Volkswagen is de variaties van de Golf 7 in een moordend tempo aan het uitbrengen – daarom trof je er op deze website de laatste tijd bovengemiddeld veel aan (waarvoor sorry). Na de drie- en vijfdeurs is dit de volgende variant: de Variant.

Waarschijnlijk is geen Volkswagen zo’n volkswagen als de Golf. VW doet dan ook zijn uiterste best iedereen, wat zijn/haar wensen ook mogen zijn, met een Golf te bedienen. Heel snelle, heel zuinige, open of vijfdeurs – je moet wel een heel excentriek persoon zijn wil VW niet een Golf voor je hebben. Een variatie die nog wel eens wat ondergesneeuwd raakt, is de Variant, de station dus. Ergens is dat vreemd; praktisch ingesteld als wij Nederlanders zijn, vinden we stations doorgaans prachtig.

Misschien dat daar de schoen ook juist een beetje wrong, want Golfs Variant waren door de bank genomen helemaal niet zo prachtig. Praktisch en ruim, dat zeker, maar om te zien waren ze ongeveer zo enerverend als een (‘doe maar een recht’) stuk kaas. Het bestaat niet dat het ontwerpen van een Golf Variant ooit enige prioriteit heeft gehad bij de designafdeling – dak doortrekken, raampje erbij, klaar.

De Golf 7 Variant kan de geschiedenisboeken in als de eerste waarbij de heren met bijzondere brillen werkelijk hun best hebben gedaan er iets aangenaams van te maken. Hij is dan ook niet na, maar gelijktijdig met de hatch ontworpen. Het zou ons niet verbazen als het deze keer niet de stagiair was, maar iemand die van Audi kwam die met de Variant-opdracht belast was. Een simpel maar mooi detail is die lijn die over de hele zijkant loopt, even onderbroken wordt door de bolling van de wielkast en dan onverdroten doorgaat over de hele achterkant. De enorme achterruit zorgt voor een prima zicht naar achteren. Als je tenminste niet de héle laadruimte hebt volgestouwd, waar de Golf Variant eerlijk gezegd behoorlijk toe uitnodigt.

De ruimte is ook met de achterbank op zijn plek al riant: 605 liter, wat 100 liter meer is dan z’n voorganger had. Gooi de bank plat (wat kan via een knop in de bagageruimte) en je hebt zelfs 1.620 liter – 125 liter meer dan voorheen. De passagiersstoel kan trouwens ook helemaal plat, wat een laadlengte van 2,67 meter oplevert; dan kun je de Variant bij wijze van spreken als begrafenisauto gebruiken.

Er is ook ruimte onder de laadvloer, waar je mooi het afdekzeil in kwijt kunt als je dat niet nodig hebt. Er zijn vier benzinemotoren van 85 tot 140 pk en twee diesels van 110 en 150 pk, en een BlueMotion en (waarschijnlijk) GTD zijn onderweg. Een GTI niet, dat blijft een hatchback. Er is een miniem tildrempeltje en op vier sleepogen na zijn er niet veel mogelijkheden om bagage vast te zetten, maar dat zijn de enige minpuntjes. Gut, dat vergeten we bijna: hoe ie rijdt? Simpel: als een Golf. Waarmee alles gezegd is.


Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI 105 pk



13/20



Motor

1.197 cc

viercilinder turbo

105 pk / 175 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 9,7 s

top 193 km/u



Verbruik/milieu

5,0 l/100 km

117 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.562 x 1.799 x 1.481 mm (L x B x H)

2.635 mm (wielbasis)

1.197 kg



50 l (benzine)

605 / 1.620 l (bagage)



Prijzen

NL € 22.950 (20%)

BE € 21.270



Het vonnis

Dit is weer zo’n auto die precies is wat je er van verwacht. Zeer ruim, lekker flexibel en verder in alles bovenal een Golf. Die er nu een stuk beter uitziet dan het vorige model. Overweeg vooral een rode

Reacties