijk simpel: harder rijden, harder remmen. We doen het graag; met elke bocht genieten we méér van de M480. Na de enerverende rit, die wat ons betreft nog wel een week had mogen duren, weten we het zeker: dit is een kunststukje van een auto.
 
Als we zwaar onder de indruk weer op kantoor bij Manthey zitten, zijn we toch benieuwd wie zo’n M480 nu precies koopt. Goed, veel van het werk dat het bedrijf doet, betreft auto’s van een jaar of wat oud waarmee de eigenaren een stapje verder willen. Die laten dan een versnellingsbak monteren, een setje spoilerlipjes of een paar velgen. Er zijn echter ook mensen die een gloednieuwe, peperdure 911 GT3 aanschaffen en er vervolgens gewoon nog eens een vermogen aan aanpassingen in pompen. De meest uitgebreide motor-upgrade, de 4.1 in onze test-911, kost alleen al 40.000 euro. De 3.9 (450 pk) heb je voor ‘slechts’ 19.500 euro; inclusief montage, exclusief belastingen. En dan ben je nog niet eens aan het onderstel of de koolstofvezel carrosseriedelen toegekomen. Waarom zou je dat soort bedragen uitgeven aan een auto die van zichzelf al ontzettend goed is?
 
Het antwoord van Olaf Manthey is simpel: een standaard Porsche is gemaakt om overal ter wereld te kunnen functioneren, in welk klimaat of welke omgeving dan ook, en daartoe moeten er altijd concessies gedaan worden. Manthey doet geen concessies.
 
Wanneer het bedrijf uit Meuspath ermee klaar is, is je auto volledig afgestemd op jouw wensen, gemaakt voor waar jij ‘m voor wilt gebruiken; of dat nou de Ring, het circuit van Zolder of een rotonde in Emmeloord is. Oftewel: dan pas is het volledig jouw Porsche geworden.
 
Als we Herr Manthey vragen of er ooit een perfecte 911 zal zijn, lacht hij meewarig, waarna een correct antwoord volgt: ‘dat hangt van je definitie van “perfect” af.’ Hij vertelt over de veranderingen in de autowereld, over de opkomst van hybrides, over allerlei eisen die steeds strenger worden en de uitdaging om daarmee te werken. Maar wij zijn er al uit. Die perfectie, daar kwamen we vandaag akelig dichtbij.

1 2

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...