De tweede leg van de tweede generatie Cayenne verschilt in uiterlijk niet enorm van z’n voorganger. Wel heeft ie een nieuwe motor – een 3,6-liter V6 met twee turbo’s – en die maakt ‘m lichtvoetiger.

De Cayenne is de SUV die het merk Porsche even succesvol als verguisd heeft gemaakt. Succesvol: Porsche geeft ruiterlijk toe dat het niet het bedrijf zou zijn dat het vandaag is zonder de verkopen van de Cayenne. ‘Sinds 2002 hebben we er 579.000 stuks van verkocht. Met het geld dat we daarmee verdienen, kunnen we investeren in de ontwikkeling van nieuwe sportwagens, zoals de 918’, zegt Julian Baumann, marketing- en salesdirecteur van de SUV-productielijn van Porsche.

Verguisd: velen, ook bij TopGear, vinden dat Porsche haar erfgoed en haar stijl heeft verkwanseld door met een SUV op de markt te komen (en tegenwoordig zelfs met twee SUV's; heeft je buurman al een Macan van de zaak?). We zijn inmiddels gewend aan een straatbeeld waarin manshoge Porsches de klinkers uit de lanen van Amsterdam-Zuid trekken, maar ooit was dat anders, en toen was de komst van de Cayenne een schok.

Gewend als we aan de Cayenne zijn, is ie niet meer weg te denken van onze wegen. Zoals dat dan gaat, moet een model om verkopen te continueren zo nu en dan worden verfrist. De laatste grote restyling van de Cayenne vond plaats in 2010, nu is er dan een kleine metamorfose, die bedoeld is om de introductie van twee nieuwe aandrijflijnen luister bij te zetten: voornoemde 3.6 en de langverwachte S E-Hybrid, een plug-in hybride die 416 pk heeft en tot maximaal 36 kilometers geheel elektrisch kan rijden. Die kost in Nederland 84.500 euro – Belgen betalen ietsje meer: 85.063 euro, nog altijd minder dan de helft van de 175.400 euro die de vernieuwde Cayenne Turbo in Nederland kost. In België is die versie ‘slechts’ 132.132 euro.

Eerst dat vernieuwde uiterlijk maar eens. We zetten onze donkerbruine 3.6 naast een Cayenne van de generatie-2010 en wat we zien, zijn een andere motorkap en andere kop- en achterlampen. Hij ziet er daardoor wat lager, scherper en breder uit dan z’n voorganger. Wat sportiever dus, eigenlijk. Porsche wijst ons op meer veranderingen: andere uitlaten, nieuwe dakspoiler, koplampen die zowel bi-xenon als led zijn.

Technisch gezien is er ook een en ander gewijzigd: de nieuwe Cayenne moet preciezer, comfortabeler en sportiever sturen, en alle Cayennes zijn wat zuiniger en ietsje sneller geworden.

Het interieur is wat forser onderhanden genomen. Het stuur is nog multifunctioneler en ergonomischer, de achterpassagiers krijgen meer steun van hun stoelen en meer ventilatie, de deuren sluiten zichzelf zachtjes en vanzelf, de voorruit isoleert meer, er zijn nieuwe hulpsystemen die je helpen parkeren of ontsnappen aan kettingbotsingen, en er is een zelfdenkende cruisecontrole.


Met andere woorden: de vernieuwde Cayenne is wat bijdetijdser in z’n segment geworden. Wie instapt wordt direct omringd door een weldaad aan eindeloos strekkend leer en dozijnen aluminium knopjes. Techniek en luxe gaan er hand in hand, eigenlijk precies hoe je zelf ook een Porsche-SUV zou bedenken: het moet allemaal luxer zijn dan in de sportwagens, maar geen moment zou je z’n race-afstamming mogen vergeten.

Door de bijna eindeloze instelbaarheid van de stoelen zit je voortreffelijk en het zicht is goed, waarna je de sleutel in het contactslot (als vanouds op links) steekt, geen startknop indrukt maar de sleutel omdraait, en hoppeta, daar gaan we, lekker een stukje Porsche rijden in de heuvels rond Barcelona.

Ter vergelijking met de nieuweling, de 3,6-liter S, rijden we eerst even met de S Diesel met 385 pk en, lieve moeder, 850 Nm. Hij is een brullend (althans met de raampjes open), zwaar beest, dat op dinosaurusachtige manier vliegensvlug is. Zou ie niet zo veilig en robuust aanvoelen, zou ie niet zo stabiel zijn, dan zou je er bang van worden. Wie even een pupillenelftal naar een training moet brengen met 200 km/u, en voor de zekerheid altijd een paar mud aardappelen bij zich heeft, die heeft er een perfecte auto aan.

De nieuwe S is een heel andere propositie. Hoewel ie er nagenoeg hetzelfde uitziet, weegt ie 130 kilo minder, en dat voel je meteen in de besturing. Hij voelt lichtvoetiger en wendbaarder aan. De 3,6-liter V6, die eerder al werd geïnstalleerd in de Macan Turbo, is in de plaats gekomen van de V8. Hij is ook in volume kleiner, terwijl het aantal pk’s is toegenomen met 20 pk, tot 420 pk, en het koppel met 50 Nm tot 550 Nm. Dat zijn getallen waar je wat aan hebt. Niets ten nadele van de S Diesel, maar de S op benzine geeft de Cayenne toch een beetje speelsheid terug die je verwacht van een auto die door een sportwagenfabrikant wordt gemaakt. Het is een vrolijk voertuig dat z’n afkomst veel minder verloochent dan de Diesel dat doet.

Het effect van de V6 in plaats van een V8 heeft er bovendien toe geleid dat de S bijna 10 procent zuiniger is dan z’n voorganger. De nieuwe S rijdt ongeveer één op tien, en dat is voor een auto met dit formaat en gewicht lang zo beroerd niet.

Anderzijds is het zo dat de meeste mensen een Cayenne niet zullen kopen omdat ie zo zuinig is. De meeste mensen kopen een Cayenne omdat er achterop ‘Porsche’ staat, en liefst ook ‘Turbo’. Omdat ie zo makkelijk parkeert in de P.C. Hooftstraat, en omdat je er zo eenvoudig wat hockeysticks achterin kwijt kunt. Gekkigheid natuurlijk. Een SUV van Porsche koop je niet vanwege de ratio, die koop je op basis van emotie. En omdat de nieuwe S rationeler is dan ie emoties opwekt, moeten we maar even afwachten hoe populair ie wordt.


Porsche Cayenne S



13/20



Motor

3.604 cc

V6 biturbo

420 pk / 550 Nm



Aandrijving

vier wielen

8v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 5,5 s

top 259 km/u



Verbruik (gemiddeld)

9,8 l/100 km

229 g/km CO2



Afmetingen

4.855 x 1.939 x 1.705 mm (l x b x h)

2.895 mm (wielbasis)

2.085 kg

85 l (benzine)

670 / 1.780 l (bagage)



Prijzen

NL € 111.300 (25%)

BE € 83.127



Het vonnis

De nieuwe Cayennes zien er breder en lager uit. De nieuwe S, met een V6 uit de Macan, is daardoor lichtvoetiger en vrolijker dan z’n voorganger, die een V8 meetorste. Ook is ie zuiniger en sneller, dus wij zijn tevreden!

Reacties