Te koop aangeboden: Duits circuit. Verschillende eerdere eigenaren. 25,4 km lang. Lichte aanrijdingsschade. Vraagprijs: € 120 miljoen v.o.n. Bel: 0800-DAS-RING.

In 2007 begon het werk aan een pretpark op de Nürburgring. Er kwamen worstententjes, chique hotels, een achtbaan, kroegen, een winkelcentrum en een vakantiedorp. Het zou, zo zeiden de ontwikkelaars, een magische plaats voor het hele gezin worden. Een NüroDisney in de mistige bergen. Er stond zelfs een kasteel in het midden! De goedgelovige deelstaat investeerde, maar toen de benodigde private investeerders wegbleven, moesten de lokale autoriteiten – of liever gezegd: een door de staat gedreven bank – meer geld in het project pompen, anders zou er niets van de grond komen.

Dus in plaats van dat deze Ringplex privé-­eigendom werd, belandde het in handen van de overheid. Toen crashte de achtbaan. En nog een keer. Zodat de hamburgers en braadworsten in de koelkasten bleven en de hotelkamers onbezet, omdat, als puntje bij paaltje komt, de mensen die deze uithoek van Duitsland bezoeken maar voor één ding komen, en voor niets anders: racen.

De Nordschleife. De Grand Prix. De (destijds beginnende) motorsport voedde deze plaats vanaf 1927. De bezoekers hebben nooit gevraagd om winkelstraten die gericht waren op dames met luxe handtassen van Italiaanse merken. Maar in plaats dat deze historische plaats in handen werd gegeven van iemand die begreep wat mensen hier zoeken, kwam hij in handen van twee figuren die met de oprichting van het niet te financieren pretpark te maken hadden gehad: Kai Richter en Jörg Lindner, die gewoon doorgingen waar ze mee bezig waren, totdat hun contracten werden ontbonden in februari 2012. Waarom dat precies gebeurde, is gehuld in nevelen.

Wat we wel weten, is dit: in 2011 begon de lokale officier van justitie een onderzoek naar de voormalige CEO en de huidige directeur van de Nürburgring. Politici namen hun congé. De EU onderzoekt of het pretpark op de ’Ring wel rechtmatig met staatsgeld is gefinancierd. Uiteindelijk werd de ’Ring eind afgelopen jaar failliet verklaard. Curatoren namen de zaken waar, en op 28 februari 2013 werd bekendgemaakt dat de baan te koop zou komen. Voor 120 miljoen euro. Hetgeen ons op de volgende vragen brengt.


• Waarom werd dat NüroDisney überhaupt gebouwd?

De ’Ring deed het niet best. Al in de vroege jaren negentig ging het mis, en nam het management dubieuze beslissingen (zo kwamen de bezoekersaantallen niet overeen met de daadwerkelijk verkochte kaartjes). Autobouwers betaalden een schijntje voor het rijden van ontwikkelingsrondes en race-organisatoren betaalden ook nauwelijks iets. Toen werd het 2007, en vonden de Duitsers het welletjes geweest met de autosport – nadat Michael Schumacher zijn helm aan de wilgen had gehangen, ging men daar massaal vissen. Het pretpark werd verondersteld de defibrillator te zijn die het circuit nieuw leven in zou blazen.

• Wie verkoopt het?

De regionale regering van Rijnland-Palts. Die heeft 90 procent in handen (en de resterende 10 procent is in handen van het district Bad Neuenahr-Ahrweiler), en heeft twee heren aangesteld, Jens Lieser en prof. dr. dr. Thomas B. Schmidt – een dubbeldoctor – als curatoren-administrateurs. Het is hun werk om op zoek te gaan naar investeerders en de verkoop in goede banen te leiden.

• Wat wordt er exact verkocht?

Twee circuits (de Nordschleife en het GP-circuit), de nieuwe gebouwen, de hotels en de achtbaan. ‘De Nürburgring kan als geheel of in delen worden verkocht – zoals bijvoorbeeld de hotels – onafhankelijk van de circuits, aan een of aan meerdere partijen’, zegt Pietro Nuvolini, de woordvoerder van de curatoren.

• 120 miljoen euro lijkt wel een koopje, toch?

Dat is het ook, gezien de kosten die zijn gemaakt om het geheel op te kalefateren. De officiële berekening is dat de renovaties en uitbereidingen 330 miljoen euro hebben gekost, maar de Europese Commissie onderzoekt momenteel of dat wel klopt, omdat wordt vermoed dat de regering er 524 miljoen aan staatssteun zou hebben ingestopt. Tot dusver is niet duidelijk waar die ontbrekende 194 miljoen euro zou kunnen zijn gebleven.

• Dus het is wat de gek er voor geeft?

Een beetje wel, vermoedelijk. Maar het is niet helemaal duidelijk hoe de schuldeisers zich zullen opstellen, dus het is oppassen geblazen.


• Kan iedereen bieden?

In principe kon dat tot 12 juni 2013. Vooralsnog lijkt het alsof alles onderhandelbaar is. Al lijkt een voorwaarde te zijn dat het hele park, inclusief circuits, opengesteld moet worden voor het publiek. Maar ook daarover bestaat geen consensus, want er zijn ook partijen die vinden dat het publieke geld zo veel mogelijk moet worden terugverdiend, op welke manier ook. Uiteindelijk zullen deze beslissingen door de overheid worden genomen. ‘Er zijn geen uitsluitingsclausules’, zegt Nuvolini.

