Alle Mini’s hebben een nauwelijks zichtbare facelift gekregen. Belangrijker: ook nieuwe dieselmotoren.
 
Dat is nog best een probleem: als je auto er nou zó goed uitziet dat een verandering niet per se een verbetering betekent, of zelfs eerder een verslechtering, wat doe je dan om ‘m toch fris te houden? BMW zou BMW niet zijn als het daar niet een passende oplossing voor had bedacht. Je zégt gewoon dat er van alles veranderd is en brult dat van daken die bij voorkeur bovenop een wolkenkrabber liggen. Als wasmiddelen er al decennia mee wegkomen, waarom een auto dan niet?
 
Voor degenen die geen oog meer dichtdoen als ze de oude Mini niet van de ‘nieuwe’ kunnen onderscheiden, de volgende tips. De mistlampen liggen nu in een miniem verhoginkje op de microscopisch vernieuwde voorbumper. Niet dat je het kunt zien, maar de koplampen kúnnen (tegen meerprijs) met de bocht mee schijnen. De achterlichten zijn voorzien van led-lampjes. De achterbumper heeft een héél klein extra randje gekregen en de unit waarin mistachterlicht en achteruitrijdlicht zijn opgenomen ziet er nét iets anders uit. Verder zijn er natuurlijk wat nieuwe kleuren en velgen. Oh ja, op de One en Cooper zijn de roostertjes rond de knipperlichten op de flank nu van mat en glanzend zwart plastic. In het interieur wordt meer gebruikgemaakt van zwart en zijn de knoppen van de radio nu opgenomen in de grote stationsklok in het midden.
 
Leuk voor de iPhone-bezitters is dat je je telefoon volledig in de Mini kunt integreren. Klik hem in de middenarmsteun en je kunt niet alleen al je muziekjes en video’s afspelen via het grote display in de klok, maar via je (3G-)verbinding kun je ook zo’n beetje alle radiostations die via internet te ontvangen zijn afspelen. Ook allerlei andere internetfuncties, van Twitter tot waar kun je hier in de buurt een beetje lekker eten?, zijn op het scherm af te lezen.
 
Verder zijn er twee splinternieuwe diesels leverbaar geworden, een van 90 en een van 122 pk, die wij reden. Fijn ding hoor. Stationair kun je goed horen dat het een pruttelbeest is, maar eenmaal onderweg klinkt hij juist alsof hij het enorm naar zijn zin heeft. De motoren zijn door BMW zelf ontworpen en de opvolgers van de PSA-diesels. De prestaties zijn gelijk gebleven (0 naar 100 in 9,8 seconden, top 201 km/u), maar wat zúllen de plantjes teleurgesteld zijn in de drie gram CO2 die ze per kilometer minder van je krijgen. Verder blijft zo’n Cooper Cabrio een heerlijke rij-auto; dankzij z’n hoge koppel lekker schakelsloom en toch snel te rijden, met die mooie scherpe besturing en dat sprankelende onderstel. Gewoon top.
 

Wie nog altijd denkt dat diesels en cabrio’s elkaars natuurlijke tegenpolen zijn, zou eens een proefritje in een Cooper D moeten gaan maken – juist hier passen ze perfect bij elkaar.

Reacties

Meer van TopGear