Sommige auto’s krijgen een andere neus als ze een paar jaar op de markt zijn, waardoor het op het eerste gezicht lijkt alsof er een compleet nieuw model wordt neergezet. Kijk maar naar de twee vorige generaties Clio: beide verloren hun eerste ontwerp ten gunste van iets moderners, terwijl je de oorsprong er nog duidelijk doorheen kon zien – dat oogde soms een beetje gekunsteld. Bij de Clio IV was een ingrijpende facelift niet nodig. Sterker, hij had in zijn originele vorm nog wel een paar jaar door gekund.

Vertaalde dat zich ook in de verkoopcijfers?

Van deze Clio, in 2012 de eerste auto die Renaults nieuwe ontwerptaal in de praktijk bracht, werden elk jaar meer exemplaren verkocht dan in het jaar ervoor. Zelfs in zijn vierde productiejaar loopt het dusdanig de spuigaten uit dat er begin 2017 een extra fabriek wordt geopend om aan de vraag te kunnen voldoen. De Clio leidt zijn segment in Europa en het is niet moeilijk om te zien waarom: hij is fris, modieus en rijdt uitstekend.

Renault zou dus wel gek zijn om er veel aan te veranderen. De bumpers en de grille werden licht gewijzigd, er kwamen nieuwe koplampen en achterlichten, er zijn andere velgen en de personalisatieopties werden uitgebreid met zaken als stickers op het dak en spiegelkappen in een ander tintje. In totaal zijn er nu 30 kleurcombinaties mogelijk.

Zijn de veranderingen binnenin iets meer gewaagd?

Het interieur werd in zijn geheel wat opgevijzeld. Het plastic is iets hoogwaardiger, er zijn mat-chromen accenten en luxezaken als een automatisch dimmende binnenspiegel. De stoelen zijn nieuw en bieden meer steun. Er zijn drie media­­-sy­stemen te krijgen, waaronder het ­nieuwe R&Go dat je smartphone in een infotainmentscherm verandert. En je kunt kiezen voor Bose-audio met zeven speakers.

Naast de bekende 90 pk benzine- en dieselmotoren is er een nieuwe, sterkere diesel in de vorm van de dCi 110. Wij rijden met de Renault Clio TCe 120 Intens, die je voortaan met een handgeschakelde zesbak kunt krijgen (de minder krachtige TCe 90 heeft een vijfbak). Het hitsige turbomotortje is best schakellui te rijden, maar vraagt stiekem om toeren en komt vanaf zo’n 4.000 tpm echt lekker op stoom. Het onderstel is zo goed als je maar van een auto zonder uitgesproken sportieve ambities kunt verwachten, net als de besturing: vrij licht maar accuraat. De nieuwe versnellingsbak schakelt kort, weliswaar iets onbestemd, maar is alsnog twintig keer verma­kelijker dan de EDC-automaat. Kleine, toergrage hatchbacks met handbak blijven dolle pret en de Clio is nog altijd een van de betere.

Wanneer kan ik de nieuwe Renault Clio TCe 120 Intens bij de dealer ophalen?

Na de zomerstop rolt de vernieuwde Clio uit de Renault-fabrieken. In Nederland koop je de TCe 90-instapper voor een onveranderde 14.490 euro; deze Renault Clio TCe 120 Intens is er vanaf 18.690 euro. Voor een Estate betaal je altijd 1.500 euro extra.

Motor
1.197 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 199 km/u
Verbruik
5,3 l/100 km
118 g/km CO2
C Label
Afmetingen
4.062 x 1.731 x 1.448 mm (l x b x h)
2.589 mm (wielbasis)
1.065 kg 45 l (benzine)
300 / 1.146 l (bagage)
Prijzen
NL € 20.390 (25%)
B € 19.000

Vonnis
De Clio is nog lang niet aan het eind van zijn Latijn. Subtiele verbeteringen zorgen dat ie er weer even tegen kan. En het is een plezier om het vrolijke viercilindertje nu met een handbak te kunnen opjutten

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)