Een SRT Viper is een beest van een auto. Maar met wat extra gif in z’n donder is ie een monster – en dat is precies wat de toevoeging Time Attack, TA kortweg, met de Viper doet. Kijken of wij dat overleven…

Wat GT is bij Jaguar, heet bij SRT Time Attack, afgekort tot TA. Maar een raceauto is de TA niet, daarvoor heeft SRT de ACR-X. Voor de TA zijn ze ervan uit gegaan dat de Viper-eigenaar ook wel eens buiten het circuit rijdt en dan niet wil dat de tanden uit zijn mond rammelen. De veranderingen aan de auto bleven dus subtiel, maar niet zonder effect.

Het zijn vooral modificaties aan het chassis en de carrosserie die de TA speciaal maken. Wie de Viper een beetje kent, zal ook zien dat er op cosmetisch gebied een en ander aangepast is. Zo hebben de stoelen nu oranje stiksels en zijn de typeplaatjes vervangen door stickers. Alles voor de gewichtsbesparing. Mocht je de plaksels over het hoofd zien dan zou je altijd nog aan de kleur van de auto kunnen zien wat voor vlees je in de kuip hebt. De TA is alleen in oranje, wit of zwart leverbaar. De motor, een 8,4-liter V10, is onveranderd 640 pk sterk.

De belangrijkste aanpassingen zijn de massieve stabilisatorstangen voor en achter, die 30 procent stijver zijn. De tweedelige Brembo-remmen hebben een grotere capaciteit gekregen. De Bilstein-dempers zijn dezelfde als onder de GTS, maar de afstelling is anders. Er is een kleiner verschil tussen de Road- en Track-stand. Om de Sidewinder II-wielen liggen vette Pirelli P Zero-banden in de ongelooflijke maat 355/30ZR19 achter, en 295/30ZR18 voor. Daarmee gaat de TA de boeken in als de productieauto met het grootste contactvlak tussen banden en weg.

Hier en daar zien we een streepje koolstoffineer, de gehele veerpootbrug is ook van koolstofvezel. De TA valt te herkennen aan een extra splitter op de frontspoiler en een lipje op de achterklep. Decente dingen, maar wel goed voor 126 kilo downforce, dat is zeven keer zoveel als bij een standaard-Viper. Er is één maar: door de extra zuigkracht tussen auto en weg en de vijf kilo zwaardere uitrusting gaat de topsnelheid van 330 naar 310 km/u.

Het verschil in rijgedrag is onmiddellijk te voelen. Er is geen blokkade in de communicatie tussen techniek en bestuurder. Dat geeft je een vertrouwder gevoel, waardoor je vanzelf een ruimere veiligheidsmarge aanhoudt en snel zal rijden. Juist bij hogere snelheid heb je profijt van de extra aerodynamica, waardoor je je nog meer de baas over de auto voelt. Waren alle Vipers maar als deze.

Net als de Jaguar XKR-S GT, waarover je eerder wellicht las, is de Viper TA een limited edition. Er zijn niet meer dan 159 stuks gebouwd. Achter het net gevist? Wees gerust, want als je de optielijst van de gewone Viper erbij houdt, zie je dat de TA-specs ook los bij te bestellen zijn. Mocht je er nog een kunnen bemachtigen, dan is de TA de beste Viper-versie die er te koop is. Bouw ‘m desnoods zelf.


SRT Viper TA



18/20



Motor

8.400 cc

V10

640 pk / 810 Nm



Aandrijving

achterwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 3,4 s

top 310 km/u



Verbruik/milieu

15,7 l/100 km

CO2 n.b.



Afmetingen

4.460 x 1.940 x 1.250 mm (l x b x h)

2.510 mm (wielbasis)

1.530 kg



n.b. (benzine)

n.b. (bagage)



Prijzen

NL: n.b.

BE: n.b.



Het vonnis

In de TA draait het allemaal om gevoel. De top is lager, maar de handling ging er enorm op vooruit. Vooral op een circuit is dat merkbaar, al kun je je afvragen hoe vaak je daar nu komt met een straatauto. De beste Viper van het moment

Reacties

Meer van TopGear