Overfinch is de snoeptrommel voor liefhebbers van dikke Range Rovers. De veredelaar verlegt zijn horizon nu zo dat hun modellen in vervolg niet alleen voor overbetaalde voetballers zijn.

Overfinch is in Nederland en België slechts in kleine kring bekend. Door de modificaties aan de toch al niet goedkope basismodellen worden de auto’s van de huisleverancier van vrijwel alle Britse eredivisiespelers bijna onbetaalbaar aan deze kant van de Noordzee. Hier zie je vooral blonde bimbo’s met gewatteerde bodywarmers, langharige zoontjes en kokette dochtertjes in hun witte standaard Range Rover Sport naar scholen en hockeyvelden scheuren.

Nee, dan de voetballers. Liefst zeven van de elf basisspelers van het Britse elftal reden ten tijde van het EK 2012 in een Overfinch Range Rover. Daarmee is het merk daar populairder dan overspel en het missen van penalty’s.

Het jongste wapenfeit is de GTS-X. In de basis een Range Rover Sport V8, maar dan met extra pep, een verlaagd onderstel (daar gaan je terreincapaciteiten), vette wielen en knaloranje lak. Een extra koopargument (voor sommigen dan) is dat de prijs het dubbele is van een standaard RRS V8. Ach, met een halve dag overwerken heeft een goeie voetballer dat terugverdiend.

Maar: ook Overfinch zal last hebben van de crisis en moet daarom nieuwe markten aanboren. Een ideetje van de nieuwe eigenaar – net als de verhuizing naar Leeds. Overfinch ziet zichzelf vooral als het neusje van de zalm als het gaat om Range Rover-tuning. Ze showen maar al te graag dat een RR die door hen onderhanden is genomen een duidelijke meerwaarde heeft. Vandaar de veranderde merknaam op de neus.

Je hoeft niet (meer) bang te zijn dat de stoelen bekleed zijn met struisvogelleer, bezaaid met diamantjes en dat er aan de hemelbekleding glimmende kroonluchters hangen. Nee, het nappaleer is fraai doorgestikt, het interieur is verder afgewerkt met obligaat koolstofvezel. Niet schokkend, en dat is juist goed.

Ook onder de motorkap gaat het er anders aan toe. Tot nog toe kwam de extra kracht van een getransplanteerde Corvette-V8, nu pakken ze de zaken subtieler aan. De 5,0-liter V8 blijft waar ie zit, maar met een aangepaste chip, een beter ontstekingssysteem en een barbaars uitlaatsysteem komt er nu 575 pk uit, tegen 500 normaal. Overfinch belooft dat als de weercondities meewerken de sprint van nul naar honderd in vijf seconden moet lukken. Een beangstigend idee, als je in gedachten houdt dat het bakbeest tweeënhalve ton weegt.

Op de weg blijken de prestaties net zo verbluffend als op papier. Hij rijdt dus net als een RRS V8, maar de GTS-X is ontiegelijk veel sneller en bovendien nog beangstigender. Je vraagt je af of het gezond is om met een auto van dit gewicht zulke capriolen uit te halen. De vering en demping van de GTS-X zijn merkbaar stugger dan van de basisauto. Hobbels en bobbels neemt ie als de beste, tegelijkertijd blijft ie in de bochten zo vlak als een strijkijzer. De verbeterde Brembo-remmen doen hun werk fabelachtig goed.


De uitlaat is alleen al een fiks deel van de meerprijs waard. Hij produceert een oergeluid dat doordringt tot in de vezels van je lijf. Je kunt van binnenuit het gebulder en gebrom uitschakelen met een knop, maar waarom zou je? Zolang de buren niet klagen, moet je ‘m lekker z’n gang laten gaan.

Nog meer dan de prestaties en het geluid zul je onder de indruk zijn van de afwerking van het interieur. Overfinch is met een magische naald en draad te werk gegaan. Er is geen plekje te vinden dat niet onder handen is genomen. Zelfs de verste hoekjes van de a-stijlen, waar je alleen komt als je je neus bijkans door de voorruit hebt geduwd, zijn met de grootste zorg behandeld. Het zou me niet verbazen dat, als ik stiekem aan het leer zou likken, dat naar de lekkerste biefstuk ooit zou smaken. Ambachtelijk werk is helemaal in de mode en wat dat aangaat loopt Overfinch voorop. De bekleding is minutieus fraai aangebracht, geen kreukje of vouwtje doet afbreuk aan het vakmanschap.

'Het liefst zou Overfinch bij Land Rover een soort van AMG-status krijgen'

Uiteraard is smaak heel persoonlijk. Als je wilt kun je de chique uitstraling van een GTS-X ook helemaal de nek omdraaien. Je krijgt wat je wilt, luidt het devies. Heb je liever een patchwork van verschillende kleuren leer op je stoelen? Het kan. Een paar jaar geleden haalde Overfinch nog het nieuws toen een Britse voetballer (het zal ook niet) een roze met witte Range Rover liet maken. Van officiële zijde liet Overfinch gauw weten dat de beste man enkele modificaties elders had laten uitvoeren, maar feit is dat er niets te gek is voor het bedrijf. Met typisch Britse diplomatie zegt een woordvoerder van Overfinch: ‘Als iemand ons verzoekt een onalledaagse kleurcombinatie te creëren, dan zegen we geen nee. Maar dat betekent niet automatisch dat we ermee te koop zullen lopen’.

Laten we niet roomser dan de Paus zijn. Elk bedrijf dat merkt dat er geld te verdienen valt, zou wel gek zijn als het een rij lijpe miljonairs die met blanco cheques staan te wapperen, zou weigeren.

Jaarlijks verkoopt Overfinch een paar honderd auto’s, maar dat kan veel meer worden als hun interpretatie van de Evoque en de Defender op de markt komen. Bovendien staat de nieuwe Range Rover ook al klaar, en ook daar zullen ze wel raad mee weten.

Op dit moment omschrijft Overfinch zichzelf nog als een ‘zeer nabije partner’ van Land Rover, maar het liefste zouden ze een soort van AMG-status krijgen, dus opgenomen worden in het LaRo-huis.

Heeft de GTS-X voldoende in zijn mars om het nobele doel te bereiken? Wis en waarachtig. Natuurlijk is het een klap geld voor een bescheiden vermogenstoename, een paar spoilers en een fraai interieur. Overigens: wie de motor verder ongemoeid wil laten en genoegen neemt met de uiterlijkheden kan zichzelf nog een lieve som besparen. Feit is dat de Overfinch domweg áf is. Hier is niet zomaar een tuner een de slag geweest, maar een echte carrosseriebouwer. Dus heb je altijd al gedroomd van een kanariegele Range Rover Sport met leer van Noord-Chinese hangbuikzwijntjes erin, bel dan even met de redactie, dan verbinden we je door.


Range Rover Sport Overfinch GTS-X



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 5,0 s

Top: 235 km/u

Verbruik: 9,8 l/100 km

Motor: 5.000 cc, V8 supercharged benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 575 pk

Koppel: 700 Nm

Gewicht: 2.535 kg

CO2: 250 g/km



Prijs

NL: op aanvraag

BE: op aanvraag



Vonnis

Een grandioze auto die er gelikt uitziet. De verwachte clientèle zal er geheid smakeloze creaties van maken. Jammer, maar jij zult dat vast niet doen

Reacties