De Opel Corsa OPC dicht als Nürburgring Edition het gat met de Citroën DS3 Racing en de Renault Clio RS. De OPC wordt van diamant nu briljant.
 
Net als bij een sterke espresso staan de prestaties van deze opgefriste Opel Corsa niet in verhouding tot de maat. Want ook al is de tot 500 exemplaren gelimiteerde Corsa OPC Nürburgring Edition nog steeds niet de snelste hot hatch ter wereld, met z’n vermogen van 210 pk doet de auto toch veruit de meeste concurrenten verbleken. Opel spreekt zelf van ‘briljante rijeigenschappen, die tot stand zijn gekomen tijdens zwaar testwerk op één van de meest veeleisende circuits ter wereld’.
 
Hoe zwaar dat testwerk was, kan natuurlijk niet gecontroleerd worden, maar dat de wegligging indrukwekkend is, staat buiten kijf. Vreemd genoeg mochten we niet op de Nordschleife bestuderen hoe goed de OPC-afdeling zijn huiswerk had gedaan. Het werd de Lausitzring; een hogesnelheidscircuit in het voormalige Oost-Duitsland dat op een uur rijden van Berlijn ligt en dat vooral bekendheid verwierf doordat Alex Zanardi er zijn benen verloor tijdens een Champ Car World Series-wedstrijd.
 
Wanneer we in deze hete Corsa met een snelheid van bijna 180 kilometer per uur door dezelfde bocht rijden als waar Zanardi bijna dodelijk verongelukte, voelen we ons hart sneller kloppen. Niet vanwege het ongeluk van Zanardi, maar uit pure angst. De achterwielen beginnen – weliswaar langzaam en zeer voorspelbaar – weg te glijden wanneer we halverwege de bocht voorzichtig van het gas af gaan en de hobbels in de baan helpen niet echt om de achterzijde in het gareel te krijgen.
 
Gelukkig is daar het door OPC opnieuw afgestelde esp-systeem dat erger voorkomt, maar het gegeven dat de mannen in de Champ Car meer dan twee keer zo snel door dezelfde bocht gaan, zorgt ervoor dat je toch wel enig respect krijgt voor de coureurs in dit soort Nascar-achtige races.
 
De OPC Nürburgring-editie kreeg niet alleen een nieuw afgesteld esp-systeem. Ook werd het zwaartepunt verder verlaagd en werden nieuw ontwikkelde veren en schokdempers van Bilstein gemonteerd. Technologisch hoogstandje is het door Brembo ontwikkelde nieuwe en lichte remsysteem voor de vooras, met speciale remvoeringen. Daarnaast werden ook de instellingen van abs en tractiecontrole aangescherpt. Of eigenlijk losser gezet, om later in te kunnen grijpen en dus zoveel mogelijk rijplezier te generen voor de inzittenden.
 
De nieuwe parameters waren mogelijk dankzij de toevoeging van een prachtig functionerend sperdifferentieel op de vooras. Er is meer aan de hand. Het 1,6-liter turboblok werd door de toevoeging van een grotere turbo opgevoerd van 192 naar 210 pk. Het koppel steeg tot 250 Newtonmeter en tijdens de overboost wordt er zelfs 280 Nm richting de voorwielen gestuurd. Opel claimt dat de Corsa OPC NE daarmee in 6,8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 230 km/u weet te bereiken. Je moet hiervoor echter wel benzine tanken met een octaangetal van 100. Met gewone brandstof heb je vijf pk minder.
 
Het zijn geen revolutionaire stappen ten opzichte van de standaard Corsa OPC, maar het resultaat blijkt meer dan de som der delen. De Corsa OPC was snel, maar dan vooral rechtdoor. In de bochten speelden de geringe grip en de matige besturing de auto parten. Om de verbeteringen van de Nürburgring Edition in de praktijk te ervaren, nam voormalig toerwagencoureur Joachim Winkelhock ons op sleeptouw op het binnenveld van het circuit.
 
‘Jockel’, zoals hij liefkozend wordt genoemd, bestuurde een standaard OPC, terwijl wij probeerden hem te volgen met een Nürburgring Edition. Dat ging verbazingwekkend goed. Dankzij het uitzonderlijk goede sperdifferentieel van de Nürburgring OPC komt dit model extra goed uit de verf in de vele korte bochten die dit circuit kenmerken. Winkelhock reed voor wat hij waard is. Toen de sessie was afgelopen, tikte zijn standaard OPC als een geigerteller in een Japanse kerncentrale en de grootmeester stapte zelfs licht bezweet uit. Onze auto gaf geen krimp.
 
De besturing is goed uitgewogen en van torque-steer is nagenoeg geen sprake. Het esp-systeem grijpt inderdaad laat in, maar je kunt het gerust uitschakelen. Zelden hebben we in zo’n klein autootje zo snel alle vertrouwen gekregen in het onderstel. Het sperdifferentieel lost alle zaken op en zolang je niet met 180 km/u de circuitbocht neemt waar Alex Zanardi bijna dood ging, hoef je je geen zorgen te maken.
 
De versnellingsbak schakelt snel en trefzeker en ook de remmen zijn buitenproportioneel goed. Ze bieden veel gevoel en brengen de auto binnen recordtijd tot stilstand.
 
Nu de hamvraag: hoe lang doet de Opel Corsa OPC Nürburgring Edition over een rondje Nürburgring Nordschleife? Dat weten de heren naar eigen zeggen niet, aangezien de recordpoging pas later dit jaar plaatsvindt. ‘We verwachten dat de auto qua tijd zal uitkomen in de buurt van de tijd van de Astra OPC’, aldus Joachim Winkelhock. ‘De Astra is sneller op de rechte stukken, maar in de bochten doet de Corsa het beter.’
 
Wanneer Jockels woorden kloppen, moet de Corsa aldus een tijd van rond de 8 minuut 35 kunnen halen. Dat zou aanzienlijk sneller zijn dan de rondetijd van de standaard Corsa OPC, die met z’n 192 sterke motor een tijd van 8.47,99 realiseerde. Zelf kunnen we het helaas niet controleren. Wat dat betreft hopen we daarom maar op de komst van de Opel OPC Lausitzring Edition, zodat we wellicht weer eens het genoegen van een introductie op de Nordschleife mogen smaken.
 
 

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition


 

Leuk 

Sperdifferentieel sleurt je door de meest onmogelijke bochten

 

Niet leuk 

Uiterlijk is wat druk en neigt naar ordinair

 

TopGear-vonnis

Maakt alle lacunes van de standaard OPC goed. Moest wel, de Clio RS en DS3 Racing waren veel beter

 

Prestaties  

0-100 km/u 6,2 sec., top 230 km/u, 7,6 l/100 km

 

Techniek 

1.598 cc viercilinder, voorwielaandrijving, 210 pk, 280 Nm, 178 g/km CO2

 

Doen!   

Heel snel bestellen



Niet doen   

Naar Duitsland om 100 octaan te tanken. Gulf heeft hier 10 pompen waar dat als Challenger te koop is

 

Prijs NL n.n.b.

Prijs BE n.n.b.

Reacties

Meer van TopGear