Skoda Citigo 1.0 MPI 55 kW

15
20
Specificaties
Skoda Citigo 1.0 MPI 55 kW
 
15/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 13,2 s
Top: 171 km/u
Verbruik: 4,7 l/100 km
Motor: 999 cc, driecilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 75 pk
Koppel: 95 Nm
Gewicht: 929 kg
CO2: 108 g/km
 
Prijs
NL: € 9.490
BE: € 9.305
 
Vonnis

Herdefinitie van ‘het ukkie’ die het Aygo-trio op grote achterstand zet. Succes zal ervan afhangen of men voor een paar honderd euro verschil de Up laat staan

Na de VW Up en de Seat Mii is het nu aan Skoda de beurt om haar versie van de slimme mini te presenteren: dit is de Citigo.
 
Het had iets even lachwekkends als aandoenlijks hoe de pr-meneer van Skoda tijdens de perspresentatie deed voorkomen alsof het merk ‘de kleine auto’ opnieuw had uitgevonden. Met nauwelijks geveinsd enthousiasme oreerde meneer over hoe ‘onze ingenieurs’ zich het vuur uit de sloffen hadden gelopen om de Citigo tot dé oplossing voor alle problemen van de moderne stadsmens te promoveren. Hij had natuurlijk ook kunnen zeggen: nou, en toen kregen we dus een Up van Volkswagen en daar mochten we dan een soort van Skoda van proberen te maken. Maar hé: daar heb je natuurlijk niet al die jaren voor op marketing gezeten.
 
Het zal (op deze meneer na) iedereen duidelijk zijn dat de Citigo de Up van Skoda is. Nu is het wel degelijk de bedoeling dat elke telg van de drieling een eigen uitstraling heeft – niet helemaal eeneiig dus. De normale verdeling tussen de drie merken (VW is degelijk, Seat sportief en Skoda budget) valt in het geval van de kleintjes iets anders uit.
 
De Up is de vrolijke Frans, de Mii, eh, geen idee en de Citigo lijkt zowaar iets chics uit te stralen. Wat een redelijk klassiek grilletje met wat spijltjes en chroom al niet kan doen. De achterlichtunits zijn ook net iets anders en uiteraard verschillen de logo’s (dat van Skoda is trouwens vernieuwd en ontdaan van groene accenten), maar voor het overige is de Citigo identiek aan z’n broertjes – zeker en profil zul je nooit direct weten met welk van de drie merken je te maken hebt. Overigens kun je zelf ook nog het een en ander laten rommelen met stripings en andere velgen en zo (ze hebben een paar mooie zwarte, bijvoorbeeld).
 
Aan de binnenkant zijn de verschillen al evenmin wereldschokkend. Ook hier is de Skoda vooral zakelijker. Geen vrolijke fratsen met dashboarddelen in spetterende kleurtjes – het is zwart of het is beige, klaar. De lay-out van het dashboard is gelijk aan die van Mii en Up, alleen de cijfertjes van de meters zijn van het Skoda-lettertype.
 
Wel heeft de Citigo een aantal handigheidjes die de anderen (nog) niet hebben. Zo zijn er netjes aan de zijkanten van de stoelen waarin je wat kleine spulletjes of een flesje water kwijt kunt, een haakje aan het handschoenenvakje waaraan je een handtas kunt hangen, en twee plastic clipjes (een tegen de voorruit, een tegen het dashboard) waarachter je je parkeerkaartje kunt klemmen, of een boodschappenlijstje of een foto van je lief. Zaken die met name vrouwen zeer zullen waarderen, wat het weer des te vreemder maakt dat de bestuurder geen make-upspiegeltje in de zonneklep zal aantreffen – de passagier wel.
 
Zo zijn er nog wat rare missertjes. Waarom kan de bestuurder niet ook het rechterraam elektrisch openen? Erg onhandig als je even de weg wilt vragen. Waarom is het stuur alleen in hoogte, maar niet in diepte verstelbaar? Waarom kunnen de ramen achter, ook bij de vijfdeurs, alleen op een kiertje gezet worden? Waarom is de tildrempel van de bagageruimte zo achterlijk hoog? En vooral, want monsterlijk irritant, is er op de driedeurs geen fatsoenlijk walk-insysteem aan de passagierskant gemonteerd? Nu moet die elke keer zijn stoel weer opnieuw instellen als er iemand achterin is gaan zitten. Dat kunnen de kosten toch niet zijn?
 

 
Een dikke aanrader is het afneembare navigatiescherm, dat behalve route-aanwijzingen ook bijvoorbeeld alle instellingen van je boordcomputer kan laten zien – erg leuk. Het werkt voorbeeldig samen met de aardig klinkende stereo en je telefoon koppelen is via Bluetooth een fluitje van een cent. Maar, ook weer zoiets: er is wel een aux-, maar geen usb-ingang, dus daar sta je met je stickje met drieduizend nummers. Toe jongens, het is 2012 hoor, even wakker worden.
 
De ‘ruimte voor vier’ hangt nogal af van hoe aardig iedereen elkaar vindt – met een beetje geschuif gaat het voor niet al te lange tijd best. Bagage kan ook mee, 251 liter zelfs, 959 met de achterbank plat. Als gezegd, de tildrempel is enorm: een kratje bier past, maar het eruit halen gaat je rug niet leuk vinden.
 
‘De Skoda is vooral zakelijker dan de Up. Geen vrolijke fratsen met dashboarddelen in spetterende kleurtjes’
 
Rijden doet de Citigo net als de anderen: verrassend volwassen voor zo’n vlo. De vering is comfortabel, gaten en klinkers worden erg goed geabsorbeerd en aan het bocht- en weggedrag zou je zonder meer denken in een of twee klasses hoger te rijden – hier worden nieuwe maatstaven gezet.
 
De driecilinder motortjes van 60 of 75 pk voldoen uitstekend voor hun taak. Wie veel snelweg doet, moet de sterkere hebben, maar in de stad ontloopt het elkaar niet zoveel. Ze blijven normaal gesproken redelijk stil en bij accelereren laten ze een gezellig roffeltje horen. De fut is er op de snelweg vrij snel uit, dus even terugschakelen bij inhalen moet hier en daar wel. De 0-naar-100-tijd maakt niet veel indruk (14,4 of 13,2 seconden), maar dat zegt bij dit soort auto’s nooit zoveel – een stoplichtsprintje is af en toe best te winnen. Daarnaast is het verbruik laag (4,5 of 4,7 l/100 km) en, als je de boordcomputer mag geloven, nog best realistisch ook. Goed, ze halen het niet bij het driecilinder-wondertje dat Ford onlangs heeft geïntroduceerd, maar dat doet vooralsnog niemand.
 
Besturing en remmen zijn zonder meer adequaat. De vijfbak schakelt prima, en er is nog een semi-automaat onderweg. Bijzondere vermelding verdient nog het optionele City Safe Drive-systeem, dat onder de 30 km/u automatisch remt voor suïcidale fietsers die je te laat had gezien.
 
Het is een prima ding, de Citigo. Qua prijs valt ie precies tussen de Seat en de Volkswagen in, waarbij gezegd moet worden dat het elkaar allemaal niet zo veel ontloopt. Dat kan wel eens doorslaggevend zijn, want veel mensen zullen toch in eerste instantie geneigd zijn voor het origineel Up te gaan, met z’n grote Volkswagen-naam en dito inruilprijs. Wie aan dat soort status niet hecht, heeft hier een groots kleintje aan.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws