De eerste dertig productiemodellen van de nieuwe Tesla Model 3 hebben de fabriek verlaten na een overhandigingspresentatie bij de Tesla-fabriek in Fremont. De grote baas van Tesla, Elon Musk, was aanwezig om persoonlijk de eerste modellen te overhandigen. Ook gaf hij ons een kijkje in de wereld van de nieuwe Tesla Model 3. We mochten zelfs een stukje rijden, maar hierover later meer. Dit is wat we geleerd hebben…

01. De energieleverancier voor de presentatie was een Model S

Een projector voor de presentatie stond op een Tesla Model S. De batterijen leverden de hele presentatie stroom voor de slideshow, die Tesla op de muur van de fabriek projecteerde.

02. Tesla betreedt een ‘productie hel’

Het publiek bestond uit mensen die de Model 3 hebben ontworpen, gebouwd en de technische aspecten regelden. Elon benadrukte dat de aankomende zes maanden een enorme uitdaging zullen worden, omdat er een grote interesse is en er al veel pre-orders zijn geplaatst. Hierdoor moet er een legioen aan Model 3-exemplaren gemaakt worden. ‘We gaan in productiehel terechtkomen’, grapte hij. ‘Welcome to hel! Zoals het gezegde gaat: als je door een hel gaat, blijf doorgaan.’

03. Het design is expres simpel en netjes gehouden

Dit is gedaan om de toekomst – ‘de toekomst is nu’, zei Musk – waarin auto’s steeds meer zelfstandig worden. ‘Je zult helemaal niet vaak meer op het instrumentenpaneel hoeven te kijken’, zei hij. ‘Je kunt zelf gaan doen wat je wilt; films kijken, met vrienden praten, gaan slapen…’ Daarom heeft het team gepeinsd over elk detail, zelfs de dingen die we blijkbaar nooit zullen zien.

04. Elke Tesla die gebouwd wordt, kan zelfstandig zijn

Dat zijn de, uhm, S, 3 en X – wat een hele grappige line-up is als je het doorhebt – die volledig autonoom kunnen rijden. De 3 krijgt acht camera’s, voorwaartse radar en twaalf ultrasonische sensoren, samen met de computerkracht die een simpel mensenbrein niet kan bevatten.

05. Het glazen dak is gepikt van de Model X

‘Aangezien de Model 3 kleiner is dan de Model S’, zei Musk, ‘hoe zorgen we ervoor dat hij kleiner aan de buitenkant, maar groter aan de binnenkant is?’ Het antwoord ligt in het glazen dak van de X  die ‘je laat voelen alsof je in een helikopter vliegt.’ Het glazen dak is omgedraaid en op de achterkant van de 3 gezet. Meer hoofdruimte en het gevoel van meer ruimte binnenin. ‘Het was een van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van de Model 3’, zei hij.

06. Er zijn 10.000 unieke onderdelen in de Model 3

Musk zei dat de 3 is ontworpen om deze makkelijker te kunnen bouwen dan de Model S. ‘De Model S is een geweldige auto, maar erg lastig om te bouwen’, gaf hij toe.

07. Hij is veiliger dan een Volvo S60

‘Aan de ene kant heb je een van de veiligste auto’s ter wereld’, merkte Musk op, ‘een Volvo S60…’ Dan laat hij een video zien waarin een Model 3 en een S60 van de zijkant geraakt worden. De Volvo deukt veel meer in dan de Tesla. ‘Er zijn auto’s die zeggen dat ze vijf sterren hebben. Die zijn dat ook – terwijl dat eigenlijk geen wetenschappelijke maatstaf is. Volvo is de op een na veiligste auto ter wereld.’ Het publiek klapt, Musk lacht. ‘Het is duidelijk in welke auto je liever zou zitten bij een ongeluk’, voegt hij toe. Veiligheid was dus ‘de belangrijkste prioriteit’ bij het ontwerpen van de Model 3.

08. De Gigafactory is de grootste batterijfabriek ter wereld

Als de bouw van de fabriek klaar is, zal de Tesla Gigafactory meer lithium-ion-batterijen produceren dan de rest van de wereld gecombineerd. Vanuit één gebouw. De Fremont-basis moet een half miljoen exemplaren van de kleine sedan en 100.000 S’jes en X’jes gaan uitpompen; nog meer als ze het aankunnen.

09. Volgend jaar wil Tesla 10.000 auto’s per week produceren

Het eerste doel is 5.000 auto’s per week. Aan het einde van 2018 moet dat aantal verdubbeld zijn. Niet alleen dat, het plan is om het aantal superchargers wereldwijd te verdriedubbelen. Daardoor wordt het mogelijk om je auto overal snel op te laden.

10. De opties bij de 3 zijn kneiterduur

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar we kunnen al wel een indruk krijgen van de weerzinwekkende prijzen voor de opties. Hij wordt de ‘betaalbare Tesla genoemd’, maar dat houdt al snel op als je enkele opties aanvinkt. Een groter batterijpakket – die verplicht is bij de lancering – kost de Amerikanen al 9.000 dollar. Je moet zelfs al extra betalen als je een andere kleur dan zwart wilt. Het loopt snel op.

11. Tesla heeft 50 stuks van de Model 3 tot dusver gebouwd

De eerste 30 productiemodellen zijn voor klanten, maar we hebben nog 20 exemplaren gevonden die bestemd zijn voor de ingenieurs. Wie weet, misschien wordt er wel een Ludicrous Model 3 getest…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear