Lees eerst: Welkom bij de Speedweek 2016!

Zouden we deze kleine bengels als mensen zien, dan denk ik dat de Ford Fiesta ST met gemengde gevoelens naar de nieuwe Renault Clio RS16 zou kijken. Aan de ene kant zou ie een klein beetje bezorgd zijn dat z’n veronderstelde leiderschap – met 200 pk – nogal flauw zou lijken in vergelijking met de haast kolderieke 275 pk van de Renault. Aan de andere kant: als Ford niet zulk geweldig werk zou hebben verricht met de Fiesta ST en de Clio RS 200 daarmee niet zou hebben vernederd, dan zou Renault helemaal niet op deze manier hebben hoeven reageren.

Ik hoef het niet lang over de ST te hebben, want dat is een van de meest uitstekende auto’s van deze test (al is de ST200-uitvoering helaas niet in de Benelux verkrijgbaar). Hij heeft niet echt de snelheid om goed tot z’n recht te komen op een zo groot en rap circuit als dit, maar z’n geloofsbrieven zijn heus in orde – z’n achterste is flexibel genoeg om je de mogelijkheid te bieden om te balanceren tussen plezier en angst, en de hele auto straalt doorlopend opwinding uit. Zoals de McLaren 570S voelt ie aan als een auto voor de openbare weg die z’n best doet op het circuit, wat het lastig zal maken om de finale te halen, maar niet wegneemt dat ie in z’n klasse een ware leider is.

Is de Clio RS16 opeens de beste hete hatch aller tijden?

Kan dat met het inbouwen van de motor van een Mégane RS 275 en een handbak? Ik kan daar echt geen antwoord op geven, want we rijden met een auto die nog in ontwikkeling is en nog een lange weg te gaan heeft voor ie een ‘normale’ productieauto is, maar ik heb nog wel wat anders te vertellen.

Hij is heel snel, maar misschien niet zo maf als je denkt, want de nieuwe Clio is ongeveer zo groot als een Ford Granada. De handbak is een ware zegen na het louter met flippers uitgeruste standaardmodel, en mocht Renault besluiten ‘m daadwerkelijk te gaan bouwen, dan mogen ze wat minder voorzichtig omspringen met het onderstel.

Wat moeten ze dan met het onderstel doen?

Daarmee bedoel ik dat de auto een levendiger kont nodig heeft, en minder volwassen aan moet voelen. Z’n motor sist en tettert als een dwaas, maar het onderstel is zo stevig en betrouwbaar dat z’n gekte erdoor naar de achtergrond verdwijnt. Ik ga andere mensen niet vertellen hoe ze hun werk moeten doen, maar als ik Renault was, is dat wat ik zou doen. Oh, en ik zou nog een paar agressieve en zichtbare uitlaten toevoegen. Maar ik ben geen automaker (want als ik dat was, was ik volgende week failliet), dus Renault moet zeker niet naar me luisteren en alleen maar doen wat hen zelf goeddunkt. Ze weten er genoeg van.

Misschien kunnen ze, als ze twijfelen, een voorbeeld nemen aan Volkswagen? Kennelijk vastberaden om de reeks rappe Golfjes nog wat ingewikkelder te maken, komt het bedrijf met de GTI Clubsport S. Een snelle Golf, dus, die ongeveer even duur zal worden als de duurder bedoelde, op meer wielen aangedreven en eigenlijk briljante Golf R. Toen ik voor het eerst over dit ding las, nam ik aan dat ie door meneer Piëch alleen maar was bedoeld om Honda een record op de Nürburgring te ontfutselen. Een dwaze, tweezits prestigestrijd. Dat had deze jongen dus bij het verkeerde eind.

Is de GTI Clubsport S meer dan dat?

Dit is een van de beste auto’s die we bij ons hebben. Hij heeft bakkenvol karakter. Hij herinnert me eraan waarom ik hou van een agressieve voorwielaangedreven setup. In z’n uitgeklede circuitvariant en op Michelin Cup-rubber is ie absurd snel. De aandrijfreacties in het stuur zijn beter te controleren dan bij de Clio, de tractie is ook beter en de bak voelt zo wellustig aan dat hij je lijkt uit te nodigen om ‘m van jetje te geven.

Ik ben mijn hele rijdende leven al geobsedeerd door hete hatches – hoe heter hoe beter – en heb de inspanningen van VW op dat gebied nooit zo interessant gevonden. Deze auto heeft dezelfde DNA-string als we aantroffen bij de geweldige Franse hatches uit de jaren tachtig: onbeschaamd kinderachtig en vermakelijk, en wanhopig smekend om jou als bestuurder in de lol te laten delen. Ik zou deze VW liever hebben dan de Focus RS. Ik had niet gedacht dat ik dat ooit zou optikken.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S



Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk @ 5.800 tpm
380 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
172 g/km CO2 G
Afmetingen
4.268 x 1.799 x 1.442 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.285 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.
Prijzen
n.b.

Renault Clio RS16



Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
275 pk @ 5.500 tpm
367 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.090 x 1.732 x 1.432 mm (l x b x h)
2.589 mm (wielbasis)
1.200 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.
Prijzen
n.b.

Ford Fiesta ST200



Motor
1.596 cc
viercilinder turbo
200 pk @
290 Nm @
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,1 l/100 km
140 g/km CO2
Afmetingen
3.969 x 1.709 x 1.495 mm (l x b x h)
2.489 mm (wielbasis)
1.163 kg
42 l (benzine)
295 / 979 l (bagage)
Prijzen
NL niet verkrijgbaar
B niet verkrijgbaar

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)