Laten we er niet om heen draaien: de 911 Targa was altijd het stiefkindje van Koning Porsche. Puristen kozen voor een dichte Elfer, proleten voor een cabrio. En de Targa? Tja, een beetje halfslachtig typje. In Nederland maakte de politie er ooit de blits mee op de snelweg, maar verder: nee. Jaren geleden schreven we zelfs dat het een model voor bedaagde mannen-op-leeftijd was.

Toch voelden we een steek rond het hart toen Porsche de naam Targa aan een model met een overmaats schuifdakje koppelde. Het was nog niet zo erg als toen de luchtgekoelde boxer vervangen werd door een watergekoeld type, maar onderhuids kleefde er kennelijk toch een historische meerwaarde aan de halfopen versie.

De Targa ‘was’ vooral praktisch

Het meest verfoeide stijlkenmerk van de Targa van jaren-her was de in grijs metaal uitgevoerde rolbeugel. Bij de eerste generatie had die vooral een praktische rol – volledig onbeschermd open rijden was in de VS niet toegestaan. Het is mooi om te zien hoe Porsche een stilistisch struikelblok nu tot stijlicoon weet te verheffen. Want de beugel is prominent aanwezig, maar niet eerder gaf die de auto zo’n geweldige uitstraling. Hij hint naar vervlogen tijden van pure, luchtgekoelde 911’s, maar geeft de Targa meer dan ooit een aparte plek in het leveringsprogramma.

Tegelijk is het model het podium voor een technisch hoogstandje van jewelste, namelijk de constructie waarmee het dakpaneel verwijderd wordt. Want waar je dertig jaar geleden zelf moest sjouwen met de uitneembare dakpanelen is het nu gerobotiseerd. En hoe. De op het oog vaste achterruit kantelt naar achteren en met een enorme hefboom zweeft het dak door de lucht om vervolgens in een ruimte boven de boxer te verdwijnen. Je zult begrijpen dat die truc alleen bij stilstand mogelijk is. Gelukkig maar, want tien tegen een dat je hiermee veel bekijks hebt. Over bekijken gesproken. We vinden de Targa mooier dan de cabriolet, niet in de laatste plaats vanwege de prachtige panoramische achterruit die vloeiend van links naar rechts om de targabeugel is gedrapeerd. Moet je nagaan: de Targa is nog een duizendje of wat goedkoper dan de cabrio ook.

De prestaties zijn al net zo goed als de looks

Op dit moment zit je bij een Targa altijd vast aan vierwielaandrijving. Het weggedrag doet maar weinig onder voor dat van de dichte versies. Dat is opvallend, omdat de Targa boven de heuplijn met een plus van 110 kilo ten opzichte van de coupé en veertig ten opzichte van de cabrio een flinke hoeveelheid extra massa heeft. Dat kan funest zijn voor de bochtstabiliteit.

We vermoeden dat Porsche de Targa in ere hersteld heeft om liefhebbers een plezier te doen. En eerlijk is eerlijk, met deze generatie Targa maakt Porsche het wel heel makkelijk om die groep te laten groeien.

Specificaties Porsche 911 Targa 4S


18/20

Motor
3.800 cc
zescilinder boxer
400 pk / 440 Nm

Aandrijving
vierwiel
7v automaat (PDK)

Prestaties
0-100 in 4,3 s
top 297 km/u

Verbruik/milieu
9,2 l/100 km
214 gr/km CO2

Afmetingen
4.491 x 1.808 x 1.303 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.575 kg

68 l (benzine)
135 l (bagage)

Prijzen
NL € 152.200
BE € 127.413

Het vonnis
Niet de scherpste rijeigenschappen van de 911-reeks, wel een van de meest stijlvolle met mooie techniek. Wat vroeger lelijk was, is nu simpelweg mooi en de oude Targa moet je maar lekker vergeten. Wij willen deze. Nu

Reacties