Autotests

Smart ForTwo Brabus

Drives: Smart ForTwo Brabus - Foto 1Drives: Smart ForTwo Brabus - Foto 2Drives: Smart ForTwo Brabus - Foto 3
13-12-2007reageer
Dit is het autootje voor mensen die graag aan een groen imago werken, maar soms los willen gaan. Leuk?
 
Toen de eerste Smart zijn gezicht liet zien, werden de autoliefhebbers in twee kampen verdeeld. Aan de ene kant stonden de mensen die het een belachelijk wagentje vonden, aan de andere de liefhebbers die het geniale idee met gejuich ontvingen. Er zijn heel wat discussies over zijn plussen en minnen gevoerd, zelfs op de Top Gear-redactie was het regelmatig een slagveld. Na de recente introductie van de tweede generatie is de strijd weer in alle hevigheid losgebarsten. Tja. Maar in welk kamp je je ook bevindt, iedereen is het er over eens dat het een goede zaak is om lichtere, kleinere en zuiniger auto’s te bouwen.
 
Maar zelfs een gevestigd merk als Smart heeft een vlaggenschip nodig - een aandachttrekker die de vloot aanvoert. Ziehier de ForTwo Brabus. Dit is helemaal mijn soort stadsauto. Bescheiden van afmeting, snel en bovendien goed voor ouderwets plezier. Plankgas haal je vanuit stilstand de 100 kilometer per uur in net geen tien seconden, maar het lijkt vele malen sneller. De begrensde top bedraagt 150 km/u en dat is hard zat in zo’n smal, hoog autootje.
 
In een vergelijking met de eerste Brabus-versie zie je een flinke verbetering in de cijfers. Het vermogen is met maar liefst 30 procent toegenomen. Het was 74 pk, nu 98. Het koppel steeg van 110 naar 140 Nm.
 
Hoe vertaalt zich dat naar de prestaties? Wel, de auto vraagt om maar één ding: gas op de plank! Probeer het op een stil weggetje maar eens uit. De Smart Brabus laat je graag zien wat hij allemaal in huis heeft. Continu is er die explosie van kracht, ook als je niet terugschakelt. Daarover gesproken: de nieuwe versnellingsbak doet zijn werk een stuk vlotter. Iedereen die ooit in een Smart reed weet dat dat een welkome wijziging is. Ook qua wegligging laat Smart merken dat het weet waar Abraham de mosterd haalt. Het sportieve onderstel is verlaagd, ook de spoorbreedte nam toe.
 
Al dat moois heeft natuurlijk zijn prijs en voor velen zal die te hoog zijn. De normale Brabus kost 20.700 euro, de cabrioletversie kost 24.390 euro. Wil je een luxere uitvoering, dan moet je nog eens 4.100 euro neertellen. Dat is veel geld, maar Smarts zijn toch al niet de beste optie als je een budgetauto zoekt. Voor bijna hetzelfde geld koop je een Mini Cooper, maar dan ziet iedereen je gelijk weer aan voor makelaar. Dat moet je wel willen natuurlijk.
 
Met een Smart ForTwo Brabus heb je net zoveel plezier en bovendien kun je je daarmee beter onderscheiden van de middenmoot. Dat is iets waard.


 

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...