De AMG GT is klaar en richt zich op de oude garde. Dit kon wel eens interessant worden.

De voetafdruk van AMG binnen Mercedes-Benz is de afgelopen jaren uitgegroeid van de teen van een ballerina tot de afdruk van een basketbalschoen maatje 47. Volgend jaar zullen de meesters uit Affalterbach – het bedrijf dat nog steeds vasthoudt aan het ethos ‘one man, one engine’ – meer dan 30.000 auto’s produceren. Centraal in deze opwaartse beweging staat de nieuwe GT. De auto is gebaseerd op de helaas te vroeg overleden SLS.

Het vizier is nu gericht op de Aston Martin Vantage, de Audi R8 (de nieuwe komt volgend jaar), de Jaguar F-type R en de Porsche 911. De GT is kleiner, lichter en minder krachtig, maar wel wilder dan de SLS. Eerlijk gezegd is het de enige auto waarover we de afgelopen periode echt enthousiast zijn geweest. Het is ook de eerste AMG die is voorzien van de nieuwe lichtgewicht 4,0-liter biturbo V8, een afgeslankte motor die schoner en zuiniger is dan zijn voorganger. Maar afgaande op z’n 5,5-liter biturbo-broer en de vele gegevens die bekend zijn over de motor, hebben we weinig te vrezen en veel om naar uit te kijken.

De basis

De AMG GT is een belangrijke evolutie van Mercedes’ designtaal. Logisch, de nieuwe filosofie heeft een dwaze maar klinkende naam gekregen: sensual purity, oftewel sensuele zuiverheid. Hoe dan ook: de nieuwe designtaal maakt een einde aan de obsessie van Mercedes met zijn eindeloos kieskeurige lijnen en vouwen. ‘Het gaat om principiële dingen: wanneer je basics kloppen, kun je beginnen met verminderen’, zegt Mercedes-design-director Gorden Wagener. ‘De lijn die er niet zit, is die waaraan we de meeste aandacht besteden. Het is helaas moeilijker om het ontwerp onder controle te krijgen zonder lijnen. Niet in de laatste plaats omdat auto-ontwerpen de laatste jaren veel complexer zijn geworden.’

Led-lampen

De zoektocht naar een nieuwe zuiverheid wordt alleen onderbroken door de led-koplampen, die enorm complex zijn. Mercedes heeft een hele afdeling die zich uitsluitend wijdt aan het ontwerp en de ontwikkeling van de verlichting. ‘Het is een goede kickstarter voor veranderingen’, zegt Wagener. ‘Technologie zal in de komende vijftien jaar meer dingen veranderen dan in de vorige vijftig.’

Patroonheiligen

Een bijna turbine-achtige grille domineert de voorkant van de GT. De luchtinlaatopeningen aan weerszijden en de ‘a-wing’ maken deel uit van de inspanningen van het designteam om een herkenbare look voor sub-merk AMG te creëren. De kloof tussen de voorste wielkast en de voorste rand van de deur wordt gedicteerd door de lay-out van de voorin geplaatste motor en de transaxle-opzet van de versnellingsbak.

Power-Haus

De motor is een geheel nieuwe 4,0-liter biturbo, dry-sump V8, die 510 pk sterk is en een koppel produceert van 650 Nm tussen 1.750 en 4.750 toeren. Het carter is in zand gegoten en de cilinderoppervlakken gebruiken Nanoslide-technologie, zodat ze twee keer zo hard zijn als gietijzeren voeringen. De koppen zijn gemaakt van een zirkoonlegering die garant staat voor een betere temperatuurbestendigheid en een beter thermisch gedrag. De beide turbo’s zijn gesitueerd binnen de ‘hot inside V’ – dus tussen de twee V-vormige cilinderbanken. Dit leidt tot een compactere motor en een betere gewichtsverdeling. Variabele kleppen in de uitlaat zorgen voor verschillende klanken, afhankelijk van de geselecteerde rijfunctie. Ga je voor het optionele dynamische pakket, dan krijg je een actief gemonteerde aandrijflijn met twee magnetorheologische motorsteunen en twee voor de transaxle-bak achterin. Waarom? Omdat het helpt bij het verbeteren van de balans onder hoge zijdelingse belasting – zoals bij gas loslaten en gas geven in snel genomen bochten.


