De ‘kleine’ Rolls-Royce Ghost is nu nog beter, luxer, verfijnder. Onmogelijk, zeg je? Mis: in deze klasse zijn het de microscopische details die het ‘m doen, en dus moet je de Ghost Series II op dat niveau bekijken.

Waar normaal gesproken de CO2-uitstoot het belangrijkste is, beginnen we nu met een heel ander getal: zeven graden. Dat is namelijk de nieuwe hellingshoek van de Spirit of Ecstasy, het wereldberoemde ornament op de neus van elke Rolls-Royce. Het is een geringe afwijking van de haakse positie, maar wel kenmerkend voor de manier waarmee Rolls-Royce haar modellen laat evolueren. Veranderingen zijn minuscuul, met een haast ziekelijke zucht naar perfectie en detail.

Meer cijfers. De budget-Rolls is sinds z’n debuut in 2009 uitgegroeid tot de cashcow van het vermaarde merk. Er worden vier keer zoveel Ghosts als Phantoms verkocht, dus logisch dat Rolls-Royce de auto bij de tijd houdt zonder al te veel aan het bekende recept te veranderen.

Uiterlijk bleven de lijnen min of meer bij het oude, maar een belangrijke toevoeging is de wake channel op de motorkap, vernoemd naar de hekgolf die ontstaat achter een speedboot op volle snelheid. Dan is er nog een haast wulpse plooi over de flanken van de mini-Rolls die een extra snelle look moet geven. Alsof een statige Rolls daarop zit te wachten. De nieuwe led-koplampen en de dagrijlichten zorgen voor een heel andere uitstraling van het front.

Vanbinnen zijn er ook wat magische vingertjes aan de slag gegaan, die met een snufje sterrenstof grootse dingen hebben gedaan. Het zitmeubilair en het audiosysteem zijn nieuw en geweldig, de klok en het instrumentenpaneel zijn nu omkaderd met gepolijst metaal. Helemaal mooi wordt het met een keuze uit nieuwe houtdessins. Juist dat woord ‘keuze’ is cruciaal. Liefst 82 procent van de Ghosts wordt geheel naar de specifieke wens van de klant samengesteld, met meer unieke details in elk fineerlijstje dan in je vingerafdruk.

Helemaal de bom is de Satellite Aided Transmission die na zijn introductie in de Wraith nu ook in de Ghost te vinden is. Met behulp van gps-gegevens weet de versnellingsbak al van tevoren hoe de weg loopt zodat hij alvast een geschikte versnelling kan kiezen.

Het onderstel kreeg een update door hydraulische montagepunten van de achteras te introduceren. Kies je voor het Dynamic Pack, dan is er iets meer gevoel in de besturing te bespeuren, maar wees niet bang dat je ineens aan het stuur hoeft te sjorren. Geheel in de lijn met de verwachting is de verandering heel delicaat. Het draagt allemaal bij aan Het Grote Doel: maak de Ghost nog beter dan subliem. Het comfort is over het algemeen ongeëvenaard, maar niet helemaal foutloos. Gemene hobbeltjes slippen toch langs de demping.

We kunnen vaststellen dat de Ghost is zoals ie was, maar dan een stukje beter. De nieuwe Ghost is een Rolls-Royce volgens de traditie van de ultraluxe en snelle reislimousine.


Rolls-Royce Ghost Series II



18/20



Motor

6.592 cc

V12 biturbo

570 pk / 780 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 4,9 s

top 250 km/u



Verbruik (gemiddeld)

14,0 l/100 km

327 g/km CO2

G-label



Afmetingen

5.399 x 1.948 x 1.550 mm (l x b x h)

3.295 mm (wielbasis)

2.435 kg

82 l (benzine)

490 l (bagage)



Prijzen

NL € 360.000 (25%)

BE € 277.423



Het vonnis

Terwijl je baadt in luxe zoeven de kilometers onmerkbaar onder je door. De Ghost komt uit een andere dimensie; hij verwent, verbijstert en past beter dan ooit in het goede leven. Een zeer fijne automobiel heet dat

Reacties