Uitgelicht

DTM met Audi, BMW en Mercedes

DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 1DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 2DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 3DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 4DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 5DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 6DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 7DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 8DTM met Audi, BMW en Mercedes - Foto 9
22-03-2012reageer
Het DTM staat voor een nieuw tijdperk en deze keer nemen de Grote Drie het tegen elkaar op. Audi, BMW en Mercedes gaan racen. Degene met de slimste vleugels wint.
 
Kijk naar het aantal spoilers van een van de drie hier afgebeelde DTM-auto’s – de chroomkleurige Mercedes C-klasse Coupé bijvoorbeeld – en je komt al gauw op 25 stuks. Vijf-en-twintig. Laat dat getal maar eens een paar minuten in je hoofd rondgaan en vergelijk het met andere gevleugelde uitvindingen, zoals een Boeing 747. Die heeft er – technisch gesproken – slechts vijf. Britse toerwagens, het Engelse equivalent van het Duitse DTM, hebben er één. Als er een wereldkampioenschap voor vleugels was, zou het DTM met twee vingers in de neus winnen.
 
Maar iedere kromming en iedere flap dient een doel. Dit jaar meer dan ooit, omdat de hier afgebeelde auto’s het voor het eerst in het DTM – Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, om het maar eens voluit te zeggen – tegen elkaar opnemen. De Duitse Grote Drie.
Mercedes vs Audi vs BMW. De drie grootste rivalen onder de autoproducenten gaan er straks tegenaan, met volledige steun van hun fabriek. Drie producenten die niets anders doen dan auto’s ontwikkelen waarmee ze hun concurrentie de loef hopen af te steken. En nu gaan ze tegen elkaar racen.
 
Mercedes gaat de strijd aan met de C-klasse Coupé, Audi neemt de A5 mee, en BMW keert met de M3 in het DTM terug. Dankzij nieuwe reglementen moet het racen dit jaar spannender en betaalbaarder worden. Het zou een perfect recept voor toerwagens zijn, deze klasse.
 
De reglementen voor 2012 zijn aangepast om de kosten met 40 procent te drukken. Daarom heeft de organisatie meer dan 50 onderdelen gestandaardiseerd – onderdelen zoals het koolstof chassis, de versnellingsbak met schakelflippers van Hewland, de dempers en de besturing – wat betekent dat alle drie de fabrikanten deze onderdelen gewoon van het rek kunnen pakken. Het betekent ook dat nieuwkomer BMW minder ver op Mercedes en Audi achterligt, omdat het niet zo veel tijd en energie hoeft te steken in het ontwikkelen van enkele gecompliceerde onderdelen. Vergeet echter niet dat de motoren uniek zijn en dat de merken daar hun handen vol aan zullen hebben.
 
1 2 3 4

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...