Als je toch een Mégane Coupé gaat uitzoeken, neem dan de RS: een auto die lak heeft aan belastinglokkertjes, maar best eens het koopje van de eeuw zou kunnen zijn.
 
Van ons had Renault de vorige Mégane RS ongewijzigd door mogen bouwen, tot in de lengte van dagen. Maar natuurlijk viel er hier en daar best iets te verbeteren, dus heeft het merk de topper van de reeks in het algehele Mégane-faceliftmoment niet overgeslagen. Knallende led-dagrijverlichting, koplampen met een zwarte achtergrond en verschillende nieuwe pakketten en interieurstofjes werden voor de RS klaargestoomd; plus een boost van 15 pk en 20 Nm voor de 2,0-liter turbomotor. Net als in de special edition RS Trophy, die het record voor voorwielaangedreven hatchbacks op de Nürburgring verpulverde. Het totale vermogen komt daarmee op 265 pk, en dat is, zeker voor een prijs van 33.990 euro (28.950 euro in België), bijzonder veel.
 
Overigens zijn die extra 15 pk’s alleen beschikbaar in de sportmodus, waarbij de stabiliteitscontrole een welkom stapje terugdoet en de motor nadrukkelijker brult. Druk de knop in, en het verschil is meteen hoorbaar. De ingenieurs van Renault hebben veel aandacht besteed aan het uitlaatgeluid, zodat het dieper door merg en been roffelt en er zelfs rally-achtige plofjes en plopjes te horen zijn als je je rechtervoet optilt. Geef je volgas, dan hoor je de turbo luidkeels zuigen, alsof ie iedereen in een straal van honderd meter de verstikkingsdood in wil jagen door al hun zuurstof op te slokken.
 
Met de optionele RS Monitor – die je werkelijk alle performance-gerelateerde info weet te melden, van g-krachten tot acceleratie- en rondetijden – kun je de gevoeligheid en progressiviteit van het gaspedaal naar je eigen smaak instellen. Voor onze korte sessie op een Spaans circuitje gaan we voor Extreme, waarbij het ding ongeveer zo opvliegerig reageert als een licht ontstemde Jack Russell.
 
Al bij de eerste bocht zijn we blij met de kuipstoeltjes, die er niet alleen stoer uitzien, maar ook heerlijk zitten en genoeg steun bieden. Het onderstel is precies stevig genoeg, het sportstuur ligt lekker in de hand en voert een goed gesprek met de voorwielen. Dankzij het mechanische sperdifferentieel hebben die geen moment last van de enorme bak vermogen die ze te verwerken krijgen. Stap ter vergelijking eens in een RS zonder Cup-pakket en overtuig jezelf dat dit een optie is die je in ieder geval moet aankruisen, als je tenminste niet bij elk stoplichtsprintje een boom of sloot van dichtbij wilt bekijken.
 
Voor hetzelfde geld als een Mégane RS koop je een Golf GTI met ruim 50 pk minder. Wil je een Golf of Scirocco met vergelijkbaar vermogen, dan ben je in Nederland meer dan tien mille extra kwijt. Dat geeft toch te denken: welke prijsbewuste autoliefhebber met een voorliefde voor hete hatchbacks in het c-segment zou het in zijn hoofd kunnen halen om géén Mégane RS te bestellen? Toch hebben we er op onze wegen nog nooit een in het wild gespot. Daar snappen we helemaal niets van.

Renault Mégane RS Cup

 

17/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 6,0 s

Top: 255 km/u

Verbruik: 8,2 l/100 km

Motor: 1.998 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 265 pk

Koppel: 360 Nm

Gewicht: 1.354 kg

CO2: 190 g/km

 

Prijs

NL € 35.585

BE € 30.550

 

Vonnis

Mooi, stoer, snel, betaalbaar, rauw klinkend, scherp sturend: de Mégane RS heeft het allemaal. Bestel er nu een, is ons advies. Die rode randjes kun je weglaten

Reacties