• Wie is de meest waarschijnlijke koper?

In mei 2013 hadden zich ongeveer 30 verschillende geïnteresseerden gemeld, maar waren er nog geen concrete onderhandelingen gaande. Nu, na de deadline van 12 juni, is er nog altijd niets officieels naar buiten gebracht. De geruchten zeggen dat de Duitse wielerbond ADAC een belangrijke gegadigde is. Naar verluidt is er geen interesse gekomen uit het Midden-Oosten, iets waarvoor werd gevreesd, want ’Ring-fans zijn als de dood dat ‘hun’ baan straks een countryclub wordt voor rijke sjeiks.

• Dus ik kan er straks nog steeds een rondje rijden?

Ah natuurlijk, de zogeheten Touristenfahrten. Je rijdt erheen, betaalt 26 euro en gaat de baan op. Dat kan omdat de Nordschleife in handen van de deelstaat is, en het dus in feite een openbare weg is. De verkopers zeggen dat dat zo moet blijven, en het lijkt waarschijnlijk dat ook de koper(s) niet van zin zijn om het publiek de toegang tot de ’Ring te ontzeggen.

• Heeft TopGear het circuit om zeep geholpen?

Nou, de kritiek van James May zal niet geholpen hebben. Maar hij had het met name over de obsessie van autobouwers om er hun nieuwe producten te testen, waardoor het gedrag van die auto’s op normale wegen werd geruïneerd. Waarschijnlijk heeft de enorme prijsstijging die werd doorgevoerd voor de fabriekstesten meer schade aangericht – dat gebeurde toen Richter en Lindner er de baas speelden. Daardoor keerden veel fabrikanten de ’Ring de rug toe, en zochten hun testheil elders.


• Hoe zit het met de Grand Prix?

Die is tot en met volgend jaar veiliggesteld, doordat Bernie Ecclestone eind januari 2013 een deal sloot met de evenemententak van de ’Ring. Maar iedereen weet dat in de Formule 1 alles elk moment kan veranderen. ‘Ecclestone en NBG [de zakelijke tak van de ’Ring, red.] zijn overeengekomen de contractuele details van de transactie niet te openbaren’, zegt prof. dr. dr. Schmidt, die ook aan het hoofd staat van het herstructureren van de zakelijke kant van de ‘Ring. Houd het in de gaten, dus.

• Is er iets dat ik kan doen?

Een lokale gast is al bezig met zijn Save the ’Ring-beweging sinds 2010. ‘We zijn actie gaan voeren voordat er allerhande opportunisten zouden kunnen komen’, zegt hij. ‘Maar toen wilde niemand naar ons luisteren.’ Binnen een jaar na de start van zijn campagne was zijn petitie door 20.832 mensen ondertekend – één voor elke meter van de Nordschleife. Supporters kunnen de petitie nog steeds tekenen, en de actiestickers op hun achterbumper plakken, maar nóg liever heeft hij dat je je aansluit bij een man die luistert naar de naam Otto Flimm.

• Wie is dat?

Flimm redde de tent al eerder. In de vroege jaren tachtig maakte hij zich sterk voor de bouw van een nieuw GP-circuit naast de Nordschleife, waar geen Formule 1-races meer werden gehouden na Lauda’s crash in 1976. Nu maakt hij zich sterk bij de deelstaatregering voor verkoop aan ‘de juiste partij’, en zijn medestanders hielden recent een protest in Mainz, zo’n 150 kilometer van de ’Ring, op de stoep van het regionale parlement – om de politici ervan te overtuigen dat het hier een stuk erfgoed betreft dat niet voor het publiek verloren mag gaan.

• Wat verder nog?

Frison meent dat het er nu om gaat zo veel mogelijk druk uit te oefenen op de politici. En de demonstranten hebben invloedrijke steun nodig. ‘Coureurs hebben het toch altijd over stalen ballen’, zegt Mike. ‘Waar zijn die ballen dan nu? Het is tijd om ze te laten zien. We hebben grote namen nodig. Michael Schumacher. Er moet een duidelijke boodschap in kleine geesten worden gestampt.’


TopGear op de 'Ring: Jeremy vs Sabine

Nadat hij het circuit had leren kennen door vele, vele uren te oefenen op zijn PlayStation, sprong Jeremy in een dieselende Jaguar S-type met als doel de Nordschleife in minder dan tien minuten te doen. Zijn eerste vier rondes komt hij er niet eens in de buurt. Maar de volgende dag, na een slip en veel geschreeuw, zet hij een tijd neer van 9 minuten en 59 seconden. En dat op een natte baan.

Maar zijn gejuich verstomde toen de legendarische ’Ring-Miss Sabine Schmitz tegen hem zei (zij was degene die Jeremy had onderwezen) dat dat niets voorstelde en dat ze veel sneller kon zijn – in een busje. Maar eerst deed ze een rondje in het S-type. Haar tijd? 9 minuten en 12 seconden: dik 47 seconden sneller dan Clarkson.

Toen daagde ze zichzelf uit en ging van start in een Ford Transit diesel met Richard Hammond aan boord. Hij werd er later uitgezet vanwege zijn gewicht. Het busje werd met tape beplakt om het aerodynamischer te maken, en een Dodge Viper werd voor het busje uit gereden, om de luchtweerstand te verlagen. Sabines snelste rondetijd: 10 minuten, 8 seconden.

Reacties