Ga er maar aan staan met je Renault Mégane GT TCe 205. Een hatchback ontwerpen die het kan opnemen tegen Volkswagen Golfjes (de nummer 1 in Nederland), Ford Focussen en de zeer populaire Peugeot 308 (nummer 2) en Volvo V40 (nummer 3). Prijspakkers van weleer als Hyundai en Kia zitten je op de hielen, een hele riedel steengoede Japanse fabricaten van Toyota, Mazda en Honda maken je het leven zuur. (Oké, Nissan hoort eigenlijk ook in dat rijtje, want zij maken de Pulsar. Die is echter zo vreselijk nietszeggend dat dat geen serieuze concurrent is, al steekt ie best goed in elkaar naar het schijnt.) Citroën heeft de C4, en dan heb je Opel, dat met de Astra z’n uiterste best doet weer aan te haken bij de Focus en Golf.

Verder nog concurrentie?

Bovenal is er nog een aantal topmerken dat al tijden geleden inzag dat in dat beruchte C-segment geld te verdienen valt: het leverde een handvol premium C-segmenters op als de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes A-klasse. Daar doken vervolgens ook vermomde Toyota’s en Nissans op: de Lexus CT en Infiniti Q30. Citroën doet een dappere poging om daar weer bij aan te haken met hun nieuwe merk DS. En als je alles gehad denkt te hebben: in het kielzog van de Golf vind je de Seat Leon en de Skoda Octavia. Vanuit Italië tref je nog krampachtige pogingen met de inmiddels gedateerde Alfa Giulietta. Lancia bestaat meer op papier en levert alleen nog een Ypsilon. Fiat komt met iets waarvan de eerste plaatjes aan de Nissan Pulsar doen denken. Kortom: in deze klasse is het een drukte van belang.
Renault vocht met de Mégane een lekker robbertje mee in het C-segment, zeker toen de dieseltjes allerlei belastingvoordelen genoten. Maar de laatste versie (de derde generatie Mégane) was verder wel wat anoniem. Hij staat nu slechts op plek 13 van de Nederlandse ranglijst in het C-segment, met de nieuwe Renault Mégane GT TCe 205 streven de Fransen weer naar een podiumplek.

Hoe willen ze die podiumplaats gaan bereiken?

In 2009 weekte Renault de Nederlander Laurens van den Acker los van Mazda om in de rol van Senior Vice President of Corporate Design een geheel nieuwe vormgeeftaal voor het merk te ontwikkelen. Iets waarin hij behoorlijk goed is geslaagd, tot nog toe, want de grootste uitdaging ligt bij het model in het meest populaire segment. De nieuwe Mégane moest vooral aansprekend worden voor iedere potentiële autokoper op deze wereld. Daardoor krijg je meestal een soort uniseks-ontwerp omdat Chinezen nu eenmaal van andere vormen houden dan Europeanen of Zuid-Amerikanen. Voor elk wat wils ontwerpen is concessies doen aan het uiterlijk. Ook binnenruimte is van groot belang in dit segment, hij moest dus groter worden zonder aan een zekere compactheid te verliezen. Daarnaast moet de nieuwe Mégane dealen met Renaults hier en daar aangetaste kwaliteitsimago. En uiteraard slim gebruik maken van ‘het nieuwe bouwen’: een standaard platform en technieken die met andere Renault-modellen uitwisselbaar zijn. En last but not least: de driedeurs hatchback is dood, die komt niet meer terug (een RS-versie gelukkig wel), een cabriolet kun je ook vergeten en een stationcar komt er zeker, want die is in een groot aantal landen bijzonder populair. Ook in Nederland, waar Renault verwacht dat liefst 80 procent van alle verkochte nieuwe Méganes de Estate-versie zullen zijn. Ofwel: ook de station-versie moet aantrekkelijk zijn. Een flinke eisenlijst.

Is het gelukt om de Mégane te verbeteren?

Met het design zit het wel snor, ondanks de lastige eisen bij het ontwerp. De nieuwe Renault Mégane GT TCe 205 past helemaal bij Het Nieuwe Renault. Het heeft herkenbare, vloeiende en hier en daar zelfs wulpse lijnen. Een logo van het formaat dartbord boven de voorbumper en een stevige présence: laag en breed voor een stoer voorkomen, brede, hoge schouders geven ‘m volume en robuustheid mee. Toch ziet ie er compact uit. De neus oogt een tikje gecompliceerd door de getrapte vormgeving van de koplampen (let op het 3D-effect in de led-verlichting) en met die welvingen en luchtgaten in de voorbumper; de motorkap oogt dynamisch door de drie lijnen die richting voorruit lopen.
De cleane achterkant doet in de verte denken aan de Alfa Giulietta door de vorm van de achterlichten, die zich ver uitstrekken en daardoor bijna de gehele breedte van de auto beslaan. Ook de achterlichten met led’jes hebben een 3D-effect en geven de Mégane tot op grote afstand een herkenbare signatuur. Een lange, horizontale sliert van rood licht, het zit dicht tegen kerstsferen aan. We zijn het meest gecharmeerd van het profiel, met heerlijk dikke achterspatborden. Goed gevulde wielkasten staan elke auto goed, ook voor de nieuwe Renault Mégane GT TCe 205 geldt dat ie met grote velgen (nog) beter smoelt.

