Het was een succesnummer voor Piaggio: de MP3-scooter met drie wielen waar iedereen met een autorijbewijs op mocht rijden. Dit is z’n opvolger, en zoals verwacht werd aan het recept niet al te veel veranderd.

De Piaggio MP3 bestaat inmiddels acht jaar, en toch zijn de reacties van omstanders nog altijd onbetaalbaar als je ermee komt voorrijden. Mensen staren je aan alsof je in een Ferrari zit, maar dan met een diepe frons in plaats van met open mond. Het blijft raar, zo’n scooter met twee voorwielen, al is wel gebleken dat het een goed idee is.

De vorige MP3 was er in meerdere gedaantes, waaronder een versie die enkel voor motorrijders bestemd was. Van dat gamma is Piaggio afgestapt: de nieuwe generatie MP3 is er in één soort, die in een Business- en een Sport-uitvoering is te leveren en altijd geschikt is voor het b-rijbewijs. Overigens: in Nederland mogen nieuwe automobilisten er niet meer op rijden, maar als je je rijbewijs al had vóór 19 januari 2013, mag het wel.

Naast het frame en het ontwerp, dat vooral aan de achterzijde een stuk frisser oogt, is het grote nieuws de 500 cc-motor met ride-by-wire, die er met ruim 40 pk lekker de gang in weet te brengen en dat nagenoeg trillingvrij doet. Ook is er nu abs en tractiecontrole te leveren, en dat is voor het eerst op een driewielige scooter. Er werd aandacht besteed aan het comfort en de ruimte – zowel voor jou als voor je bagage – en zaken als remmen en (led-)verlichting werden verbeterd. De velgen zijn groter voor een stabielere wegligging, en inderdaad, daarmee ziet de MP3 er ook meteen een stuk minder lullig uit.

Rijden is nog steeds kinderlijk eenvoudig: motorrijders doen het met twee vingers in hun neus, en voor automobilisten went het snel. Er zijn twee remhendels en een (wettelijk verplicht) rempedaal. Bij je rechterduim zit een knopje waarmee je de hellingshoek van de voorwielen op slot zet, zodat je niet omvalt bij het stoplicht.

Je zit rechtop op de MP3 en kijkt uit over een simpel en netjes in elkaar gesleuteld dashboard waarin zelfs een toerenteller prijkt. Je kunt je telefoon met de scooter verbinden via een app, altijd leuk. De spiegels zijn goed geplaatst en het windscherm is in hoogte verstelbaar. De MP3 trekt pijlsnel op tot een kilometer of 80 per uur, daarna gaat ie wat rustiger door naar z’n top van 155 km/u. In lange, snelle bochten is de wegligging best wennen, maar de MP3 is niet van zijn stuk te brengen. Neem je korte bochtjes in de stad iets te enthousiast, dan rijd je wel vrij makkelijk de bok aan de grond; dat is even schrikken.

Onze keus zou het niet snel zijn, zo’n MP3, maar dat komt doordat wij een motorrijbewijs hebben. Heb je dat niet en wil je toch comfortabel tussen de files door tuffen – of val je gewoon voor de cult van de driewielscooters – dan is de nieuwe MP3 onverminderd een aanrader.


Piaggio MP3 Sport 500 LT ABS



12/20



Motor

493 cc

eencilinder

40 pk / 47 Nm



Aandrijving

achterwiel

traploos (cvt)



Prestaties

0-100 n.b.

top 155 km/u



Verbruik/milieu

verbruik n.b

CO2 n.b.



Afmetingen

2.205 x 775 x 790 mm (l x b x h)

1.550 mm (wielbasis)

ca. 240 kg



12 l (benzine)

n.b. (bagage)



Prijzen

NL € 10.959

BE € 9.225



Het vonnis

Veel praktischer kun je je niet door de stad bewegen. De MP3 biedt plek aan twee mensen en een laptoptas, rijdt vlot en rolt moeiteloos over stoeprandjes en zo. Rijd je geen motor, probeer dit eens

Reacties