Uitgelicht

Porsche 911 GT3 R Hybrid

Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 1Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 2Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 3Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 4Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 5Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 6Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 7Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 8Uitgelicht: Porsche 911 GT3 R Hybrid - Foto 9
05-10-2010reageer
Ben je door de SLS E-cell nog niet overtuigd van het feit dat elektrisch rijden leuk kan zijn? Kom er maar in, Porsche 911 GT3 R Hybrid.
 
Wanneer de startknop van de Porsche 911 GT3 R Hybrid wordt ingedrukt, hoor je geen Toyota Prius-achtig piepje ten teken dat de motor loopt. Dat is ook niet nodig, want het pulserende uitlaatgeluid van de 3,8 liter metende en 480 pk sterke zescilinder boxermotor geeft al een aardig overtuigende hint in die richting. Dit is geen gewone hybride, geen marketingstunt voor de milieubeweging – het is gewoon een uiterst doelmatige machine die geen ander doel heeft dan over een zo lang mogelijke afstand zo hard mogelijk te gaan.
 
De 24-uursrace van de Nürburgring betekende het eerste publieke optreden van deze rijdende testcase. Na 22 van de 24 uur reed de auto nog fier aan kop en hij had ongetwijfeld ook gewonnen als een haperende klep in de boxermotor geen roet in het eten had gegooid. Hij kon een ronde langer doorrijden dan een gewone GT3 R met dezelfde hoeveelheid brandstof en deed twee keer zo lang met z’n remschijven dankzij de regeneratieve remmen.
 
Vandaag staat de auto op de Lausitzring in de buurt van Berlijn. Wanneer je de zespuntsgordel vastmaakt, lijkt de auto in eerste instantie aardig op de gewone GT3 R. Stuur, pedalen, een miljoen knoppen op de middenconsole. Compleet logisch. Totdat een ingenieur ons wijst op het flippertje aan de linkerzijde van het stuur waarop ‘Boost’ staat geschreven en de led’jes die aan de linkerzijde van het instrumentarium zijn geplaatst. Dan pas valt ons oog op de centrifuge, die is geplaatst op de plek waar normaal gesproken de bestuurdersstoel staat.
 
Dit is het vliegwiel en tevens het meest ingenieuze deel van deze auto. Het systeem is overgenomen van het KERS-systeem van Williams F1, vervolgens verbeterd, vergroot en op maat gemaakt voor deze Porsche. Het vliegwiel dient als opslag voor de energie van het regeneratieve remsysteem. Het werkt als een elektrische motor en zorgt ervoor dat de energie die wordt opgewekt door de remmen tijdelijk kan worden geparkeerd, klaar om weer losgelaten te worden op twee elektrische motoren bij de voorwielen. Deze geven een onmiddellijke boost van 160 pk, waardoor de GT3 R plotseling over vierwielaandrijving beschikt én over 640 pk. Althans, voor een periode van zes seconden. Want zo lang duurt het voordat het vliegwiel is uitgedraaid.
 
Normale hybrides gebruiken batterijen, maar Porsche heeft daar niet voor gekozen omdat een vliegwiel veel gemakkelijker opgeladen kan worden. Je hoeft slechts in drie bochten hard en overtuigend te remmen en het systeem is klaar om een stroomstoot aan de elektromotoren toe te dienen.
 
Zes seconden lijkt onder normale omstandigheden misschien niet zo lang. Je bent zojuist drie seconden bezig geweest met het lezen van deze laatste zin. Maar zes seconden lang 160 pk extra op het circuit voelt als een eeuwigheid. Het duurt zelfs een aantal ronden voordat ik lang genoeg aan de flipper trek om het vliegwiel helemaal leeg te maken. En dan vergeet ik waar ik ben, trek nogmaals aan de flipper omdat mijn brein me vertelt dat ik hiermee terugschakel en schiet vervolgens rechtdoor de bocht uit. Schakelpook voor versnellingen, flipper voor extra vermogen. Even onthouden voor de volgende keer.
 
De boost die de elektromotoren geven, is monumentaal. Direct vermogen, geen oplaadtijd, gewoon een flinke beuk in de rug wanneer je de hendel naar je toe haalt en die het op een ronde zetten van langzame medestrijders tot het spreekwoordelijke makkie maakt. Het verandert het karakter van de auto dusdanig, dat je je rempunten en schakelmomenten moet hercalculeren. Wanneer het systeem uitgeput is, voelt het alsof je plotseling last hebt van enorme tegenwind. Het meest bevreemdende is echter het geluid dat het vliegwiel maakt wanneer het aan het opladen is. Als een kruimeldief op krachtstroom.
 
Porsche zegt dat het vliegwiel ook functioneert als een differentieel, omdat het in behoorlijke mate de natuurlijke neiging tot overstuur elimineert. Voor wat betreft het onderstuur kon ik weinig verbetering voelen – de mate van tractie van de voorwielen lijkt me niet anders met het systeem ingeschakeld of zonder. Misschien heb ik gewoon wat meer tijd nodig met de auto.
 
Toch is dit – het rijden met de R Hybrid – een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Porsche. Er is al een 911 GT3-straatauto die met dit systeem rondzoemt op het hoofdkantoor van Porsche. Op termijn zullen alle high-end sportwagens van Porsche worden voorzien van deze technologie. Vergeet je brandstofverbruik en je CO2-geweten. Vergeet saaie hybrides. Als dit de groene toekomst is die werd voorspeld: laat maar komen.

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...