Uitgelicht

Duistere krachten: aerodynamica

Duistere krachten: aerodynamica - Foto 1Duistere krachten: aerodynamica - Foto 2Duistere krachten: aerodynamica - Foto 3Duistere krachten: aerodynamica - Foto 4Duistere krachten: aerodynamica - Foto 5
04-04-2012reageer
Vleugels en spoilers, afdichtingen en windgordijnen: lees alles over de mysterieuze wereld van de aerodynamica.
 
Vele jaren geleden (dertien, om precies te zijn) werd de eerste versie van de Lotus Exige geïntroduceerd en iedereen was reuze opgewonden omdat ie downforce genereerde, zoals bij echte raceauto’s. Dus wilden wij er een verhaal over schrijven. Op de openbare weg had ie enorm veel grip, maar toen gingen we naar het circuit. De voorspelde g-krachten waren mij te heftig, maar een van onze testredacteuren kon wel een beetje sturen en vertrok daarom opgewekt uit de pitstraat. Bij de eerste de beste bocht zette hij de Exige vrolijk dwars en wij keken ademloos toe hoe de rest van zijn rondje zou verlopen.
 
De banden waren nog maar net aan het piepen geslagen of hij zat al in het grind. De verantwoordelijke ingenieur van Lotus, onder wiens hoede de auto aan ons was toevertrouwd, haalde zijn schouders op en verklaarde doodgemoedereerd: ‘Dat is het probleem met spoilers. Die werken maar één kant op’. Als de rijwind niet exact in de gewenste richting over de spoiler gaat, dan verliest die vrijwel geheel zijn effectiviteit. Daarom verloor hij alle grip juist op het moment dat die vereist was.
 
Aerodynamica bij auto’s voor de openbare weg is complexe materie. En hij kan al helemaal niet rechtstreeks worden overgenomen uit die hersenkrakend gecompliceerde aerodynamica van de racerij. We denken dan meestal alleen in termen van luchtweerstand en lift, of negatieve lift die ook bekend staat als downforce. Maar dat is nog maar een staartje van het hele verhaal. Ontwerpers moeten rekening houden met de luchtstromen die de aandrijflijn, remmen en tegenwoordig steeds vaker ook de geavanceerde elektrische componenten koelen. Ramen en spiegels moeten schoon blijven. Ze moeten lawaai reduceren. En intussen moeten ze ook nog aan praktische zaken denken als veiligheid en ruimteaanbod.
 
In de geschiedenis van de auto-industrie is de aerodynamica lange tijd een schier onoplosbaar dilemma gebleken waarbij de oplossing voor het ene probleem een ander veroorzaakt. Toch hebben studies uit de laatste decennia resultaten opgeleverd die voorheen onverenigbaar leken.
 
1 2 3 4 5

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...