Niet lang na de introductie van de nieuwe Mini kwam er dan ook een vijfdeurs versie om de hoek kijken. Huh? Dus je bent aan het shoppen voor een Mini Cooper S. Dat doe je natuurlijk omdat je gevallen bent voor z’n toffe, hippe uiterlijk. Omdat ie je voor zich gewonnen heeft met z’n aandoenlijke bollige voorkomen, z’n speelse led’jes en het koddige blèrgeluidje dat nog uren in je hoofd bleef hangen nadat je er door eentje werd ingehaald. Aangezien je nu dan echt de stap gezet hebt om zo’n auto aan te gaan schaffen, heb je de afweging al gemaakt die het onderscheid maakt tussen gewone autokopers en autoliefhebbers: je bent bereid in te schikken wat betreft gebruiksgemak daarom de nieuwe Mini Cooper S 5-deurs. Goed van je, een ferme schouderklop van ons.

Mini’s zijn niet praktisch, dat weet een kind. Er is nauwelijks een auto te bedenken die vorm hoger boven functie plaatst, behalve misschien die rijdende hotdog-worstmobiel die af en toe in Amerika opduikt. Let wel, dat is geen verwijt: Mini vindt het belangrijk om een bepaalde uitstraling te hebben en een bepaald gevoel op te roepen, en dat is prachtig. Maar niet praktisch.

Een Mini Cooper S 5-deurs?

Toen bekend werd dat er een vijfdeurs Mini zou komen – en dan niet een of ander opgeblazen SUV-achtige, maar een standaard Mini met twee extra deuren – stonden we dan ook even raar op onze neus te kijken. Hadden we zo’n mooie theorie bedacht over omgekeerde evenredigheid tussen functionaliteit en pret, gaat Mini ineens volwassen doen met meer been- en kofferruimte. Niet tof, Mini. Maar vooruit, als jullie zo graag willen dat frisse jongeren jullie auto’s ook blijven kopen nadat ze zijn gaan samenwonen en hun eerste kindje op komst is, dan snappen we dat ook wel weer.

We gaan een blokje om met het nieuwe langere model in de Cooper S-uitvoering. Je moet weten: sinds de komst van de nieuwste generatie Mini is er op motorisch gebied een hoop veranderd. De standaard One en Cooper hebben tegenwoordig turbo-driecilinders, een enorme vooruitgang ten opzichte van de belegen blokjes waarmee de vorige Mini het moest doen. De Cooper S kreeg een nieuwe 2,0-liter viercilinder – jazeker, een grotere motor dan z’n voorganger, ongehoord in deze tijd van downsizing. Toch is de nieuwe S zuiniger en schoner, en krachtiger natuurlijk. Winst op alle vlakken.

Korte observatie

Voor we gaan rijden eerst even een observatie: deze Mini Cooper S 5-deurs ziet er prima uit, maar van opzij lijkt het toch alsof iemand z’n achterbumper met een fietsslot aan een paaltje had bevestigd en toen per ongeluk wegreed zonder ‘m los te maken. De wielbasis groeide met 72 millimeter en de totale lengte nam toe met 161 millimeter. Kleine getalletjes met een groot effect, want deze Mini is lichtelijk uit proportie. Tenminste, tot we aan ‘m gewend zijn, en dat duurt vast niet lang. De Mini Clubman hadden we destijds ook al snel in onze armen gesloten en die was ook aardig opgerekt. Al had die wel een heel eigen en eigenwijs uiterlijk dat gemakkelijk was om van te houden. We dwalen af.

De Cooper S-badge riep altijd een jolig gevoel bij ons op, omdat een aanblik erop veelal betekende dat we op het punt stonden om in vervoering gebracht te worden door een onstuimig stoeikarretje. Dat is hier niet anders: de Mini gaat ervandoor als een verdwaald hondje naar z’n baasje. De motor stoomt door tot 6.500 toeren en doet dat met enthousiasme en een lekker gretige snerp. We rijden een versie met zestraps automaat en dat is jammer, omdat we weten hoe fijn een handgeschakelde Mini is. Toch is deze bak niet helemaal verkeerd: ja, in de standaard rij-modus is ie soms wat nukkig, bij gematigd vlot optrekken bijvoorbeeld, maar in Sport weet ie precies wat er van hem verwacht wordt. Hij deelt dan vermakelijke klapjes uit bij het opschakelen en laat de motor lustig ploffen en roffelen als je terugschakelt en uitrolt.

Fool-proof?

Het regende tijdens onze testrit en dat brengt iets aan het licht: de Mini Cooper S 5-deurs is niet fool-proof. Je dient ‘m bij dit soort omstandigheden met beleid te rijden als je niet plots in penibele rechtdoor-gaande situaties terecht wilt komen. Stugge banden, gevoelige besturing, veel pk’s; dan krijg je dat. Geeft niets, zolang je erop bedacht bent. Natuurlijk is het verstandig om het esp aan te laten staan, maar dan verdwijnt je vermogen soms als sneeuw voor de zon, aangezien het systeem niet al te subtiel te werk gaat.

We zouden bijna iets veel belangrijkers vergeten: de achterbank. Dit is immers een auto die handig wil zijn, dus moeten we uitzoeken hoe handig precies. Hier kunnen we kort over zijn: hij is niet buitengewoon handig. Met onze keurig gemiddelde lengte van 1,85 meter passen we net achterin, ietwat ineengedoken en met onze knieën tegen elkaar in de uitsparing in de voorstoel. Zeker, het is beter dan in de gewone Mini, maar echt lang houd je het zo niet uit. De kofferruimte heeft een dubbele bodem en slikt 67 liter meer dan de driedeurs Mini; dat is een nuttig verschil. Maar verder voelt deze Mini Cooper S 5-deurs nog altijd wat benauwend aan, is er nog altijd wat windgeruis van de rechtopstaande voorruit en moet je vanwege diezelfde ruit nog altijd je hoofd door het stuur steken als je voor een verkeerslicht staat.

Goed nieuws!

Dit is goed nieuws. Even waren we bang dat de iconische Mini, onlangs nog zo effectief opnieuw uitgevonden, z’n mojo aan het verliezen was door met een sensibele uitvoering te komen. We vreesden dat het felgekleurde rebelletje langzaam maar zeker aan het verworden was tot een verantwoordelijk familiegebakje, slechts nog anderhalve stap verwijderd van een beige Volvo stationwagen met campingstickers op de achterruit.

Niets is minder waar: de vijfdeurs Mini rijdt als een Mini, voelt als een Mini en komt met alle karakteristieke ongemakken die een Mini tot een Mini maken. Heeft de springerige Duitse Brit je ingepalmd en was een toefje meer bruikbaarheid alles wat nog op je wensenlijstje stond, dan heeft de Mini Cooper S 5-deurs je hierbij definitief over te streep getrokken.

Specificaties Mini Cooper S 5-deurs


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
192 pk / 280 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,4 l/100 km
125 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.005 x 1.727 x 1.425 mm (l x b x h)
2.567 mm (wielbasis)
1.315 kg
40 l (benzine)
278 / 719 l (bagage)

Prijzen
NL € 31.290 (25%)
BE € 26.190

Het vonnis
Voorheen moest je in een Countryman stappen als je een Mini met meer gemak wilde; niet langer. De vijfdeurs Mini is hier om de stap naar een vrolijk plezierautootje makkelijker te maken. Neem de Cooper S voor extra lol

Reacties

Meer van TopGear