Zonder vierwielbesturing zou hij veel lekkerder rijden

Binnenin is het ruim en ziet het er redelijk strak uit. Renaults poging om je hier een heel premium-gevoel te geven, is niet helemaal geslaagd. De armleuningen op de deuren in de duurste versie zijn bekleed met mooi leer en afgewerkt met gekleurde stiksels, het stuur is nappaleer dat zo zacht is als een labradorpup, maar recht voor de neus van de bijrijder is het dashboard van gerecyclede regenpijp. Een reepje gepolijst plastic met een passend kleurtje haalt het ietsje op, maar niet voldoende om de twijfel over wel of niet premium weg te nemen. Ook de veel te prominente wangen van het middenconsole voelen goedkoop aan en ogen ook zo. Bovendien zijn ze zo hoog opgetrokken dat je als bestuurder veel met je rechterknie tegen die wangen zult stoten. Het zal allemaal te maken hebben met budgetten, kostprijscalculaties en wat al niet, maar het dashboard is iets dat je altijd ziet als je in de auto zit: wij hebben liever een baal stro als achterbank en een fraai uitzicht dan andersom. Je kinderen zullen het daar minder mee eens zijn.

Maar jullie waren toch redelijk tevreden over het interieur in de Renault Mégane GT TCe 205?

Dat we het interieur desondanks toch redelijk strak vinden, heeft te maken met het opgeruimde dashboard. Veel knoppen en functies zijn ondergebracht in een groot, iPad-achtig scherm (zonder dat scherm is het iets minder strak maar ruim voldoende). Dat 8,7-inch aanraakscherm is alleen op de GT-versie standaard. Het kost, inclusief navigatie, allemaal smartphone-koppelmogelijkheden, Bose-speakers, stuurbediening en digitale radio slechts 995 euro. Of 295 euro zonder Bose-geluid en stuurbediening. Dus: nemen. Tenzij je de kaalste Mégane kiest, want daarop is het niet leverbaar. Dat touchscreen is overigens bepaald geen ‘retina’ als het gaat om scherpte. Ook de snelheid van het systeem laat nog wel eens wat te wensen over. Net als de logica van sommige menu’s. Maar hé: kijk naar de prijs. We rijden met de GT en die is voorzien van kosmetische, sfeerverhogende en prettige extra’s. Hiervan krijg je ook een groot deel als je een gewone versie bestelt met GT-line-pakket. Hij oogt nog lekkerder. Bovendien heeft ie 205 pk, wat ‘m best rap maakt. Een sportchassis, een zeventraps automaat met flippers en 4Control maken het allemaal wat comfortabeler.

Wat zijn de prestaties van de Renault Mégane GT TCe 205?

Van 0 naar 100 in 7,1 seconden is best snel. Heel lollig is dat je dat met launch-control kunt doen. Knopjes indrukken, linkervoet op de rem, rechts vol op het gas en dan plots van de rem af: de Mégane GT stuift er vandoor, met een toefje wielspin en zo optimaal mogelijk gebruikmakend van grip, vermogen en opschakelmomenten. Een leuk gebbetje dat je als eigenaar vast drie keer zult gebruiken. De wegligging en besturing van de standaard Mégane zijn fijn: niet te hard, niet te zacht, met goed gevoel in het stuur. De GT gooit daar een schep bovenop, en dat kan ook niet anders omdat de jongens en meisjes van Renault Sport zich ermee bemoeid hebben. Maar de niet uit te schakelen vierwielbesturing is niet ons kopje thee.
Tot een snelheid van 60 km/u sturen de achterwielen tegen – met ingeschakelde sportknop is dat tot 80 km/u. Dat verhoogt de wendbaarheid en stuurprecisie; het geeft een gevoel van een kleinere wielbasis. Boven de 60 (of 80) sturen de achterwielen mee ter verhoging van de stabiliteit in lange, snelle bochten; het gevoel van een langere wielbasis. Dit laatste merk je in de praktijk nauwelijks en dat is precies wat we willen: het voelt natuurlijk en vertrouwenwekkend. Maar het tegensturen tijdens het betere gooi- en smijtwerk (dat mag met deze auto, want er staat GT op) maakt ‘m nerveus om te rijden.

Wat vinden we er van?

Je moet je stuurgedrag her-ijken omdat de auto onnatuurlijk sneller bochten rondt dan je verwacht. Af en toe voelt het alsof je bijna boven de macht van de auto aan het rijden bent (wat niet zo is). Dat geeft minder vertrouwen, het zou natuurlijker moeten aanvoelen. Misschien is de achterwieluitslag te groot waardoor het niet prettig voelt. Of om het nog beter te verwoorden. We krijgen het idee dat deze snelle Renault Mégane GT TCe 205 zonder dat systeem veel lekkerder zou kunnen rijden. Misschien went het als je er dagelijks mee rijdt. Maar dat lukte tijdens onze testrit niet. Een uitknop zouden we van harte toejuichen. We vinden de nieuwe Renault Mégane GT TCe 205 grotendeels zeer geslaagd. Hij oogt vanbuiten mooi, op dat goedkope plastic binnenin na geldt dat ook voor het interieur. De rijbeleving is prima in orde – met de nadruk op ‘beleving’. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van de sturende achterwielen. Maar het palet Mégane-varianten is breed genoeg om precies dat exemplaar te kiezen dat helemaal bij jou past. En anders koop je maar een Golf.

Specificaties Renault Mégane GT TCe 205



Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
205 pk @ 6.000 tpm
280 Nm @ 2.400 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,1 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
134 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.359 x 1.814 x 1.447 mm (l x b x h)
2.669 mm (wielbasis)
1.367 kg
50 l (benzine)
384 l (bagage)

Prijzen
NL € 31.290 (25%)
BE € 29.950

HET VONNIS
Mooi om te zien, steekt prima in elkaar, brengt de Mégane vast terug bij de top 5 in dit segment. Neem wel een GT-lijn op je standaard versie voor de leuke opties

Reacties