Laten we met de gewone Turbo zonder dak beginnen…
Van 0 naar 100 km/u  kost de Porsche 911 Turbo Cabriolet 3,5 seconden, de topsnelheid is 320 km/u, hij heeft vierwielaandrijving voor het haast crimineel hoge koppel van 710 Nm, ziet er met z’n stoffen kap – die in dertien seconden opent – meer dan goed uit, en als klap op de vuurpijl kunnen er vier mensen in zitten. Onder normale omstandigheden gaan de 520 pk’s via de achterwielen naar de weg, maar als het nodig is, schakelt het Porsche Traction Management systeem razendsnel het watergekoelde (!) differentieel om zodat de voorwielen ook gaan meedoen. Ook de mate van slip en de remverdeling worden met differentiëlen gereguleerd. Dat alles zorgt voor een geweldige, maar toch heel natuurlijk aanvoelende wegligging.

De beleving van de Porsche 911 Turbo Cabriolet

In een lange bocht of bij hard remmen, voelt je mond aan als een slacentrifuge: al je speeksel wordt naar één kant geslingerd. Bij een snelle acceleratie heb je dat niet: dan dicht je dubbelgeklapte tong als de laadklep van een veerboot je keel af. Tip voor de liefhebbers: zet de Turbo in de Sport Plus-stand, zet je linkervoet op de rem, trap het gaspedaal in, wacht tot er Launch voor je neus staat, en laat de rem los. Wat er dan gebeurt, is met geen pen te beschrijven. Zelfs de meest puriteinse automobilist zal vloeken als een bootwerker.

De Porsche 911 Turbo Cabriolet heeft nog meer in petto. Hij blijkt namelijk ook heel ‘lief’ in de omgang te kunnen zijn. Rustig tokkelend door de stad is hij zo mak als een kleine hatchback. In de neus zit een alleszins redelijke bagageruimte, bovendien kun je op de achterzittingen (kleine) passagiers of je boodschappentassen kwijt. De zeventraps pdk-transmissie is bijzonder fijn, zij het dat hij wat nerveus wordt als je het gaspedaal snel op en neer beweegt.

De standaard start-stopregeling is erg enthousiast. Als je nog niet eens stilstaat, schakelt hij de motor al uit; we haalden een verbruik van 11,4 l/100 km. Het mooie is dat je de Porsche 911 Turbo Cabriolet met een gerust hart aan de straat kunt parkeren. Niet alleen kunnen er dan meer mensen van genieten, maar hij is ook niet zo schreeuwerig dat er drommen mensen op af stieren. Tot en met het elektrisch te bedienen windscherm is de 911 Turbo Cabriolet een fraai staaltje van ingetogen design, niemand zal je voor patser uitmaken.

Turbo of een Turbo s?

Toch is het niet de beste 911. Benut je het volle potentieel van de Turbo, dan heb je niets aan de open kap. Je bent veel te druk met rijden om van het uitzicht te genieten. Bovendien is het motorgeluid té nadrukkelijk om prettig in het gehoor te liggen. Wat dat aangaat, kun je beter een Turbo Coupé nemen.

welke 911 wordt het nou?

Voor het open gevoel ben je beter uit met een Carrera S, waarbij je nauwelijks hoeft in te leveren op rijplezier en prestaties. Misschien vind je ons een stel verwende nesten, maar de conclusie is dat er leukere Porsches te koop zijn dan de 911 Turbo Cabriolet.

Porsche 911 Turbo Cabriolet


Motor
3.800 cc
zescilinder boxer turbo
520 pk / 660 Nm (overboost 710 Nm)

Aandrijving
vierwiel
7v automaat (PDK)

Prestaties
0-100 in 3,5 s
top 320 km/u

Verbruik/milieu
9,9 l/100 km
231 gr/km CO2

Afmetingen
4.506 x 1.880 x 1.292 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.665 kg

68 l (benzine)
125 l (bagage)

Prijzen
NL € 207.700
BE € 178.596

Het vonnis
Een magnifieke auto – als alle 911’s, maar niet de beste 911 van het moment. Kies liever voor een dichte 911 Turbo of als je per se open wilt kunnen rijden een Carrera S Cabrio of Targa. Als je de keuze hebt natuurlijk

Reacties