Autotests

Porsche Cayenne GTS

Drives: Porsche Cayenne GTS - Foto 1Drives: Porsche Cayenne GTS - Foto 2Drives: Porsche Cayenne GTS - Foto 3Drives: Porsche Cayenne GTS - Foto 4
13-01-20081 reactie
Vergeet even het uiterlijk en zijn foute imago. Dit is een SUV met de S van sportauto.
 
Net als ieder ander met een beetje smaak, rilde ik bij het idee toen de Porsche-mensen aankondigden dat ze een SUV op de markt zouden brengen. Porsche-puristen sprongen de tranen in de ogen, alleen al bij het idee dat er zo’n mastodont met een badge van hun geliefde merk getooid zou worden. Toen de onthulling eenmaal een feit was, draaiden hun magen zich om. Ik kreeg braakneigingen toen het doek van de Cayenne werd getrokken. Het zag eruit als een gemuteerde 911.
 
Ondertussen lacht Porsche in zijn vuistje. Sinds de introductie zijn er meer dan 150.000 Cayennes verkocht. De hoge heren van Porsche noemen hun eerste vierdeurs ‘de kip met de gouden eieren’. Ter illustratie: de winst voor belasting bedroeg in het boekjaar 2006/2007 ruim vier miljard euro, een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. Wie het laatst lacht, lacht het best.
 
De naam GTS zou je bekend in de oren kunnen klinken. In de jaren zestig had Porsche de 904 Carrera, een auto die deze drielettercombinatie beroemd maakte. Nu heeft Porsche de typeaanduiding dus gebruikt (zei daar iemand misbruikt?) voor de nieuwe super-SUV. Het model komt de gelederen vanaf februari versterken, de prijs is nog niet bekend. Je zou het misschien niet verwachten, maar hij is echt sportief, als je daarvan tenminste kunt spreken bij een SUV. In feite is het uiterlijk een Cayenne Turbo, compleet met tweedelige achterruitspoiler en sexy 21-inch velgen met lage banden in de uitgeklopte wielkasten. De auto werd 24 mm verlaagd, als eerste Cayenne wordt het PASM-systeem (Porsche Active Suspension Management, oftewel een elektronisch instelbaar onderstel) gecombineerd met reguliere metalen vering. Normaal was dit voorbehouden aan de sportmodellen. Door wat aanpassingen aan de luchtinlaat van de 4,8-liter V8 levert deze nu twintig pk meer.
 
De GTS heeft een handgeschakelde zesbak, al zullen de meeste kopers voor de circa 4.000 euro kostende automaat opteren. Ook luchtvering met de dyna-mische instelling (Porsche Dynamic Chassis Control) zal een populair extra zijn. Wil je echt sportief bezig gaan, dan houd je het bij de basis. Dus schakelen met de hand en metalen vering in plaats van luchtzakken. Als je maar niet kiest voor Nordic Gold, een blaartrekkende kleur die Porsche heeft voorbehouden aan de GTS.
 
Laat je lekker wegzakken in de geprofileerde maar supercomfortabele stoelen, geniet van de meest sportieve SUV ooit. Om te beginnen klinkt hij geweldig. Met een druk op de Sports-knop zet je het onderstel in de sportstand, reageert het gaspedaal sneller op je voet en gaat er in de uitlaat een klep open. Het geluid dat je dan hoort, zou een SUV eigenlijk niet mogen maken. Hij is snel, de acceleratie ligt op 6,1 seconden voor de standaardsprint, de top bedraagt 253 km/u.
 
Maar vooral het bochtengedrag en de wegligging laten een magistrale indruk achter. Je vergeet al snel dat je met een monsterlijke SUV van twee ton staal en een beetje plastic onderweg bent. Petje af voor Porsche, want ze zijn er in geslaagd om de lekkerste SUV ter wereld te maken. Hij mag dan afschuwelijk lelijk zijn, zijn prestaties zijn onovertroffen. Deze auto is het bewijs dat schoonheid van binnen zit.


 

1 Reactie

marco
05-11-2008 11:41:09

jullie kraken de cayenne veel te veel af en wat dachten jullie van de nieuwe techart magnum 620 pk zandwit test die maar eens

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...