Houd het simpel

‘Het begrip luxe verandert in de loop der jaren. Op dit moment staat ware luxe niet voor méér, maar juist voor minder – voor focussen op dingen die belangrijk zijn. Westerse smaken hebben zich wereldwijd verspreid en eenvoud is een uiting van moderniteit’, zegt Wagener. ‘De GT is twee centimeter smaller dan de SLS en de auto is flexibeler en gemakkelijker in gebruik. We wilden dat het ontwerp die kwaliteiten zou reflecteren.’

Vitale statistieken

De GT heeft een eenvoudiger vorm en betere verhoudingen dan de ietwat cartooneske SLS. ‘De auto heeft geen scherpe randen’, zegt Wagener. ‘De voorruit staat zeer rechtop en de cabine is rond. Maar mijn favoriete deel is de achterkant van de auto. De schouderlijn van de auto is een van z’n sterkste punten. Hoe sportiever de auto, hoe breder de schouder.’ De vleugeldeuren zoals bij de SLS zijn verdwenen en daarmee is gebroken met een traditie. ‘We wilden benadrukken dat het hier gaat om het begin van een nieuw hoofdstuk’, zegt Wagener. ‘We wilden iedere mogelijke vergelijking tussen de SLS en de nieuwe auto voorkomen.’ Traditionele deuren zijn daarnaast goedkoper om te produceren.

Kwaliteitscontrole

Als luchtvaart je ding is, zal het interieur van de GT een lichte opwinding veroorzaken. Er zijn zes luchtopeningen, met vier aan de voorkant van het centrale multimedia-scherm. Ze zien er uit als straalmotoren. De belangrijkste instrumenten zijn gevat in een klassiek instrumentarium, maar het hoogtepunt wordt gevormd door de op luchthappers geïnspireerde middenconsole. Er zitten vier knoppen aan beide zijden, een verwijzing naar de V8-configuratie van de GT. Mercedes heeft ook als doel om de reputatie van het merk met de beste interieurkwaliteit terug te winnen, en de GT is van vitaal belang in deze missie. Maar het multimediascherm is identiek aan dat in een A-klasse en is evenmin aanraakgevoelig. ‘Ik denk niet dat een touchscreen past in deze auto’, aldus Wagener. ‘Wij vinden dat het scherm ver omhoog moet zitten, op ooghoogte. Maar een touchscreen mag niet in je zichtveld zitten.’ AMG-baas Tobias Moers vroeg het scherm te laten zakken. De lagere positie van de buitenspiegels is eveneens aan hem te danken.

Binnenin

De sfeer van het interieur van de GT is eveneens nauwkeurig gekalibreerd. Er werd gebruik gemaakt van de nieuwste ideeën over materiaalgebruik en ergonomie. Interieurontwerper Jan Kaul: ‘We zijn gericht op de sportieve bestuurder en verminderden daarom het aantal functies op de middenconsole. We hebben ook geëxperimenteerd met contrasten en hebben gekozen voor een diamantzwarte afwerking die goed gaat in samenwerking met het matte van de koolstofvezel.’ Martin Bremer, die gaat over materialen en afwerking: ‘We hebben aanvankelijk lang geëxperimenteerd met een andere afwerking, maar die werd niet door iedereen geapprecieerd. Alles moet een emotionele reactie uitlokken, anders wordt het vergeten. We voeren tests uit op onze materialen die veel verder gaan dan bij de stoffen die gebruikt worden door onze concurrenten. Er bestaat bijvoorbeeld een bepaald soort hout dat “karamelliseert” bij warm weer. Zoiets zal bij ons niet te vinden zijn. Materialen moeten een associatieve kracht hebben. Ik denk dat glas en kristal in de toekomst vaker worden gebruikt.’

Reacties