Berichten van Bentley zijn in deze zomerse tijden altijd welkom. De aristocraten uit Crewe laten weten dat de Continental GT een kleine facelift krijgt, maar die mededeling valt een beetje in het niet bij de komst van de nieuwe GT Speed.

Toch eerst maar even iets over de iets gewijzigde GT. Die herken je aan een bredere en lagere luchtinlaat en een iets meer opstaande grille om de 6,0 liter twaalfcilinder beter te laten ademen. Aan het vermogen van deze braverik verandert niets, en dus blijft dat steken bij 560 pk en een koppel van 650 Nm. Wel is de motor door gebruik van andere nokkenassen en een ander motormanagement wat schoner geworden.

Ondanks zijn adellijke afkomst, dikke motor en vierwielaandrijving heeft de Continental GT de afgelopen jaren nauwelijks kunnen imponeren. Het rijgedrag was enigszins belegen, al past dat ook wel bij zo’n auto. Maar toch moet de Continental GT Speed iets doen aan de reputatie van saaimans. Met een vermogen van 610 pk en een koppel van 750 Nm moet dat wel lukken, want het betekent dat dit de krachtigste productieauto is die Bentley ooit maakte. En de snelste, want het is ook de allereerste Bentley waarmee je rechtstreeks uit de fabriek de magische grens van 200 mijl (ruim 320 km) overschrijdt.

Als je zo’n auto koopt, wil je natuurlijk wel zeker weten dat de buurman niet denkt dat je zo’n doodnormale Continental GT in de garage hebt staan. En dus heeft de GT Speed 20 inch wielen in plaats van 19 inch, en zijn aan de achterkant de uitlaateinden wat groter. Verder is de auto nog ietsje verlaagd en is ook de grille wat donkerder. We zijn benieuwd naar het prijsverschil tussen de twee, maar daarover later meer.

Reacties