Men neme een verlengde limo, legt daar wat accu’s en een dieselmotor in en de gekte is compleet. Want groot, groen en geweldig, toch? Nou, de imposante cijfers zijn niet altijd voldoende om het rooskleurig te maken.

Bij een hybride S-klasse denk je misschien meteen aan een opgepompte Prius met een ster op de neus. Vergis je niet, deze Benz is verre van benepen en pseudo-groen. Hoewel je bij de typeaanduiding 300 op z’n minst een zescilinder onder de kap verwacht, ligt er in werkelijkheid een 2,1-liter viercilinder voorin. Tussen de verbrandingsmotor en de zeventraps automaat is een elektromotor geklemd. Oud en vertrouwd is dat de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan.

De dieselhybride is de eerste S-klasse met minder dan zes cilinders onder de kap. Dat is even slikken, want het vlaggenschip is toch alles waar Mercedes-Benz voor staat: potente motoren, sereen zoeven en een imago om u tegen te zeggen. Maar laat je niet in de luren leggen door een gemis aan zuigers. De turbomotor poept 204 pk’s uit, de elektromotor doet er nog eens 27 pk bij. Geloof het of niet, maar ondanks een massa van ruim twee ton weet de half-geëlektrificeerde S-klasse de 100 km/u in 7,6 seconden te bereiken, om daarna door te stomen naar 240 km/u.

Het hybridesysteem werkt prachtig. Wegrijden doe je geheel elektrisch (als de accu’s tenminste voldoende ‘prik’ hebben), vraag je meer power dan komt de dieselmotor erin. Bereik je eenmaal een constante snelheid dan kan de elektromotor het in principe alleen af en zwijgt de brandstofmotor. Van dat alles merk je, zoals het een Mercedes betaamt, helemaal niets.

Het resultaat: 120 g/km CO2 en op papier een verbruik van 4,6 l/100 km. Dat wij op de boordcomputer niet beter uitkwamen dan 6,4 l/100 km mag de pret niet drukken, hij krijgt wél het blakend groene a-label.

Komen we bij het pijnpunt. Een limousine koop je niet alleen met je hoofd, maar ook met je hart. Daar wringt de schoen, want een viercilinder hoort niet in zo’n slee. Bij flink accelereren hoor je de ‘iele’ ratel van de motor iets te nadrukkelijk. Toch: in de S 300 Hybrid kom je niets tekort, zeker niet omdat het verder echt een super-auto is. Typische S-klasse-kwaliteiten als comfort en zijdezachte besturing zijn gewoon present.

De S 300 Hybrid Lang is de voordeligste langgerekte S-klasse. Voor 88.700 euro in Nederland of 82.038 euro in België koop je ook een korte versie. Die is nog zuiniger. Wie perse een zescilinder diesel wil, moet winkelen voor een S 350 Bluetec. De Belgen hoeven daarvoor niets meer of minder te betalen, met dank aan de Nederlandse belastingregels worden de twee extra cilinders met 3.500 euro per stuk dik betaald. Belangrijker: echte hybrideliefhebbers c.q. bijtellingsfreaks zullen de excellente S 500 Plug-in Hybrid niet kunnen laten staan.


Mercedes S 300 Hybrid Lang



9/20



Motor

2.143 cc

viercilinder hybride

231 pk / 500 Nm



Aandrijving

achterwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 7,6 s

top 240 km/u



Verbruik/milieu

4,6 l/100 km

120 g/km CO2

A-label



Afmetingen

5.246 x 1.899 x 1.496 mm (l x b x h)

3.165 mm (wielbasis)

2.035 kg

70 l (diesel)

510 l (bagage)



Prijzen

NL € 94.700 (25%)

BE € 89.298



Het vonnis

Een goede auto, maar de brommende viercilinder is wel even wennen. Sterker: dat is eigenlijk niet wat je wilt in een S-klasse. Dus leg wat centjes bij en neem de plug-in benzinehybride of de S 350 BlueTec

Reacties