Columns Clarkson

Jeremy Clarkson over autoreclames

Jeremy Clarkson over autoreclames - Foto 1
06-02-20123 reacties
De toekomst van auto’s voor de massa’s ziet er somber uit. Dat komt omdat het fabrikanten niet lukt om auto’s sexy en cool te maken.
 
Hoewel we hier bij TopGear dagelijks onze uiterste best doen om de auto als een opwindend verschijnsel neer te zetten, en het wegennet als een spannend web van vrijheid en snelheid, lijkt er geen mens naar ons te luisteren.
 
Een recent onderzoek in mijn huishouden heeft uitgewezen dat voetbal veel interessanter wordt gevonden, en dan bedoel ik véél, dan zelfs de meest opwindende inhaalactie van Lewis Hamilton, terwijl een nog veel diepgravender onderzoek mijnerzijds uitwees dat tieners heden ten dage aanzienlijk liever een gloednieuwe smartphone willen hebben dan een auto.
 
Je kunt het ze niet kwalijk nemen. In het voetbal is het zo dat als een speler een klein foutje maakt, hij een gele kaart krijgt en het spel vervolgens wordt hervat. Als een F1-coureur een foutje maakt, moet hij naar de pits, en is het spel voorbij. Dan kan ik me voorstellen dat je nog liever kijkt naar interprovinciale wedstrijden rietvlechten.
 
Hetzelfde geldt voor advertenties. Niet zo lang geleden zagen auto-commercials eruit zoals TopGear er vandaag de dag uitziet. Autobouwers verkochten een droom. Lege wegen. Mooie meisjes. Mannen met stoppelbaarden. Niet langer: nu staat er dat je 0 procent rente hoeft te betalen en dat de auto veilig is en dat soort zaken – zaken die mensen met puistjes tamelijk oninteressant vinden.
 
In het nieuws worden auto’s afgeschilderd als een plaag. Ze verstoppen de straten, rijden mensen dood en helpen ijsberen om zeep. Dus zelfs als iemand al op het idee komt om ooit in de toekomst de eigenaar te willen worden van een fijne Ferrari, dan is het gekakel uit de radio en een blik door de voorruit een heel adequate herinnering aan het feit dat je dan, net als iedereen, in files zult staan en verwijtende blikken zult krijgen toegeworpen omdat je succesvol en egoïstisch bent.
 
Dat is het andere probleem. De mensheid was vroeger trots op de slimmeriken en de rijken. Nu kijken we met afgunst naar de dommeriken en de dikkerds. We kijken naar X Factor waarin mensen hun nutteloosheid etaleren, en we vinden realityshows leuk omdat iedereen er zo achterlijk in is. Slimme mensen worden belachelijk gemaakt. Rijke mensen worden gehaat. En auto’s, als het meest extraverte signaal dat je een paar centen hebt, moeten het daarom ontgelden.
 
Tot voor zeer kort liet onze minister-president zich achterin een Daimler of een Bentley vervoeren. Nu verwacht je hem op een fiets of in de metro.
 
De conclusie is helder: binnenkort gaan mensen stoppen met het kopen van auto’s in de hoeveelheden waarin ze tot nog toe werden verkocht. We zullen mensen gaan stoppen te vragen wat ze rijden, en ze vragen wat ze doen. In dat idee sta ik niet alleen: niet lang geleden kwam Peugeot met een uitgebreid plan dat Mu heet, een mobiliteitsflexibiliteitsconcept. Zelf noemen ze het een club. En evenmin weet ik zeker waarom ze het hebben genoemd naar de frictie-coëfficiënt.
 
Het idee bestaat eruit dat je niet daadwerkelijk een Peugeot bezit, maar toegang krijgt tot alles wat Peugeot maakt. Dus kun je een fiets of een scooter gebruiken om naar je werk te gaan, en in het weekeinde een busje om met het gezin op stap te gaan, en dan een cabriolet als de zon schijnt.
 
Ze beweren zelfs dat ze dakkoffers en navigatiesystemen leveren en een ploeg mensen beschikbaar hebben om een tafel in een restaurant voor je te reserveren. Ik zou denken dat die cabrio op een zonnige dag of een tafel in een echt populair restaurant, alsnog wel eens ingewikkeld zou kunnen worden, maar goed. Dat is het minste probleem van het plan.
 
