Wil je weten wat er met Ferrari’s oude Formule 1-auto’s gebeurt? Ze krijgen een tweede leven.

Het is geweldig als je eigenaar bent van één of meerdere Ferrari’s, maar Ferrari-eigendom komt in gradaties. Iedereen kan op de begane grond instappen en er even later weer uitkomen met een officiële honkbalpet. Neem de lift naar de eerste verdieping (vergeet je zak geld of je black-card niet) en daar kan, opnieuw iedere sterveling, zich tot eigenaar van een Ferrari 458 Italia of een F12 Berlinetta laten kronen. Pas daarna komt de echte exclusiviteit. Om een LaFerrari te kunnen kopen moest je de gelukkige eigenaar van een uitnodiging zijn. Daarvan waren er echter 499, dus hoezo ‘exclusief’?

Welkom bij Corse Clienti. Nu wordt het pas echt spannend. Je bloedeigen Ferrari Formule 1-auto. Compleet met stamboom, historie en supersonische kick. Misschien zelfs met een wereldkampioenschap op zijn naam. Tot nu toe heeft Ferrari al meer dan 50 van zijn meest gewaardeerde klanten een F1-auto laten kopen. Hierbij gaat het uitsluitend om exemplaren van na 1970. De nieuwe eigenaren kunnen nu hun Schumacher-/Villeneuve-/Berger-droom (naam naar behoefte wegstrepen) uitleven op circuits over de hele wereld.

Het gaat bij Corse Clienti echter niet alleen om F1-auto’s. Herinner je je nog de op de Enzo gebaseerde en 850 pk sterke FXX en de later gemaakte Evoluzione-uitvoering daarvan? Ferrari heeft hier 32 exemplaren van gebouwd (plus nog eentje extra voor Michael Schumacher). Enkele jaren daarna kwamen daar nog eens ‘ongeveer 35’ stuks van de 599XX bij. Ook deze bijzondere Ferrari’s maken deel uit van het Corse Clienti-programma. Een club die we het best kunnen zien als ‘s werelds meest exclusieve, meest vereerde raceauto-club.

Deze ruimte – ervan uitgaande dat je je bolide niet mee naar huis wilt nemen, wat Ferrari overigens wel toestaat – is de plaats waar de auto’s staan opgeslagen. De onopvallende loods staat pal naast het circuit van Fiorano in Maranello. Het is een heiligdom van winnaars.

Klik op de cijfers hieronder voor een kijkje op deze bijzondere plek.


Van de vloer eten

De FXX-werkplaats is net zo brandschoon als iedere F1-garage. Als je erover nadenkt is dat in dit geval niet eens zo verrassend. Op deze foto wordt een exemplaar gestript voor revisie.


Glinsterend

Vaak hebben de delen van een F1-auto die je niet kunt zien de grootste invloed. Op deze foto zie je bladgoud dat achter de racestoel is aangebracht op de romp van een oude auto.


Prikkelend

Sommige auto's gaan schuil onder zware, scharlaken rode hoezen. Ze zien er zo maagdelijk uit dat optillen voor een korte blik net zo voelt als kijken onder de jurk van een prinses.


Update

De meeste van de originele FXX'en zijn opgewaardeerd naar specificaties van de Evoluzione. Onder meer de motor, de aerodynamica, het tractiecontrole-systeem en de versnellingsbak zijn verbeterd. Van 0 naar 100 km/u kan in 2,5 seconden.


Luchtgeleiding

Reserve-voorvleugels in een rek. Ieder exemplaar vertelt een eigen verhaal over de ontwikkeling van de aerodynamica.


Kampioenen

Twee auto's met nummer 1 staan naast elkaar. Ze zijn gereden door Prost en Schumacher. Kun jij de jaartallen noemen?


Snoepgoed

XX'en en FXX'en staan in een naastgelegen hal. Auto's uit de 458 Challenge behoren nu ook tot Corse Clienti.


Verbinding

Geen Daleks, maar het wiel, de remmerij en de wielophanging van een F1-auto.


Straatlegaal

Hoewel de FXX uitsluitend is bedoeld als raceauto voor het circuit, is ten minste één exemplaar omgebouwd voor gebruik op de openbare weg.


Nummer 27 is bij Ferrari beroemd geworden door Gilles Villeneuve. Hier staat hij gebroederlijk naast de 156/85 van Michele Alboreto uit het seizoen 1985.


Nergens anders kun je de voortgang op het gebied van ontwerp en aerodynamica van F1-auto's beter zien dan hier.


Om je de moeite van het tellen te besparen: op deze foto staan meer Ferrari F1-auto's dan er in totaal van de FXX zijn gebouwd. Welke van de twee is het meest exclusief?

Reacties