Uitgelicht

Citroën DS3

Uitgelicht: Citroën DS3 - Foto 1
29-04-2010reageer
Na de overpeinzingen van James nemen we zelf het stuur maar weer eens ter hand. Tijd om de DS3 mee te nemen voor een ritje in zijn thuisland.
 
Fransen zaaien graag verwarring en Citroën is daar een uitstekend voorbeeld van. Er is geen ander merk dat zulke verschillende signalen afgeeft. De C6 is een indrukwekkend ruimteschip in art nouveau-stijl met om precies te zijn nul gevoel in de besturing. De Picasso-ruimtewagens, groot en klein, zijn best goed op hetzelfde niveau waarop een halfvrijstaand huis aanvaardbaar is. Ook is er de faam uit de tijd waarin ze geweldige rallyauto’s bouwden en niet te vergeten de Saxo VTS. Het zijn voorbeelden die bewijzen dat Citroën ertoe deed wat rappe auto’s betreft.
 
De DS3 wekt door zijn naam associaties op met de magische DS-sedan uit de jaren vijftig. Daar noem je nogal wat. Hoe durven ze? Maar onderzoek bij jongeren wijst uit dat de term ‘DS’ tegenwoordig verbonden is aan Nintendo – je hoeft geen Jean-Paul Sartre te zijn om tot die conclusie te komen. De wereld heeft de laatste vijftig jaar niet stilgestaan.
 
De DS3 is, naar verluidt, erg 2010. Vergeet even de rallyauto’s en andere Citroën-kanonnen van weleer, dit is een auto voor de jongere generaties. Je kunt kiezen uit 38 uitvoeringen voor het dak, in verschillende kleuren en een keur aan thema’s met namen als ‘Urban Tribe’ of ‘Zen’. Wat wil een mens nog meer? Oh, je wilt weten hoe ie rijdt?
 
Erg goed (samengevat). Hij is comfortabeler dan een Mini, volwassener dan de Fiat 500 en heel wat beter in balans dan Alfa Romeo’s mooie maar irritant onsamenhangende Mito. De DS3 is weliswaar niet zo scherp als een hot hatch, maar verre van slapjes.
 
Hij bevalt meteen. Voordat we konden rijden, moesten we wel even door een quasi-artistieke perspresentatie heen (inclusief een gigantische duim met als nagel het dak van een DS3). Maar de volgende ochtend kunnen we meteen de chaotische rotonde van de Arc de Triomphe op. Daarna kleine straatjes in met kinderhoofdjes die een Mini-bestuurder uit zijn stoel zouden doen trillen. Hier is de relatief zachte vering van de Citroën erg welkom.
 
Bij deze auto gaat het niet alleen om een leuk jasje. De complete uitstraling zou door één lelijke handgreep of een goedkoop plastic dashboard verpest kunnen zijn. Maar de DS3 heeft een hoog aaibaarheidsgehalte. De stoelen zijn super, de zitpositie is precies goed, het stuur is ‘modieus’ dik uitgevallen en plat aan de onderkant, maar voelt goed aan. Het instrumentenpaneel is mooi vormgegeven met drie in elkaar overvloeiende cirkels. Het leer is van hoge kwaliteit. De rest van het interieur weet zijn (proletarische) C3-herkomst aardig te verbergen met panelen in de kleur van de carrosserie en kunststof dat bijna op aluminium lijkt.
 
Als je je flink uitleeft met de opties creëer je een auto met een houdbaarheidsdatum die korter is dan die van een pak melk. Niet meer te verkopen, dus. Je kunt net zo makkelijk een soort mini-AMG samenstellen.
 
Terug naar het rijgedrag. De Mini Cooper is een relevante concurrent. Zeker omdat de pittige 160 pk sterke, 1,6-liter turbomotor ook de Mini voortstuwt. Die motor is soepel en heeft voldoende koppel (240 Nm vanaf 1.400 toeren). Het is geen Porsche en toch sprint ie naar 100 in 7,3 seconden en ligt de topsnelheid op 214 kilometer per uur. Het schakelen gaat perfect. Dat is uniek voor een kleine Citroën, of eigenlijk alle modellen van het merk. Tijdens het schakelen voel je iets gebeuren in de auto, iets technisch. Dit heet autorijden.
 
De DS3 is er ook in geslaagd om soepel te zijn zonder vaag te worden. De besturing is lang niet zo direct als die van een Mini en hij helt in bochten, maar de auto stuurt met voldoende precisie. De DS3 is uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Het tekort aan finesse in het chassis wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn balans en raffinement. De auto heeft extra geluidsisolatie, waaronder dikker glas. Dat merk je.
 
Dit alles maakt het meer een miniversie van een luxeauto dan een woeste hot hatch. Hij is nog te betalen ook: vanaf 16.890 euro (zonder opties, 15.440 euro in België). Voor dat geld koop je bij Sotheby’s nog niet eens een theelepel. Ik hoef de DS3 niet mooier voor te stellen dan ie is: gewoon een goed klein autootje.

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...