'Je mag een auto niet afschilderen als snel, glorieus, opwindend, sexy, lollig of andere dingen waarvoor ie juist wel is ontworpen en gebouwd'
 
Het grootste probleem is dit: doet Peugeot nu niet wat Hertz en Europcar al jaren doen? Het is gewoon een autoverhuurder geworden, met als enig verschil dat je zeker weet dat je in een Peugeot gaat rijden – een firma die al jaren uitblinkt in het slinks propageren van het openbaar vervoer.
 
Met Honda zou het nog wel kunnen lukken, want dan heb je de ene week een quad, dan een generator, dan een heteluchtballon en dan een speedboot. Maar, zo vraag ik me af, zou het niet beter zijn gewoon dingen te maken die mensen echt willen kopen en hebben?
 
Hetgeen me terugbrengt bij de wereld van de advertenties. Daar is het helemaal mis. Er was een tijd waarin geweldige reclamebureaus de wereld domineerden met hun listige boodschappen en hun vermogen om daadwerkelijk een boodschap over te brengen, door gewoon een meisje haar bontjas aan een parkeermeter te laten ophangen. Zelfs de meest saaie producten wisten ze door middel van geintjes en subtiele beelden te slijten – we raakten ervan overtuigd dat die producten ons betere mensen zouden maken. Zelfs verzekeringen waren soms sexy.
 
In die tijd kon je naar verre landen reizen en je rot lachen om de primitieve manieren waarop ze daar spullen aan de man probeerden te brengen. In West-Europa waren televisiecommercials veruit de vermakelijkste uitzendingen. Nu is dat anders. Ons werelddeel is ingehaald door de Roemenen en Bulgaren, en door de Amerikanen, de Spanjaarden en door de volslagen humorloze Brazilianen.
 
Een groot deel van dat probleem valt terug te voeren op de enorm domme regeltjes die de boven ons gestelden aan ons hebben opgelegd. Toen James May en ik begonnen aan onze televisiecommercial voor de Scirocco-diesel, waren we volledig en totaal verbijsterd door de hoeveelheid regels en wetten waardoor het creatieve brein dezer dagen moet waden. Om kort te gaan: je mag een auto niet afschilderen als snel, glorieus, opwindend, sexy, lollig of andere dingen waarvoor ie juist wel is ontworpen en gebouwd. Dus zijn onze advertentiemensen tegenwoordig met handen en voeten vastgebonden aan een radiator, waar Borat & Co in die andere landen gezellig en creatief aan het hinkstapspringen zijn.
 
Er is zelfs nog een probleem. Klanten, de mensen en bedrijven die de advertenties betalen, zijn steeds minder geneigd om risico’s te nemen. Ze willen niet langer een miljoen uitgeven aan een campagne die heel misschien twee mensen ergens in de provincie zou kunnen beledigen. Dus gaan ze voor het algemene, het non-descripte, dat 0-procent-financieringsverhaal (‘alleen tijdens de kerstvakantie’) dat nog slechter is dan hun eigen banksaldo.
 
Dan is er nog het probleem van mondialisering. In het verleden waren de advertenties die je op televisie zag nog lokaal gemaakt, en voor de lokale markt bedoeld. Nu zien we Mazda’s zonder nummerplaten als idioten door elkaar zigzaggen op een voor de hele wereld onbegrijpelijke zoom-zoom-soundtrack die misschien wel werkt in Oekraïne, maar niet in de beschaafdere delen van Europa.
 
De laatste echt goede autoreclamecampagne was van Honda toen ze zeiden: ‘Zou het niet geweldig zijn als alles gewoon werkte?’ Maar die is ook verdwenen.
 
Dit moet stoppen. Autobazen moeten hun marketingmanagers eraan herinneren dat ze zich niet overal tegenaan moeten bemoeien en de creatievelingen hun gang moeten laten gaan. Anders eindigen ze allemaal waar Peugeot is beland: bij het verhuren van fietsen aan mafketels.

3 Reacties

stapper
07-02-2012 18:25:17

ik ga vrijdag naar de uitzending van top gear kijken heb een nieuwe tv na 6 maanden armoede zonder tv.
vind dt bericht niet zo goed

groetjes

loek stapper

bob cillekens
06-03-2012 14:48:14

hij heeft wel gelijk want het is ook gewoon niet spannend meer



grote fan

tom
25-06-2012 12:22:23

Wat is de NL versie van deze site toch kut. z'n humor komt toch niet echt lekker uit de verf in deze vertalingen. Tevens loopt de content belachelijk ver achter. Dit artikel is in december 2011 gepubliceerd op de UK versie. Jullie lopen maar een half jaar achter.

http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/jeremy-clarkson-top-gear-column-december-2011-12-08

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...