Wat zullen veel mensen hem dankbaar zijn, de man die zich bij Volkswagen afvroeg waarom dieselrijders geen GTI-gevoel mochten hebben. Het antwoord luidde immers ‘GTD’, en dit is alweer de zevende.

Het is 31 jaar geleden dat bovenstaande vraag de VW-directiekamers werd binnen geslingerd. Al vanaf de eerste, de Golf I GTD, is het antwoord een hit. In den beginne vooral in de klassieke diesellanden (lees: alles bezuiden de lijn Middelburg–Keulen), maar zeker sinds de fiscus zich nader bemoeit met wat Nederlanders zoal rijden (en hoe veel de staat daarvoor kan vangen) ook bij ons.

Het recept was altijd hetzelfde: zo veel mogelijk uiterlijke kenmerken van de GTI, en dan met de sterkste (viercilinder) dieselmotor die bij VAG voorhanden is. In het geval van de Golf I GTD was dat nog een veredelde binnenvaartschip-motor met 70 hele pk’s (0 naar 100 in 13,5 seconden, top 150 km/u!), maar daar was je toen al behoorlijk de bink mee. De nieuwe Golf GTD heeft dik twee keer (wat heet: bijna drie keer) zoveel pk’s aan boord; 184 om precies te zijn. Dat zijn er veertien meer dan de vorige GTD had. Ook het koppel is hoger geworden (380 Nm in plaats van 350). Het verbruik ging wederom omlaag: theoretisch zou je aan 4,2 litertjes genoeg hebben om 100 kilometer te rijden.

Dat kun je natuurlijk gevoeglijk op je pens schrijven, want de GTD nodigt niet direct uit om op de snelweg braaf 90 km/u te gaan rijden, of bochtjes in z’n drie te nemen. Dat heeft, tegenstrijdig genoeg, alles te maken met het comfort. Het onderstel is over het algemeen zeer vriendelijk afgesteld, waardoor je je niet altijd bewust bent van het feit dat het alweer behoorlijk hard gaat. Dat gaat trouwens niet ten koste van de communicatie, want je krijgt keurig alle info die je wilt hebben doorgestuurd, je hebt er alleen geen last van.

Je kunt het, als je Dynamic Chassis Control hebt besteld, wel harder maken, maar nodig is het niet. Dat DCC komt trouwens in een pakket waarin ook een sound actuator zit die voor een lekkere donkere uitlaatbrom zorgt. Ook hier: leuk ja, nodig nee. Het (standaard!) elektronische sperdifferentieel XPS+ zorgt voor een geweldig stabiel bochtgedrag.

Voor bijtellers is het handig te weten dat de GTD met dsg-automaat níét, en de handmatige zesbak wél in de 20-procentscategorie valt. Huh? Dsg is toch altijd juist zuiniger? Nee dus, alleen bij kleinere motoren; die hebben namelijk een zeventraps dsg met natte koppeling die echter niet bestand is tegen het koppel van de GTD. Die dus de nét iets onzuiniger ‘droge’ zestraps heeft. Geen punt: veel fijner dan deze handmatige zesbak kun je ze nauwelijks krijgen. Al met al een erg lekker ding, de GTD.


Volkswagen Golf GTD



14/20



Motor

1.986 cc

viercilinder turbo

184 pk / 380 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 7,5 s

top 230 km/u



Verbruik/milieu

4,2 l/100 km

109 g/km CO2, B-label



Afmetingen

4.268 x 1.790 x 1.442 mm (L x B x H)

2.631 mm (wielbasis)

1.377 kg



50 l (diesel)

380/1.270 l (bagage)



Prijzen

NL € 35.090 (20%)

BE € 31.690



Het vonnis

Exact wat je verwacht van een sterke diesel-Golf met milde sport-aspiraties. Voor veelrijders bijkans onweerstaanbaar, te meer daar de bijtelling 'slechts' 20 procent bedraagt

Reacties