Uitgelicht

Duistere krachten: aerodynamica

Duistere krachten: aerodynamica - Foto 3Duistere krachten: aerodynamica - Foto 1Duistere krachten: aerodynamica - Foto 2Duistere krachten: aerodynamica - Foto 4Duistere krachten: aerodynamica - Foto 5
04-04-2012reageer
 
Je kunt het zelfs niet testen in een conventionele windtunnel. Daarvoor zou je een tunnel nodig hebben met een enorme lopende band waarop de auto met draaiende wielen staat. In werkelijkheid beweegt de auto, niet de weg en ook de niet de rijwind, totdat de auto komt aanrijden om de rust te verstoren. In een tunnel met beweegbare vloer (Murray bouwde een van de eerste toen hij bij Brabham werkte) zijn rijwind en vloer in beweging en staat de auto stil, dus zijn de effecten vergelijkbaar.
 
De Ford Mondeo die volgend jaar op de markt komt, is voorzien van maatregelen om de luchtstroom onder de auto in goede banen te leiden. Over de hele lengte van de onderkant zitten volledig vlakke panelen. Adrian Whittle, hoofdontwerper van de Mondeo, zegt dat waar ze voorheen trachtten rijwind te bannen onder de auto, ‘we nu juist proberen zo veel mogelijk rijwind onder de auto door te krijgen, door het vlakke schild wordt de weerstand gering. Ook wordt de wegligging beter, vroeger zaten daar een asymmetrische versnellingsbak en een uitlaat en meer van die dingen in de weg’. De luchtweerstand wordt nu gereduceerd omdat er een ongerepte, minder turbulente stroom ontstaat. Ook wordt rijwindlawaai onder de auto verminderd. ‘Maar vergeet niet dat het schild kostbaar is, zowel wat betreft materiaal als ontwikkelingstijd.’
 
‘De ingenieur die met aerodynamica is belast, werkte vroeger aan de Space Shuttle’, zegt Whittle met een glimlach. De auto heeft 10 procent minder luchtweerstand dan het huidige model. Een andere vinding is de afsluitbare grille; de radiateur wordt alleen opengesteld voor rijwind als het nodig is, en zodoende worden turbulenties in het motorcompartiment vermeden. Bij andere auto’s zoekt die rijwind een uitweg door de wielkasten wat voor extra weerstand en lift zorgt. BMW was een van de eerste fabrikanten die de afsluitbare grille als onderdeel van ‘Efficient Dynamics’ toepaste. Maar dit is geen geïsoleerde maatregel, benadrukt Whittle: ‘De hele luchtstroom is anders’. Details zijn net zo belangrijk: ‘Door de spiegels te verplaatsen naar de deuren en eindeloos experimenteren met de vorm werd de luchtweerstand ervan teruggebracht van 0,15 naar 0,09’.
 
Het zijn vaak die details die het verschil maken. Om de dieselversie van de nieuwe Honda Civic op een gewenste uitstoot van 110 g/km CO2 te krijgen, paste Honda twee voorzieningen toe die ontbreken op de benzineversie: radiateurafsluiting en twee strookjes onder de achterlichten die de luchtstroom achter de auto verbeteren. Niet fraai, wel effectief. Doet me denken aan de kleine ‘oortjes’ die de Ford Sierra hatchback een belangrijk deel van zijn leven droeg aan de achterramen; die hadden dezelfde functie en verbeterden bovendien de wegligging.
 
1 2 3 4 5

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...