De Range Rover is er nu ook voor captains of industry die graag buiten de gebaande paden treden of gewoon hun paard willen meenemen naar een afspraak. En dan niet in een trailer, maar gewoon naast henzelf, op de achterbank.

Je kunt je een hele bink voelen achter het stuur van de lange Range Rover, maar in feite draait het allemaal om de persoon achterin. Want de bijna negentien extra centimeters tussen de voor- en achterwielen vind je alleen maar terug in de beenruimte voor de achterpassagiers.

Natuurlijk is dat hetzelfde recept als bij een lange Mercedes S-klasse en daar gaat het ‘m nu juist om. Het geeft al aan welke doelgroep Land Rover met deze ultra-SUV bedient. Voordat de modderhappers onder ons gaan zitten miepen dat door de langere wielbasis de off-road-kwaliteiten van de Range Rover de nek om zijn gedraaid: wees gerust, het is nog steeds zo’n terreinbeul als altijd. Kun je een andere auto noemen die deze twee uitersten beter weet te combineren?

Onder de kap snort een dikke twinturbo diesel met 339 pk en acht cilinders. Voor de liefhebbers: er is 700 Nm koppel beschikbaar. De directeur van een caravanfabriek zou dus z’n complete jaarproductie in één rit bij de klanten kunnen langsbrengen. Deze V8 is er als Vogue en als Autobiography, de ‘groene’ maar nauwelijks goedkopere Hybrid voegt daar nog eens een Vogue SE-niveau aan toe. Voor de extra centimeters betaal je een bescheiden 3.900 euro.

Hoewel de lange Range Rover nu niet direct een gezinsauto is, heeft hij standaard een achterbank. In negen van de tien gevallen zal de koper voor twee separate stoelen kiezen. Gek genoeg wordt hij daarmee juist een veel betere gezinsauto, want de brede middentunnel is een perfecte gedemilitariseerde zone tussen twee kijvende blagen achterin. Door de enorme beenruimte is het ook gedaan met dat bloedirritante geschop tegen de rugleuning van de bestuurder en zijn voorpassagier. Bij nader inzien is de Range Rover LWB dus de allerbeste gezinsauto die je je kunt wensen.

Nu lijkt negentien centimeter maar een bescheiden groei, maar in de praktijk heb je echt de neiging de telefoon te pakken als je vanaf de achterstoelen iets tegen de bestuurder wilt zeggen. In ruimte kan hij wedijveren met de opgerekte S-klasse. Wat die laatste niet heeft en de Range Rover als geen ander, is de torenhoge zit boven het gepeupel in de kleine autootjes om je heen. Je hoeft geen blauw bloed te hebben om je koninklijk te voelen in deze auto. Voor de ramen zitten keurige gordijntjes en de rugleuning kan 17 graden achterover worden gezet.

De prestaties zijn ten opzichte van de korte variant nagenoeg gelijk gebleven. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is één tiende van een seconden trager, het weggedrag is nauwelijks anders. Het enige wat we dachten te voelen was een lichte torsie in het onderstel. Maar mag het, als je zo’n zware auto een eind verlengt? Gebleven is dat onoverwinnelijke karakter dat de Range Rover groot heeft gemaakt. Zowel in luxe, voorkomen als rijkwaliteiten is dit de absolute top.


Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 LWB Autobiography



18/20



Motor

4.367 cc

V8 turbo

339 pk / 700 Nm



Aandrijving

vierwiel

8v automaat



Prestaties

0-100 in 6,6 s

top 218 km/u



Verbruik/milieu

8,7 l/100 km

229 gr/km CO2



Afmetingen

5.199 x 1.983 x 1.840 mm (l x b x h)

3.120 mm (wielbasis)

2.488 kg



105 l (diesel)

550-2.030 l (bagage)



Prijzen

NL € 172.800

BE € 129.500



Het vonnis

De ideale limo voor CEO’s van een afgelegen olieveld of een paardenliefhebber met lange benen: 19 centimeter meer beenruimte achterin is een flinke slok. Vliegtuigmaatschappijen kunnen er een voorbeeld aan nemen

Reacties